امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3183 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۳:۵۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران اعلام کرد؛

محرومیت دائمی ناشر خارجی از نمایشگاه کتاب/ ۱۲ عنوان کتاب از نمایشگاه جمع شده است

همایون امیرزاده رئیس هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران گفت: ۱۲ عنوان از سطح بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جمع شد که عمدتاً از ناشران عمومی به دست آمده است. این آثار مجوز چاپ نداشتند، حتی برخی هم اعلام وصول را در اختیار نداشتند.
محرومیت دائمی ناشر خارجی از نمایشگاه کتاب/ ۱۲ عنوان کتاب از نمایشگاه جمع شده است

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری همایون امیرزاده رئیس هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران، ظهر امروز در مصلای امام خمینی(ره) مکان برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

امیرزاده رئیس  هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران در این نشست خبری ضمن اشاره به اینکه امسال با یک نگاه تقویتی و نظارتی به منظور حفظ منافع مشترک مصرف‌کنندگان و ناشران در حوزه بازرسی و نظارتی وارد عمل شدیم، گفت: امسال با یک نگاه تقویت ابعاد نظارتی به منظور حفظ منافع مشترک ناشران و مصرف‌کنندگان که مخاطبان اصلی کتاب هستند، کار را دنبال می‌کنیم و مأموریت یافتیم با جدیت و برپایه منطق و استدلال، مستندات روشن اقدام کنیم.

امیرزاده خاطرنشان کرد: ورود به بخش بین‌الملل برای اولین بار در این دوره از نمایشگاه صورت گرفت، این مهم توسط کمیته ناشران بین‌الملل و انجمن فرهنگی ناشران اجرایی شده است تا ورود جدی داشته باشیم ورخداد بزرگی چون نمایشگاه کتاب اقتضا می‌کند چه در بخش داخلی و چه بخش بین‌المللی با تقویت ابعاد نظارتی تسهیلاتی فراهم کنیم تا مردم و ناشران با فراغ بال کار را پی گیرند.

رئیس هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران با بیان اینکه عمده تخلفاتی که صورت گرفته ناظر بر بحث‌های نمایشگاهی است گفت: ضرورت سالم‌سازی شکل و فرم کتاب توسط ناشران براساس ضوابط تعیین‌شده به ویژه دو آیین‌نامه چگونگی رسیدگی به تخلفات در بخش داخلی و آیین‌نامه ضوابط حضور موزعان کشورهای مختلف در بخش بین‌الملل ما این اطمینان خاطر را به این دو گروه یعنی ناشران حرفه‌ای و مردم می‌دهیم که هیچ بخش نمایشگاه بیست و هفتم از بازرسی‌های دقیق، همگانی و مستمر پنهان نمانده و این تذکر جدی را هم خدمت معدود افراد و ناشرانی که قوانین را روایت نمی‌کنند متذکر می‌شویم که هیچ متخلفی در این نمایشگاه حاشیه امن نخواهد داشت.

وی به تازه‌ترین آمار آراء صادرشده از سوی این کمیته اشاره کرد و گفت: تا روز گذشته 22 رأی در هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران صادر شده است و از این آمار حدود 15 رأی تا امروز برای اجرا ابلاغ شده و مابقی در فرایند ابلاغ قرار گرفته و تا عصر امروز تمام 22 رأی صادرشده اجرایی خواهد شد.

این مقام مسئول متذکر شد: از میان این آراء دو رأی مربوط به بخش بین‌الملل است که براساس آن یکی از شرکت‌هایی که نمایندگی ناشران خارجی را داشته از ادامه حضور در نمایشگاه بیست و هفتم محروم شده است، همچنین براساس همین رأی، برای این شرکت هیأت رسیدگی به تخلفات تشخیص داد باید رأی جدی‌تری صادر کرد،‌ از این رو شرکت این نمایندگی در کلیه نمایشگاه‌های کتاب تهران در سال‌های آینده نیز امکان‌پذیر نخواهد بود و این رأی عندالزوم است اما برای صدور رأی آتی، پرونده این شرکت به دفتر حقوقی مالکیت معنوی وزارت ارشاد ارسال شده است.

وی ادامه داد:‌ در این هیأتی که در خصوص بخش بین‌الملل تشکیل شد از دو نفر از اعضای انجمن ناشران بین‌الملل که به موضوع اشراق داشته‌اند دعوت کرده‌ایم تا نظرات کارشناسی آنها اخذ شود.

رئیس هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران با بیان اینکه شرکت مذکور برخلاف ضوابط اعلامی جهت حضور در نمایشگاه اقدام کرده بود، تصریح کرد: این شرکت برخلاف ضوابط اعلامی جهت حضور در نمایشگاه اقدام به فعالیت کرده بود که کتب غیراصلی و حتی کتاب‌های غیرواقعی را عرضه می‌کرد. این نمایندگی در اقدامی غیراخلاقی اقدام به فروش کتاب‌هایی کرده که وجود خارجی ندارند، یعنی عنوان کتاب را فروخته است، عنوان آثار را پیش‌فروش کرده بود در صورتی که این عناوین در فهرست ناشر اصلی وجود خارجی ندارد و بررسی‌های فنی هیأت کارشناسی ارشاد نشان می‌دهد شابک‌ها نیز قلابی است.

وی ادامه داد: از طریق انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل، این مورد تخلف به مراکز دانشگاهی اعلام شده تا هشداری باشد در خصوص ارائه خدمات مورد ادعای این شرکت، چون ممکن است پرونده جنبه کیفری پیدا کند و افرادی عنوان‌هایی را خریداری کرده باشند، از این رو این پرونده جهت تصمیمات آتی به دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی ارسال می‌شود.

امیرزاده در ادامه به افرادی که احتمال مذاکره با این ناشران را داشته‌اند توصیه کرد: چنانکه شاکیانی در این زمینه شکایتی از شرکت مذکور داشته باشند می‌توانند به انجمن فرهنگیان ناشران بین‌المللی مراجعه کنند. البته در برابر ثبت سفارش مشتریان، بخش بین‌الملل تعهدی ندارد.

وی گفت: البته نمایندگی دیگری در بخش بین‌المللی نیز متخلف شناخته شده «ال‌زویر» ماهیتاً شرکت هلندی است اما کار چندملیتی انجام می‌دهد که به دلیل عرضه و فروش کتاب‌های تکثیرشده غیرمجاز (افست) با این مورد اتهامی هیأت رسیدگی به تخلفات وارد شور شد که درنهایت شرکت مذکور علی‌رغم ضوابط ابلاغی از جمله آیین‌نامه ثبت‌نام موزعان ایرانی در بخش بین‌الملل که براساس ماده 7 آن عرضه هرگونه کتب چاپی (افست) شده و یا الکترونیک بدون رایت از سوی ناشران اصلی در سالن‌های بخش بین‌الملل ممنوع است و غرفه‌داران متعهد می‌شوند از عرضه و فروش آنها اعم از اینکه در نمایشگاه در معرض نمایش باشد یا نه، خودداری نمایند.

رئیس هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران به صدور رأی برای این شرکت نیز اشاره کرد و گفت: غرفه این ناشر تا پایان نمایشگاه کتاب تعطیل خواهد بود، ضمن اینکه از حضور در نمایشگاه سال آینده محروم است. با توجه به اینکه این انتشارات، نمایندگی شرکت ال زویر را برعهده دارد،‌ مراتب تخلف از طریق انجمن ناشران بین‌الملل به ناشر اصلی ابلاغ خواهد شد.

امیرزاده 17 پرونده دیگر را در مرحله اجرا توصیف کرد و گفت: چنانچه در بررسی ناظران تخلفی مشاهده شود با قاطعیت به منظور حفظ حقوق مردم با آنها برخورد می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در بخش بین‌المللی نیز 20 تخلف مشاهده شد، به آراء صادره اشاره کرد و افزود: تخلف در بخش داخلی عمدتاً ناظر بر ارائه کتب سایر ناشران، ارائه کتاب‌های غیرمجاز و یا بدون اعلام وصول ارشاد و یا آثار پیش از سال 87 را دربرداشتند، اما محرومیت‌های این ناشران ابلاغ شده است، از این رو 13 مورد محرومیت بر عدم حضور ناشران از نمایشگاه‌های استانی سال 93 و سال آینده، 7 مورد دیگر شامل توقیف، جمع‌آوری و درج در پرونده و... بوده است، ضمن اینکه عناوینی که تاکنون از نمایشگاه تهران جمع‌آوری شده 12 مورد بوده که عمدتاً از ناشران عمومی به دست آمده است. این آثار مجوز چاپ نداشتند، حتی برخی هم اعلام وصول را دراختیار نداشتند.

وی در پایان سخنان خود گفت: از بیش از 300 هزار عنوان کتابی که در یک فرایند قانونی در فضای سالم نشر در این نمایشگاه ارائه شده 12 عنوان جمع‌آوری شده که عدد قابل اعتنایی نیست، البته برخی غرفه‌ها یک روز محکوم شده بودند، اما پس از اصلاح رویه مجدداً به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب