امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 32056 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۹:۱۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

گردشگری ، ظرفیت ها و چالش ها

خبرایران: صنعت گردشگری به عنوان سومین صنعت بزرگ درجهان، از مهمترین منبع درآمد و ایجاد فرصت های شغلی برای بسیاری از کشورهای دنیاست و از آن به عنوان موتور توسعه ی هر کشوری یاد می‌شود.
گردشگری ، ظرفیت ها و چالش ها

5 مهرماه(27 سپتامبر) در تقویم رسمی جهان به عنوان روز جهانی گردشگری نام‌گذاری شده است. بنا بر اهمیت و جایگاه موضوع گردشگری چند نکته حائز اهمیت است:
1- صنعت گردشگری به عنوان سومین صنعت بزرگ درجهان، از مهمترین منبع درآمد و ایجاد فرصت های شغلی برای بسیاری از کشورهای دنیاست و از آن به عنوان موتور توسعه ی هر کشوری  یاد می‌شود. گردشگری بالاترین میزان ارزش افزوده را به خود اختصاص داده و در دهه های گذشته مورد توجه سیاستگزاران و تصمیم گیران به ویژه در کشورهای در حال توسعه قرار گرفته است. شرایط اقتصادی ایران و به ویژه اقتصاد تک محصولی و وابسته به نفت کشورمان ضرورت و اهمیت توجه به موضوع گردشگری را چندین برابر می کند تا در کنار ایجاد اشتغال، شرایط ورود ارز به کشور فراهم گردد.
2- آموزه های دینی ما سیاحت وگردشگری را مورد توجه و تشویق قرارداده است. درقرآن کریم 14 آیه در ارتباط باگردشگری و سیر آفاق وجود دارد، 7 آیه به¬طور مستقیم و7 آیه به صورت غیرمستقیم توصیه غیر مستقیم امر به گردشگری نموده است. پیامبر اکرم نیز بارها بر اهمیت سفر و گردش تاکید داشته اند و می‌فرمایند: «برويد مسافرت كنيد. در سفر اگر نفع مالي عايدتان نشود (لااقل) از فوائد عقلاني و تجربي آن بهره‌مند خواهيد شد». ؛ امام صادق(ع) نیز در باب فواید و آثار سفر و گردشگری روایات متعددی دارند و می فرمایند: «مسافرت کنید تا سلامتی و عافیت یابید، مسافرت کنید تا بهره مند شوید».
3- ایران با بیش از 33 هزار اثر ثبت شده ملی، کشوری غنی از لحاظ دارا بودن آثار تاریخی است، بر اساس فهرست میراث جهانی نیز ایران در رمزه 10 کشور نخست دنیا از منظر دارایی های میراثی قرار دارد و در کنار سایر مولفه هایی همچون چهارفصل بودن و چشم اندازهای طبیعی، مردمان خونگرم، تاریخ و پیشینه کهن، گستردگی و تنوع اقوام، گویش ها و ... ظرفیتی بی بدیل را برای توجه به صنعت گردشگری پیش روی همگان قرار داده که گرچه تلاش هایی در این مسیر صورت گرفته ولی به دلیل برخی محدودیت ها و بی توجهی ها این پتانسیل به صورت مطلوب مورد استفاده قرار نگرفته و جایگاه ایران در گردشگری دنیا کمتر از داشته هایش و در رتبه های نزدیک به صدم ناامیدکننده و نگران کننده است.
4- در سال های اخیر گردشگری جهان،شاهد تغییرات بسیاری در بخش فناوری دیجیتالی بوده است. تغییراتی که خود را با سطح انتظارات و سلایق مشتریان و گردشگران سازگار می‌سازد. در حالی که ارائه دهندگان خدمات گردشگری در گذشته برای ارائه خدمات خود به مطبوعات و رسانه های دیداری و شنیداری متوسل می‌شدند، با ورود رسانه های دیجیتال و شبکه های اجتماعی شاهد تغییر رویکرد در نحوه بازاریابی درسال‌های اخیر هستیم. روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۸ به همین مناسبت تحت عنوان گردشگری و تحول دیجیتال نام گذاری شده است. دنیای دیجیتال، دنیایی متفاوت را رقم زده و این در حقیقت فرصتی برای تعامل و همکاری‌های سازنده در عرصه گردشگری ایجاد کرده تا فعالان این صنعت، زمینه را برای رونق و شکوفایی اقتصادی، صلح و امنیت پایدار جهانی بهتر و مطلوب‌تر فراهم کنند.
5- شهر تهران از حیث جاذبه های گردشگری دارای پتانسیل های مطلوبی است. گرچه چالش ها و مشکلات کلانشهر تهران از قبیل ترافیک، آلودگی هوا و گستردگی حوزه جغرافیایی باعث شده زیبایی های تاریخی و طبیعی تهران کمتر به چشم بیایند، اما در صورت برنامه ریزی مناسب، گردشگری حتی می تواند منجر به کاهش آسیب های اجتماعی در شهر تهران نیز گردد. برای نجات گردشگری تهران، طرح حیات شبانه تهران بسیار موثر است و اگر مقدمات این موضوع در کنار تبدیل ستاد گردشگری شهرداری تهران به سازمان گردشگری که این روزها در حال بررسی است، فراهم شود، قطعا آینده گردشگری تهران نیز پر رونق تر خواهد بود.

ولی الله شجاع پوریان
معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب