امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 32344 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲:۳۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در نشست خبری نکوداشت هفته خوشنویسی اعلام شد؛

تشریح برنامه های ستاد برگزاری مراسم هفته خوشنویسی/متأسفانه درمورد خوشنویسی ضعیف عمل کردیم/ ترویج اخلاق ازاهداف بلند خوشنویسی است/ بیش از ۲۰ هزار فارغ‌التحصیل خوشنویسی داریم/ مقدمات ثبت روز ملی خوشنویسی در تقویم رسمی کشورانجام شد

خبرایران: غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران خوشنویسی را یکی از جاذبه‌های موزه‌های بزرگ دنیا معرفی کرد وگفت: متأسفانه ما به عنوان یکی از پایه‌گذاران فرهنگ، در این موضوع ضعیف عمل کرده‌ایم و مردم تمایل چندانی برای بازدید از موزه‌ها نداریم.
تشریح برنامه های ستاد برگزاری مراسم هفته خوشنویسی/متأسفانه درمورد خوشنویسی ضعیف عمل کردیم/ ترویج اخلاق ازاهداف بلند خوشنویسی است/ بیش از ۲۰ هزار فارغ‌التحصیل خوشنویسی داریم/ مقدمات ثبت روز ملی خوشنویسی در تقویم رسمی کشورانجام شد

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «نکوداشت هفته خوشنویسی» امروز سه‌شنبه ۱۸ مهر1397 با حضور«غلامحسین امیرخانی» رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، «محمدحسین ساکت» نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجمن، «امیراحمد فلسفی»، «علی شیرازی» ،« یدالله کابلی» ازاعضای شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران و اصحاب رسانه در خانه هنرمندان برگزار و دراین نشست خبری«غلامحسین امیرخانی» رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران اظهارداشت: امروز فضای مجازی فرصت خوبی را برای جامعه ایجاد کرده‌ اما اگر مسئولیت‌پذیری و دقت در پشت آن وجود نداشته باشد، ابهاماتی را پدید می‌آورد.

رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران تصریح کرد:ما باید برای افکار عمومی شفافیت و حساسیت در مسائل هنری ایجاد کنیم، متأسفانه امروز بخش آسیب‌پذیری فضای مجازی بیش از بخش اقناعی و هنجاری آن است. متأسفانه امروز در جامعه ما اخبار منفی با استقبال بیشتری مواجه می‌شود.

وی در خصوص هفته خوشنویسی و دلایل اعلام آن عنوان داشت: هنر خوشنویسی قرن‌ها قدمت دارد و فکر کردیم اقدامی صورت گیرد تا حق آن ادا شود و زنده‌یاد مهدی بیانی کلاس‌هایی را در سال ۱۳۲۹ در وزارت فرهنگ و هنر راه‌اندازی کرد که پایه‌گذار تشکیل انجمن خوشنویسان ایران شد. مبنای ما هم برای راه‌اندازی هفته خوشنویسی به همان مهرماه سال ۱۳۲۹ باز می‌گردد.

امیرخانی خوشنویسی را یکی از جاذبه‌های موزه‌های بزرگ دنیا عنوان و ابرازداشت: متأسفانه ما به عنوان یکی از پایه‌گذاران فرهنگ، در این موضوع ضعیف عمل کرده‌ایم و مردم تمایل چندانی برای بازدید از موزه‌ها نداریم.

وی ادامه داد: حقوقی که اساتید ما در ۳۲۰ شعبه انجمن می‌گیرند حتی به اندازه کرایه تاکسی آنها هم نمی‌شود و همگی از سر ذوق و علاقه کار می‌کنند.

رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران تاکید کرد: خوشنویسی ما از پشتوانه خوبی برخوردار است و جوانان مستعد و هنرمند بسیاری وارد این عرصه شده‌اند و ذخیره‌ای برای میراث اجدادی ما هستند. باید جشنواره‌های ترکیبی بسیار قوی در کشورهای دیگر برگزار کنیم تا ایران را با عناوینی همچون حامی تروریسم برچسب نزنند.

وی در پایان سخنان خود گفت: از سال ۱۳۶۱ حضور دو نماینده وزیر ارشاد در انجمن خوشنویسان، در اساسنامه انجمن رسمیت یافت که چند سال بعد، این دو نماینده به یک نماینده تبدیل شد. در حال حاضر، محمدحسین ساکت سه سال است که به عنوان نماینده ارشاد در انجمن حضور دارد.

 

ساکت: ترویج اخلاق ازاهداف بلند خوشنویسی است

محمدحسین ساکت نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجمن نیز در این نشست خبری اظهارداشت: یکی از ویژگی‌های هنر «آشوب‌گری»‌ و «فرمایش‌ناپذیری» آن است، اما وقتی در قالب تشکل و انجمن در می‌آید، باید از چارچوب خاص قانونی پیروی کند و این اخلاق سازمانی با جایگزین شدن به جای سلایق فردی، موجب پیشرفت هنر می‌شود؛ این موضوع هیچ مغایرتی با آزادی هنرمند ندارد، چرا که ارتقای آن هنر را مدنظر دارد.

وی با اشاره به برخی شائبه‌های هنری در فضای مجازی عنوان داشت: این به دلیل حضور نداشتن در قالب گروه و نپذیرفتن اخلاق سازمانی است. در انجمن خوشنویسان کوشش بر این بوده که قانون‌پذیری حفظ شود، هر چند که کار دشواری است و مخالفان بسیاری دارد. متأسفانه وقتی کسی قانون‌پذیری را بر نمی‌تابد، علیه اساتید و پیشکوستان می‌آشوبد و فضاسازی می‌کند.

ساکت یکی ازاهداف بلند خوشنویسی را ترویج اخلاق دانست و ابرازداشت: چرا زندان‌های ما نباید کانون آموزش خوشنویسی داشته باشند؟ آیا وقت آن نرسیده است که اداره اوقاف برای رواج فرهنگ وقف خوشنویسی پا پیش بگذارد؟ به زودی مجمع تهران و مجمع سراسری برگزار خواهد شد و ساختمان بزرگی که قبلا درخیابان صائب و توسط رئیس وقت تملک شده بود، باز‌پس‌گیری می‌شود و مرکز و کانون آموزش خوشنویسی خواهد شد.

وی ادامه داد: امسال همایش ملی بانوان خوشنویس را برگزار می‌کنیم، چون شمار زیادی خانم‌های ممتاز و فوق ممتاز هستند و این امر اثرگذاری‌های بسیاری روی کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد داشت و وزارت ارشاد تمام تلاش خود را برای اصیل‌ترین و دیرین‌ترین هنرمان یعنی خوشنویسی به کار خواهد گرفت و ما همه کوشش خود را بر همبستگی و همگامی میان اعضای محترم خوشنویسان به کار می‌بریم.

 

کابلی: بیش از ۲۰ هزار فارغ‌التحصیل خوشنویسی داریم

یدالله کابلی ازاعضای شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران نیز دراین نشست خبری با اشاره به ۶ دهه پیشینه انجمن خوشنویسان ایران اظهار داشت: دو هنر دیرینه ما یعنی خوشنویسی و موسیقی از شعر و ادب به عنوان پر پرواز استفاده برده‌اند و گمان می‌کنم فعالیت انجمن خوشنویسان در گسترش خوشنویسی در ۳۲۰ شعبه کشور و تربیت جوانان نخبه، توانسته دوام و قوام این هنر را ضمانت کند.

وی با اشاره به غلبه اخبار منفی بر خبرهای خوب و امیدوارکننده در رسانه‌ها، ادامه داد: امیدوارم اصحاب رسانه این هدف را بیشتر مورد توجه قرار دهند تا آرزوهای نسل‌های آینده با امید بیشتری بتواند به موفقیت نزدیک شود.

کابلی تاکید کرد: بیش از ۱۷۰۰ سال پیشینه خوشنویسی مستمر داریم و شاید اگر کشورهای دیگری جای ما بودند، خیلی بیشتر و بهتر از این سابقه بهره می‌گرفتند.

وی با اشاره به سابقه ۶ دهه‌ای این انجمن گفت: امروز بیش از ۲۰ هزار فارغ‌التحصیل خوشنویسی داریم و صدها نفر به مرحله استادی رسیده‌اند که موفقیت بزرگی است، موفقیت هنرمندان امروز ما چه در زمینه خوشنویسی کلاسیک و چه در زمینه خوشنویسی مدرن (نقاشی‌خط) از کشورهای عرب همسایه و ترکیه سرآمد است.

 

شیرازی: امروز خوشنویسی ما در جهان اسلام در موقعیت ممتازی دارد

علی شیرازی دیگر عضو شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران نیز درادامه این نشست خبری اظهار داشت: در سنین نوجوانی با انجمن و فضای معنوی، اخلاقی، صمیمی و هنری آن آشنا شدم و احساس کردم انجمن به من هویت می‌بخشد، این نه تنها مختص بنده بلکه اکثر اعضای انجمن، موفقیت خود را مرهون این انجمن می‌دانند.

شیرازی عنوان داشت: امروز خوشنویسی ما در جهان اسلام در موقعیت ممتازی دارد و انجمن خوشنویسان به این دلیل موفقیت داشته که به دوست وابسته نبوده و به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد (سمن) در دل مردم جای گرفته است.

 

صندوق‌آبادی: مقدمات ثبت روز ملی خوشنویسی در تقویم رسمی کشور انجام شده است

علی‌اشرف صندوق‌آبادی عضو دیگر شورای عالی انجمن خوشنویسان هم دراین نشست خبری اظهار داشت: ستاد برگزاری مراسم هفته خوشنویسی تشکیل شده است و در ۳۲۰ شعبه ما در سراسر کشور برنامه‌های متنوعی پیش‌بینی شده است.

صندوق‌آبادی تصریح کرد:مقدمات ثبت روز ملی خوشنویسی در تقویم رسمی کشور انجام شده و قول داده‌اند از سال‌های بعد این امر محقق شود.

وی با تشریح برنامه‌های ستاد مرکزی انجمن خوشنویسان ایران اضافه کرد: جمعه ۲۱ مهر دیدار با پیشکسوتان خوشنویس و خانواده شهدا و جانبازان خوشنویس و استادان راحل با اهدای گل و لوح یادبود و مستندسازی تصویری انجام می‌شود. روز دوم یعنی شنبه ۲۲ مهر به دیدار با مسئولان، مقامات کشوری و فرهنگی هنری اختصاص دارد.

 

صندوق‌آبادی یادآورشد: یکشنبه افتتاحیه نمایشگاه شاخه‌های خوشنویسی، همایش و سخنرانی در خانه هنرمندان با حضور برگزیدگان جشنواره حلیه شریف برگزار خواهد شد و دوشنبه: نشست تخصصی خط نسخ با موضوع در حریم وصال (گفتارهایی در احوال و آثار خوشنویسان و شاعر بزرگ قرن سیزدهم ـ وصال شیرازی) در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان برپا می‌شود. سه‌شنبه، برگزاری هم‌اندیشی چشم‌انداز خط ثلث در ایران و ورک‌شاپ در خانه هنرمندان را داریم و روز ششم یعنی چهارشنبه ۲۶ مهر هم احوال و آثار استاد سید علی‌اکبر گلستانه مرور می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یک روز نیز به خط نستعلیق و حضور اساتید امیرخانی، شیرازی و فلسفی اختصاص دارد، روز جمعه ۲۸ مهر همایش و مراسم اختتامیه، با حضور آحاد خوشنویسان و شرکت‌کنندگان کلاس استادی و کوهنوردان برگزار می‌شود.

صندوق‌آبادی ابرازداشت: ما دو نوع شعبه داریم: شورایی و غیرشورایی. مکانیزم افزایش شعبه‌ها این است که وقتی حداقل ۲۰ علاقه‌مند در شهری وجود دارد و یک فارغ‌التحصیل انجمن هم ساکن آن شهر و علاقه‌مند به تدریس است، پس از موافقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آن شهر می‌توانیم شعبه جدیدی اضافه کنیم. طی این سال‌ها بیش از یکصد تقاضای راه‌اندازی شعبه داشته‌ایم که با ۴۰ شعبه موافقت شده است.

 

بنابراین گزارش، هفته خوشنویسی ایران با مراسم گرامیداشت اساتید و برگزاری نشست‌های تخصصی از 20 تا 30 مهرماه در سراسر ایران برگزار خواهد شد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب