امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3244 تاریخ انتشار: جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

رئیس هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران خبرداد؛

ناشران حرفه ای کمترین آمار تخلف را دارند/ 59 رای از روز پنجم تاکنون صادر شد/ جاعل نام خلیج فارس تذکر گرفت

همایون امیرزاده رئیس هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران از صدور 59 رای خبرداد و گفت: در بخش بین الملل غرفه یکی از کشورهای عربی که اقدام به عرضه کتابی با جعل نام خلیج فارس کرده بود با تذکر ماموران مواجه شد ضمن اینکه این ناشر تذکر دریافت کرد.
ناشران حرفه ای کمترین آمار تخلف را دارند/ 59 رای از روز پنجم تاکنون صادر شد/ جاعل نام خلیج فارس تذکر گرفت
به گزارش خبرنگار خبرایران، همایون امیرزاده رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران طی یک نشست خبری با اشاره به آرای جدید صادر شده از سوی این هیئت اظهار داشت: در بخش بین الملل غرفه یکی از کشورهای عربی که اقدام به عرضه کتابی با جعل نام خلیج فارس کرده بود با تذکر ماموران مواجه شد ضمن اینکه این ناشر تذکر دریافت کرد و قرار شد مراتب تخلف از طریق کمیته بین الملل به کشور مورد نظر ارائه شود.

 وی همچنین از صدور 59 رأی توسط هیئت رسیدگی به تخلفات ناشرانی از روز نخست نمایشگاه تاکنون خبر داد و گفت: در مجموع از این 59 رأی 37 رأی مربوط به آرای صادر شده پس از روز پنجم نمایشگاه کتاب تهران است. همچنین یک تذکر نیز از سوی هیئت به یک ناشر ارائه شده است. 

رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران با اشاره به مواردی که مشمول تخلف شده‌اند از عرضه کتاب‌های بدون مجوز، ارائه و فروش کتب سایر ناشران بیش از سقف تعیین شده، عدم توجه به تذکرات شفاهی و کتبی بازرسان و ناظران، عرضه و فروش کالاهای غیر از کتاب، تبلیغات مغایر با ضوابط نمایشگاه تصرف غیرقانونی غرفه سایر ناشران به دلیل عدم حضور ناشر و ... نام برد و افزود: در این دوره دو مورد کتاب های بدون مجوز جمع آوری شده است.

 امیرزاده همچنین با اشاره به مجازات های تعیین شده برای این تخلفات گفت: تذکر کتبی با درج در پرونده، ملزم کردن به جمع آوری کتب غیرمجاز که عمدتا توسط ناشر انجام شده، تعطیلی یک تا دو روزه غرفه محرومیت از حضور در نمایشگاه های استانی ومحرومیت از حضور در نمایشگاه کتاب تهران که بیش از 60 درصد از موارد را دربر می‌گیرد. همچنین کتب غیرمجوز دار نیز از سطح نمایشگاه جمع آوری شدند.

رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات همچنین ادامه داد: در بخش عمومی تخلفات ناشران معمولا تکراری بوده و هیئت به این نتیجه رسیده که بخشی از تخلفات ناشی از ساختار موجور و فضای حاکم بر نشر است. آسیبهایی که از منظر عدم توجه به ضوابط نمایشگاهی بوده موجب شده تا ما این میزان تخلفات را شاهد باشیم. همچنین برای نخستین بار براساس تجربیاتی که در فرآیند بررسی‌ها بدست آمد جمع بندی نظرات هیئت را در پایان نمایشگاه اعلام خواهیم کرد. همچنین درصورت موافقت سایر اعضا عدم پذیرش نمایندگی در نمایشگاه سال آینده می‌تواند بخش عمده‌ای از تخلفات را کاهش دهد.

وی ادامه داد: هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران به این نتیجه رسیده است که می توان با برگزاری سه نمایشگاه در ایام فجر ویژه ناشران و کتابهای کاربردی، فروشگاه‌ها وعوامل توزیع و ناشران حرفه‌ای بخش قابل توجهی از تخلفات و مشکلات نمایشگاه کتاب تهران را کاهش داد. امسال یکی از مزیت های هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران این بود که با فراغ بال توانست آرای مبتنی بر مستندات صادر کند. تأکیدات ریاست نمایشگاه کتاب تهران بر نظارت دقیق منصفانه و عادلانه در این زمینه موثر بود.به گونه‌ای که روزانه تمامی گزارش هایی که احتمال تخلف وجود داشت مستقیما از کمیته های مختلف به هیئت ارسال می شد و این کمک می‌کرد تا ما بتوانیم بخوبی عمل کنیم.

امیرزاده در پاسخ به سوالی که قیاسی میان آرا صادر شده سالجاری و امسال دارید، تصریح کرد: سال گذشته نسبت به امسال تعداد آرای صادره کمتر بود اماکمتر بودن تعداد آرا به معنای بروز تخلفات بیشتر در سال جاری نیست ما سال گذشته در حوزه اطلاع رسانی با ضعف بیشتری همراه بودیم و آرای صادر شده براساس سیاست‌های تبیین شده عمل می‌شد.اما امسال در حوزه رسیدگی به تخلفات مدیریت صورت گرفته.

وی در پاسخ به این پرسش که طی سالهای گذشته ناشرانی که از حضور در نمایشگاه محروم می‌شدند در ابتدای برگزاری سال آینده مورد عفو قرار گرفته و شاید این دلیلی بر مداومت آنها در انجام تخلفات باشد گفت: قطعا بخش عمده ای از ناشرانی که امسال از حضور در نمیاشگاه سال آینده محروم شدند به منظور حفظ تحقق حرفه ای نشر در سال آینده حضور نخواهند داشت.

رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران همچنین عمده تخلفات انجام شده را منوط به ناشرانی دانست که به صورت حرفه ای فعالیت نمی‌کنند و گفت: ما در حوزه ناشران حرفه‌ای زیر یک درصد تخلف را شاهد بودیم.

امیرزاده همچنین پیرامون آخرین جلسه این هیات برای بررسی تخلفات روز پایانی نمایشگاه کتاب گفت: این جلسه به پس از نمایشگاه کتاب موکول می شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب