امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 30723 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۵:۴۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رییس موسسه نشر شهرمطرح کرد؛

باغ کتاب تهران بزرگترین گالری و فروشگاه کتاب کودک است/ ما مشکل کتاب نخواندن داریم/ باغ کتاب مکانی برای کتاب خواندن است

خبرایران: مجید حسینی مدیر باغ کتاب تهران گفت: باغ کتاب تهران باید تبدیل شود به جایی که در اختیار سیستم آموزشی قرار گیرد. جایی که مطالعه کتاب اتفاق بیفتد.
باغ کتاب تهران بزرگترین گالری و فروشگاه کتاب کودک است/ ما مشکل کتاب نخواندن داریم/ باغ کتاب مکانی برای کتاب خواندن است

به گزارش خبرنگارخبرایران، مراسم«امضای تفاهم نامه میان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان دانش آموزی»بعدازظهرامروزسه شنبه 19 تیرماه 1397 با حضور«سعید اوحدی» رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ،«علیرضا کاظمی» معاون پرورشی و فرهنگی وزیرآموزش و پرورش ورئیس سازمان دانش آموزی،«محمدروشنی»قائم مقام سازمان دانش آموزی، «سیدمجیدحسینی»رییس موسسه نشر شهر و مدیرباغ کتاب تهران،«علی رمضانی» مدیرکل فرهنگی هنری آموزش و پرورش و اصحابرسانه درباغ کتاب تهران برگزار و در این مراسم«مجیدحسینی»رییس موسسه نشرشهرومدیرباغ کتاب تهران با خیرمقدم به حضار اظهارداشت: اینکه باغ کتاب تهران بزرگترین مجتمع فرهنگی کشور یا بزرگترین گالری کشور یا بزرگترین فروشگاه کتاب کودک است، مهم نیست. این بزرگترین‌ها هیچ اهمیتی ندارد و هیچ نشانی از توسعه و پیشرفت نیست.

مدیر باغ کتاب تهران تصریح کرد: آن چیزی که حال ما را بهتر می‌کند یک مفهومی است که ما سال‌ها با آن مشکل داریم. وقتی سال ۸۶ تصمیم گرفتیم باغ کتاب ساخته شود برنامه این بود که در حقیقت یک کتابفروشی ساخته شود.

وی خاطر نشان کرد: اما فکر کردیم درکشوری که سرانه مطالعه ۵ دقیقه است نیاز نداریم ۳۰ هزار متر مربع کتابفروشی داشته باشیم، اینجا چیزی که باعث تحریک مطالعه کتاب می‌شود اتفاق نمی‌افتد. ما نیاز داریم که بچه‌هایمان کتاب بخوانند و یاد بگیرند و این مسئله ماست.

رییس موسسه نشر شهرعنوان داشت: جالب است بدانید سرانه مطالعه در آلمان ۴۵ دقیقه است اما مساحت کتابفروشی‌هایشان بیشتراز۵ هزار متر مربع نیست. ما مشکل کتابفروشی نداریم مشکل کتاب نخواندن داریم و این مسئله را سیستم آموزشی باید برطرف کند.

وی ادامه داد: فکر کردیم باغ کتاب تهران باید تبدیل شود به جایی که در اختیار سیستم آموزشی قرار گیرد. جایی که مطالعه کتاب اتفاق بیفتد. اما وقتی وارد مسئله مطالعه کتاب شدیم، دیدیم مسئله عمیق‌تر از حتی مطالعه کتاب است و آن سیستمی است که در آن بچه‌هایمان را بزرگ می‌کنیم، تست زن و کنکور خوان می‌کنیم و هرچه سن بچه‌ها بالاتر می‌رود سرانه مطالعه آنها کاهش پیدا می کند.

حسینی تاکید کرد: ما فکر کردیم که باغ کتاب باید از طریق کاربرد و از طریق علم فعالیت کند و از طریق اینکه به بچه‌ها بگوییم اینجا نه تست، نه کنکور، نه رتبه بندی است، اینجا محلی است برای بازی شما. برای اینکه یاد بگیرید علم چیزخوبی است و احساس کنید این مطالب به درد شما می خورد.

وی ابرازداشت: تا امروز۱۴ هزار متر مربع مرکز بازی‌های علمی در باغ کتاب وجود دارد نه با هدف اینکه به بچه‌ها علم درس بدهیم با هدف اینکه بچه‌ها را به کاربرد، شغل و آینده‌ای وصل کنیم تا از سد سخت کنکورکه برایشان درست کرده‌ایم عبور کنند.

رییس موسسه نشر شهر یادآورشد: امیدواریم که اینجا بتواند مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در دهه ۶۰ در کنار آموزش و پرورش فعالیت می‌کرد تاثیرگذار باشد و در عید امسال ۲۷۰ هزار نفر از باغ کتاب تهران بازدید کردند وهمچنین 2 هزار بازدید روزانه دانش آموزی داریم و از دوستان آموزش و پرورش خواهش می‌کنیم ما را به عنوان مجموعه‌ای در کنار خودشان ببیند که می‌خواهیم نگاه سنتی در حوزه آموزش را تغییر دهیم و نگاه جدیدی را وارد زندگی جوانان کنیم.

وی اضافه کرد: باغ کتاب مرکز بازی‌های علمی ۸ تا ۱۲ سال را برای مقطع دبستان و ۱۲ تا ۱۸ سال را برای بچه‌های دبیرستان دارد. همچنین باشگاه رباتیک و نجوم را داریم. در این مکان فضای گالری ایجاد کرده‌ایم که بچه‌ها می‌توانند نقاشی بکشند و آثار خود را به فروش بگذارند.

مدیر باغ کتاب تهران درپایان سخنان خود گفت: بچه‌ها می‌توانند گارسنی کنند. می‌توانند هم غذا تولید کنند، هم غذا بفروشند و هم پذیرایی کنند و اینجا کشتی کتاب را داریم که بچه‌ها از طریق قصه وارد آموزش می‌شوند که البته هنوز افتتاح نشده است. من به نوبه خودم درپایان از حمایت و تلاش‌های رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تشکر ویژه دارم که به ما کمک کردند تا مکانی برای کتاب خواندن ایجاد کنیم نه مکانی که صرفا برای کتاب فروشی باشد.

بنابراین گزارش، در این مراسم تفاهم نامه میان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان دانش آموزی با حضور اصحاب رسانه در باغ کتاب تهران به امضاء رسید.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب