امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 31860 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲:۴۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مسعود نجابتی درنشست خبری اعلام شد؛

سوگواره‌های عاشورایی عکس وپوسترهیأت برای شناسایی ورشد استعدادهای نهفته است/ پوسترهای عاشورایی در اماکن عمومی اکران می‌شوند/ داوران با نگاه تخصصی کارها را می‌بینند/ افتتاح نمایشگاه آثار برگزیده دوره ششم سوگواره در قم

خبرایران: دبیرعلمی هفتمین سوگوار‌‌های عاشورایی عکس و پوسترهیأت با اشاره به ضرورت اکران عمومی آثار جشنواره‌ها گفت: برخی آثار هنری را صرفاً در گالری‌ها می‌بینیم و کمتر مقابل دیدگان مردم قرار می‌گیرند، اما پوسترهای عاشورایی در اماکن عمومی اکران می‌شوند.
سوگواره‌های عاشورایی عکس وپوسترهیأت برای شناسایی ورشد استعدادهای نهفته است/ پوسترهای عاشورایی در اماکن عمومی اکران می‌شوند/ داوران با نگاه تخصصی کارها را می‌بینند/ افتتاح نمایشگاه آثار برگزیده دوره ششم سوگواره در قم

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «هفتمین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت» صبح امروز سه‌شنبه ۲۰ شهریورماه 1397 با حضور«مسعود نجابتی» دبیر علمی و عضو هیأت داوران هفتمین سوگوراه عاشورایی پوستر هیأت ،« رحیم آبفروش» جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر و اصحاب رسانه در بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار ودراین نشست خبری «مسعود نجابتی» دبیر علمی و عضو هیأت داوران هفتمین سوگوراه عاشورایی پوستر هیأت با اشاره به اهداف این سوگواره‌ها اظهاداشت: سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت، قرار است بین هنرمندان و هیأت‌ها ارتباط و تعاملی برقرار کند و زمینه را برای شناسایی، سازماندهی و رشد استعدادهای نهفته در هیأت‌ها فراهم کند.

دبیر علمی و عضو هیأت داوران هفتمین سوگوراه عاشورایی پوستر هیأت تصریح کرد: در۶ دوره گذشته سوگواره‌ها، بیش از ۴۰ هزار اثر از ۲۵۰۰ هنرمند هیأتی از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شده است.

وی با اشاره به ضرورت اکران عمومی آثار جشنواره‌ها خاطر نشان کرد: برخی آثار هنری را صرفاً در گالری‌ها می‌بینیم و کمتر مقابل دیدگان مردم قرار می‌گیرند، اما پوسترهای عاشورایی در اماکن عمومی اکران می‌شوند.

نجابتی عنوان داشت: از سال گذشته، برای نخستین بار به کمک شورای سیاست‌گذاری جشنواره ارزیابی دقیق‌تر آثار را مدنظر قرار دادیم و قضاوت را تخصصی کردیم. یعنی عناصر تشکیل‌دهنده یک اثر گرافیکی نظیر تایپوگرافی، تصویرسازی، ایده، رنگ  را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دادیم. به عنوان نمونه، قبلا کارهای گرافیکی به سوگواره ارسال می‌شد و به دلیل اجرای ضعیف یک ایده عالی، کار رد می‌شد اما اکنون دقیق‌تر ارزیابی صورت می‌گیرد و ممکن است مورد تقدیر هم قرار گیرد.

وی درباره چگونگی قضاوت آثار اینچنینی ابرازداشت: قضاوت آثار کاملاً به نظر داور بستگی دارد و نمره‌بندی صورت نمی‌گیرد. دربحث قضاوت داوران با نگاه تخصصی کارها را می‌بینند و چهره‌هایی همچون دکتر پویان، احمدرضا دالوند، هادی معزی و آقاقلی‌زاده جزء داوران هستند.

دبیرعلمی هفتمین سوگواره عاشورایی پوستر هیأت افزود: درکارگاه‌های آموزشی که پیش از برگزاری سوگواره برگزار شد، مسائل را به صورت تجزیه شده و تخصصی مورد آموزش قرار دادیم؛ به عنوان نمونه فقط 4 دوره است که به بحث تایپوگرافی می‌پردازیم و هنوز وارد تصویر نشده‌ایم.

وی تاکید کرد: نمایشگاه آثار برگزیده دوره قبل (سوگواره ششم) در قم امروز افتتاح می‌شود و سپس در استان‌های مختلف به نمایش در می‌آید.

 

آبفروش: همچنان غصه تبلیغات حاشیه اتوبان تهران قم را می‌خوریم

رحیم آبفروش جانشین دبیر جامعه ایمانی شعر نیز درادامه این نشست خبری درخصوص کارگاه‌های آموزشی اظهارداشت: این کارگاه‌ها از نظر ساختاری مستقل از نهادهای دولتی و حکومتی برگزار می‌شود و استقبال مخاطبان به حدی بود که در سومین روز ثبت‌نام، ظرفیت ما پر شد با وجود اینکه فیلترهای مختلفی را در نظر گرفته بودیم.

وی اضافه کرد: چنین دوره‌ای برای بانوان هنرمند هیأتی کمتر شکل می‌گرفت، با عنایت اساتید یک دوره فوق‌العاده که عصاره و تجمیع پنج کارگاه قبلی بود طی 3 روز برای بانوان هنرمند برگزار شد.

آبفروش ادامه داد: در دو حوزه دیده نشدن هنرمندان شهرهای کوچک و روستاها و بانوان هنرمند هیأتی خلاء داریم و آرزو داریم این نقیصه به مرور در سوگواره‌های عاشورایی مرتفع شود.

جانشین دبیر جامعه ایمانی شعرتأکید کرد:توجه اصلی سوگواره روی پوسترهای اعلان و اطلاع‌رسانی هیأت است. البته این بخش به پوسترهای ایام محرم و اربعین محدود نمی‌شود بلکه اعیاد مذهبی را هم شامل می‌شود. در بخش عکس هم سوژه اصلی باید اجزاء اصلی یا حواشی مراسم باشد که مجموعه عکس و تک‌عکس را شامل می‌شود.

وی افزود: بخش جنبی هم مروبط به عکس‌های کهن و قدیمی است و به زودی برگزیدگان ادوار گذشته در کتاب عکس‌های قدیمی هیأت منتشر می‌شود و متأسفانه گرانی کاغذ دست ما را در چاپ کتاب کمی بسته است، چون پارسال کاغذ بندی 59 هزار تومان را امسال پس از دو ماه معطلی به دلیل عدم عرضه هر بند بیش از 170 هزار تومان خریداری کردیم.

آبفروش ابرازداشت: همچنان غصه تبلیغات حاشیه اتوبان تهران قم را می‌خوریم، اتوبانی که میزبان زائران کشورهای مختلف اسلامی است که از فرودگاه امام تا شهر قم این مسیر را طی می‌کنند و اولین نشانه‌های فرهنگی کشورمان را در این اتوبان می‌بینند که صرفاً به تبلیغ پفک و ژله و تخمه آفتابگردان می‌پردازند و حتی نشانه‌ای از پیشرفت تکنولوژی هم در این بیلبوردها نیست، چه برسد به موضوعات فرهنگی یا مذهبی کاری که از دست ما بر می‌آید این است که فایل‌های طرح‌ها و آثار برگزیده را به صورت رایگان باکیفیت بالا روی سایت قرار داده‌ایم تا امکان استفاده عموم از آن فراهم باشد.

وی از تمام هنرمندان و مجموعه‌های هنری متعهد دعوت کرد پس از عرضه آثار خود که هزینه‌اش را دریافت کرده‌اند ـ آن را در اختیار جامعه ایمانی شعر قرار دهند تا از طریق شبکه مویرگی خود امکان بازنشر آن فراهم باشد و اثر به فراموشی سپرده نشود.

آبفروش در پایان سخنان خود در خصوص ممنوعیت به کارگیری شمایل‌ها درآثارارسالی گفت: پیش از داوری فنی و تکنیکی یک ارزیابی محتوایی داریم و از فرآیند داوری حذف می‌شوند، اما این موضوع درباره نقاشی قهوه‌خانه‌ای مصداقی ندارد.

بنابراین گزارش، هفتمین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت با هدف یافتن استعداد‌های جوان و هنرمند برگزار می‌شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب