امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 31246 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱:۳۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حمیدرضا گرامی درنشست خبری اعلام کرد؛

ناشران ما در ۳۱ استان کشور درزیر مجموعه ادبیات دفاع مقدس فعالیت دا/ سیاست ما تمرکز زدایی، برون سپاری و استفاده از ظرفیت های کل کشور است/ در هجدهمین دوره جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، 1800 اثر شرکت دارند

خبرایران: رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: ما با ناشرانی که در استان های مختلف فعالیت می کنند در ارتباط هستیم. آنها هر کدام کتاب فروشی های خاص خود را دارند. در تهران نیز میدان حر، کتاب فروشی حوزه هنری و چند جای معدود دیگر به ارائه آثار دفاع مقدس می پردازند اما معتقدیم که این تعداد فروش ها بسیار اندک است و نمی تواند جوابگوی آثار دفاع مقدس باشد.
ناشران ما در ۳۱ استان کشور درزیر مجموعه ادبیات دفاع مقدس فعالیت دا/ سیاست ما تمرکز زدایی، برون سپاری و استفاده از ظرفیت های کل کشور است/ در هجدهمین دوره جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، 1800 اثر شرکت دارند

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «هجدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس» صبح امروز سه شنبه ۱۶ مردادماه1397 با حضور سرهنگ«حمیدرضا گرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و اصحاب رسانه درستاد مرکزی راهیان نور برگزار و دراین نشست خبری «حمیدرضا گرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اظهارداشت: نزدیک به 3 سال انتخاب کتاب برتر در حوزه دفاع مقدس به تعویق افتاد و ما دوره 17 را با تأخیر آغاز کردیم.

گرامی  تصریح کرد:در هجدهمین دوره کتابهای سال ۹۵ و ۹۶ را مورد ارزیابی قرار می دهیم و در این دوره قرار است شاخص های یک کتاب تراز در حوزه دفاع مقدس را معرفی کنیم تا الگویی برای آیندگان و نوقلمان باشد. همچنین قرار است توجه بیشتری به ظرفیت های استانی داشته باشیم. ما در ۳۱ استان کشور زیرمجموعه ادبیات دفاع مقدس داریم و ناشران خوبی در استان های مختلف فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: پس در این دوره از جشنواره سیاست ما تمرکز زدایی، برون سپاری و استفاده از ظرفیت های کل کشور است و با توجه به اینکه این مراسم برای نخستین بار در استان های مختلف برگزار می شود، تنها ۴ حوزه شعر، خاطره، داستان و مستندهای داستانی در ۳۱ استان کشور مورد بررسی قرار می گیرندو به آثار برتر جایزه های استانی اعطا می شود.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس عنوان داشت: جایزه نهایی نیمه دوم سال یعنی بهمن ماه در یک مراسم باشکوه به همراه تندیس جشنواره و لوح تقدیر به بهترین های حوزه دفاع مقدس اهدا خواهد شد و در هفدهمین دوره از جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، ۱۷۰۰ اثر شرکت کرده بودند اما تاکنون بیش از ۱۸۰۰ اثر به دست ما رسیده و هدف ما این است که به تاریخ درست و تحریف نشده جنگ بپردازیم و برترین ها را انتخاب کنیم تا نوقلمان از آن الگو بگیرند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در رسیدن به این هدف موفق بوده ایم چرا که آثار رسیده حکایت از افزایش کیفیت و همچنین رشد کمی نوشته ها در زمینه دفاع مقدس دارد و بیشتر آثار ارسال شده در حوزه خاطره نویسی است. خوشبختانه نسل جوان هم به میدان آمده و به حوزه دفاع مقدس پرداختند و باور ما بر این است که یا جشنواره ای را برگزار نکنیم و یا ضمن برگزاری این اتفاق به یک جریان سازی توجه داشته باشیم.

گرامی  تاکید کرد: امسال کارهای ارزشمندی در حوزه خاطره نگاری همچنین مستند داستانی به دست ما رسیده ضمن اینکه کتاب های قابل توجهی در حوزه کودک و نوجوان مورد ارزیابی قرار گرفته اند و ما در این جایزه به داستان های کوتاه توجه می کنیم. در طی این دوره از برگزاری جشنواره یوسف، هزار اثر از نویسندگان مختلف به دست ما رسید که از این میان تعداد بیشتری به نویسندگان جوان بین ۲۰ تا ۲۵ سال تعلق داشت اما این جشنواره ها و همچنین آثار برتر به تبلیغ و سر و صدا نیاز دارند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه یکی از اهداف شما از برگزاری هجدهمین دوره انتخاب کتاب برتر دفاع مقدس، الگوسازی و معرفی آثار تراز است، چگونه تنها به سال ۹۵ و ۹۶ بسنده کرده و کل کتاب ها در این سالها را مورد ارزیابی قرار نداده اید؟ گفت: ما برای چهل سالگی انقلاب اسلامی برنامه داریم. بانک اطلاعاتی ما ۱۶ هزار اثر در حوزه دفاع مقدس را ثبت کرده و تصور ما این است که آمار این کتابها به ۱۹ هزار عنوان رسیده باشد. به همین خاطر قراراست که ارزیابی های سالانه و یا دو سالانه کفایت نکنیم و همزمان با جشن چهل ساله شدن انقلاب اسلامی کل آثار نوشته شده در حوزه دفاع مقدس را مورد ارزیابی قرار دهیم.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در پاسخ به اینکه کتابهای دفاع مقدس از نبود ویترین کافی برای نمایش رنج می برد و بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس چه تدبیری برای این موضوع در پیش گرفته، بیان کرد: ما با ناشرانی که در استان های مختلف فعالیت می کنند در ارتباط هستیم. آنها هر کدام کتاب فروشی های خاص خود را دارند. در تهران نیز میدان حر، کتاب فروشی حوزه هنری و چند جای معدود دیگر به ارائه آثار دفاع مقدس می پردازند اما معتقدیم که این تعداد فروش ها بسیار اندک است و نمی تواند جوابگوی آثار دفاع مقدس باشد.

وی ابرازداشت: ما نزدیک به ۳۰۰ هزار شهید، بالاتر از این جانباز و چند ده هزار آزاده داشته ایم. باید تعداد هر کدام از این عزیزان یک اثر وجود داشته باشد اما ویترین ما برای نمایش این آثار و همچنین تعداد کارهای در خور، چندان زیاد نیست البته مصوبه دولت است که آثار دفاع مقدس مورد توجه قرار گیرد چرا که این حوزه به یک قشر خاص تعلق ندارد.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس افزود: سعی ما این است که از ظرفیت های قدرتی و حکومتی خود در بنیاد حفظ آثار استفاده نکنیم تا ناشران خصوصی احساس ناخوشایندی به فعالیت در این زمینه نداشته باشند و یکی دیگر از حوزه هایی که به آن می پردازیم حوزه مقاومت و مدافعان حرم است. ما در این دوره از جشنواره شعرها و آثار خوبی را در این زمینه دریافت کرده ایم.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مواردی که قرار است به آن بپردازیم تاریخ سالهای اول جنگ است. آن زمان تعداد وسایل ارتباطی بسیار کم بود و آنچه به ما از آن سالها مخابره شده، بسیار اندک است. قرار است کارشناسان ما به این دوره بپردازند و اطلاعات مستندی را از این سالها در اختیار نویسندگان و هنرمندان قرار دهند.

گرامی در پاسخ به این سوال که برای ترجمه کتاب های دفاع مقدس و معرفی بین المللی آن چه تدبیری در نظر گرفته شده گفت: یک ناشر ایتالیایی به صورت داوطلبانه یکی از کارهای احمد دهقان را ترجمه کرده بود. خارجی ها بیشتر به خاطره و پژوهش های نظامی ما اهمیت می دهند. ما بر آنیم که مخاطب خود را بشناسیم و در نمایشگاه هایی همچون بولونیا و نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت کنیم. همچنین جشنواره انتخاب کتاب برتر دفاع مقدس به هجدهمین دوره خود رسیده و به انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی تنه می زند.

وی درپایان به تعامل با نهاد کتابخانه های عمومی اشاره و گفت: ما با نهاد کتابخانه های عمومی ارتباط داریم تا آثار برتر را خریداری و کتابخانه ها را با این آثار تجهیز کنیم. از ادارات کل خود در استان ها خواسته ایم که از ناشران و کتاب های برتر دفاع مقدس حمایت کنند. ضمن اینکه در حال تکمیل بانک اطلاعاتی خود هستیم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب