امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3065 تاریخ انتشار: سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس جمهور در افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران؛

نمایشگاه کتاب محل تلاقی فرهنگ هاست/ باید تشخیص راه خوب و بد را به صاحبان قلم و اندیشه واگذار کنیم / بگذارید اندیشه بر روی کاغذ خودنمایی کند

خبرایران: رئیس جمهور کشورمان نمایشگاه کتاب تهران را نوعی تعامل سازنده با جهان و یک دیپلماسی عمومی عنوان کرد و گفت: ما می خواهیم کتاب جایگاه اصلی خود را بیابد و برای آفریننده آن و ناشر و عرضه کننده کتاب در همه مراحل امنیت و آزادی را تضمین کنیم.
نمایشگاه کتاب محل تلاقی فرهنگ هاست/ باید تشخیص راه خوب و بد را به صاحبان قلم و اندیشه واگذار کنیم / بگذارید اندیشه  بر روی کاغذ خودنمایی کند

به گزارش خبرنگار خبرایران، یبیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، مراسم گشایش این دوره از نمایشگاه صبح روز سه شنبه 9 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی برگزار شد.

حسن روحانی رئیس جمهور در این مراسم با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم مسیر خلق کتاب و کتاب خوانی را بیشتر و بیشتر هموار کنیم، گفت: آن حبل متین که ما را به همه  اعصار و دوران و کشورها و مناطق جهان متصل می کند کتاب است. کتاب همانند فرهنگ و دین مرز نمی شناسد و ارزشی است ورای همه مرزهای سیاسی و جغرافیایی. اگر ما می خواهیم کتاب جایگاه اصلی خود را بیابد باید برای آفریننده آن و ناشر و عرضه کننده کتاب در همه مراحل امنیت و آزادی را تضمین کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه کتاب در مسیر تعالی و پیشرفت جامعه باید با نقد توأمان باشد، خاطرنشان کرد: کتاب و نقد متمم و مکمل یکدیگرند. کدام اندیشه است که بدون نقد و نقادی به پیش رود و کمال یابد و کدام نقد است که بدون اندیشه بتواند مفید باشد.  ما در دنیای کتاب هم باید زمینه را برای نوشتن بهتر، آرام تر و آسان تر و بدون دغدغه فراهم کنیم. اگر خلق اثر بدون دغدغه امکان پذیر بود، این همه بر امنیت و آزادی تأکید نمی کردم. بگذارید آنچه در دل و اندیشه وجود دارد بر روی کاغذ خودنمایی کند.

رئیس جمهور کشورمان با تأکید بر اینکه ما در کنار هویت اسلامی و ایرانی مان هستیم، اظهار کرد : جامعه و اعتقادات ما چارچوبی را برای همه آفرینندگان و نویسندگان و مبلغان فرهنگ پیش رو می گذارد. این چارچوب منافع و مصلحت ملی است و احترام به  فرهنگ و دین و عقاید مردم، احترام به اسرار کشور، احترام به تمامیت ارضی و احترام به وحدت ملی در قالب آن می گنجد.

روحانی در ادامه ی سخنانش با اشاره به برپایی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران یادآور شد : این نمایشگاه نوعی تعامل سازنده با جهان و یک دیپلماسی عمومی است. نمایشگاه محل تلاقی فرهنگ ها و اندیشه هاست. اینجا تنها محل فروش کتاب نیست، بلکه جولانگاه فرهنگ است و جایگاه ظهور و بروز عقلانیت و اندیشه است.

وی تأکید کرد: باید فضای رشد را برای همه تلاشگران اعم از آفرینندگان عرصه کتاب و همچنین ویراستاران، مصححین، حروفچینان و همه دست اندرکاران تولید و نشر کتاب، حتی مغازه ای که خود را با محصول اندیشه ها آراسته، مهیا کنیم .

رئیس جمهور کشورمان همچنین با اشاره به اینکه باید راه را برای تلاشگران در عرصه  نشر و خلق آثار فرهنگی آسان کنیم، اضافه کرد: ما باید تشخیص راه خوب و بد را به صاحبان قلم و اندیشه واگذار کنیم و بدانیم هیچکس در ممیزی بالاتر از وجدان عمومی و افکار عمومی نیست و بگذاریم صاحبان صلاحیت، بهترین شیوه ها را برای اداره کشور برگزینند.

روحانی خاطرنشان کرد: همه ما نیازمند به ارشاد از سوی صاحبان فرهنگ هستیم و صاحبان فرهنگ ما نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند. چون صاحب اندیشه و فکر و فرهنگ اند که آنان باید دیگران را ارشاد کنند و راه را نشان دهند.

 

**پرهیز از نگاه کمی به نشست های سرای اهل قلم

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اشاره به فعالیت های کمیته فرهنگی علمی بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران  به پرهیز از نگاه کمی به نشست های سرای اهل قلم این دوره از نمایشگاه اشاره کرد.

به گزارش ستاد خبری سراهای اهل قلم بیست و هفتمین نمایگاه بین المللی کتاب تهران، در مراسم افتتاحیه این دوره از  نمایشگاه جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی  با اعلام اینکه در سال گذشته 66هزار عنوان کتاب در کشور انتشار یافت که بیش از نیمی از آن ها  چاپ اول بودند، اظهار کرد: بلوغ و فرزانگی یک ملت را باید در فروغ و فرزانگی کتاب هایش جست و جو کرد. ملتی که با کتاب خو بگیرد به آسانی می تواند بر مشکلات خود فایق آید.

جنتی  حوزه ی نشر را نیازمند حمایت جدی دانست و تأکید کرد: صنعت نشر آمیزه ای از علم و هنر است که با اقتصاد نسبت مستقیم دارد و قدم نهادن در آن عشق و روحیه سخت و صبوری می طلبد.

وی تقویت اقتصاد نشر، برنامه های فرهنگ عمومی و تقویت جنبه های حرفه ای و نخبه گزینی را از اولویت های نمایشگاه بیست و هفتم دانست و گفت: برای نیل به این اهداف  برخی تسهیلات رفاهی برای مراجعه کنندگان و اهالی علم و اساتید و نویسنده گان پیش بینی شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت های کمیته فرهنگی علمی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب،  تشکیل سرای اهل قلم متشکل از سرای اصلی، سرای کتاب و رسانه و سرای کودک و نوجوان را از جمله اقدامات مهم نمایشگاه امسال عنوان کرد  و افزود:  نشست های علمی و تخصصی این سراها امسال با کیفیت بهتر برگزار می شود و از نگاه کمی به نشست ها اجتناب شده است.

جنتی ادامه داد: از سوی کمیته فرهنگی همچنین در نمایشگاه امسال برای اولین بار سالن تولید علم و اندیشه و دستاوردهای علمی ایران راه اندازی شده که دربرگیرنده بیش از 10 هزار عنوان کتاب از مهمترین محصولات نشر سه سال اخیر ایران است که در این سالن به نمایش گذاشته می شود. در این حوزه سعی می شود چهره های فرهیخته معرفی شوند.

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بیست و هفتم کتاب تهران،  با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از ناشران برگزیده تجلیل و قدردانی شد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب