امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 30624 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۴:۱۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

احمد مسجد جامعی درنشست «گردشگری در آیینه ری» اعلام کرد؛

ری با پول وبرنامه های توسعه ای خراب شد/ ازگفتن حرف های بزرگ و شعار های بزرگ خودداری کنیم / برای حفظ و صیانت از داشته هایمان تلاش کنیم/ هرحکومت بدون تخریب آثارقبلی چیزی به ری افزوده است/ به جای تخریب سعی کنیم چیزی به داشته هایمان بیافزایم

خبرایران: عضو شورای اسلامی شهرتهران گفت: ازگفتن حرف های بزرگ و شعار های بزرگ خودداری کنیم . این بزرگ گویی ها است که همواره به ما ضربه زده، امروزه چشمه علی چه شده، جایی که حوزه تمدن عالم است و تاریخ بشر را با آن می سنجند و رشکان یا همان اشک آباد که در آن جا 200 و چند نوع پرنده مهاجر داریم می دانید کجاست، یکی از 4 آتشکده مهم اینجا بوده اینها را می دانید کجاست.
ری با پول وبرنامه های توسعه ای خراب شد/ ازگفتن حرف های بزرگ و شعار های بزرگ خودداری کنیم / برای حفظ و صیانت از داشته هایمان تلاش کنیم/ هرحکومت بدون تخریب آثارقبلی چیزی به ری  افزوده است/ به جای تخریب سعی کنیم چیزی به داشته هایمان بیافزایم

به گزارش خبرنگارخبرایران، دومین نشست ازسلسله نشست های تخصصی گردشگری با موضوع «گردشگری در آیینه ری» صبح امروز 13 تیرماه 1397 با حضور«حسن خلیل آبادی» رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران،«سید احمد صفوی» شهردارمنطقه 20 تهران،«احمد مسجد جامعی»عضو شورای اسلامی شهرتهران،«هدایت الله جمالی پور» فرماندار ری،« دلاور بزرگ نیا» مدیر کل سازمان میراث و میراث فرهنگی استان تهران و اصحاب رسانه سالن اجتماعات شهرداری منطقه 20 تهران برگزارودراین نشست«احمد مسجد جامعی»عضو شورای اسلامی شهرتهران اظهارداشت: ما دوره ای داریم که به ری می گفتند عروس العالم ، ری زمانی شرق و غرب عالم را به هم وصل می کرده و علت توسعه این بوده که ری  شاهراه بوده و این منطقه به خاطر اتصال  مناطق مختلف ایران همواره مورد توجه بوده است.

وی ابرازداشت: من تا به حال 8 بار ری گردی کردم از آثاری نظیر دژ اشکانی بازدید کردم ، اثری که توضیحات غلط اندر غلطی دارد، قلعه گبری را بازدید کردیم که به گفته آقای خلیل آبادی فاتح و کاشف آنجا بودیم چرا که امکان ورود به این قلعه نبود، جایی که اگر تشنه شویم آبی برای نوشیدن نیست، این یعنی آنکه کمترین امکانات برای یک گردشگر به واسطه بازدید از آثار تاریخی فراهم نیست.

عضو شورای اسلامی شهرتهران ابرازداشت: پس بیاییم ازگفتن حرف های بزرگ و شعار های بزرگ خودداری کنیم . این بزرگ گویی ها است که همواره به ما ضربه زده، امروزه چشمه علی چه شده، جایی که حوزه تمدن عالم است و تاریخ بشر را با آن می سنجند و رشکان یا همان اشک آباد که در آن جا 200 و چند نوع پرنده مهاجر داریم می دانید کجاست، یکی از 4 آتشکده مهم اینجا بوده  اینها را می دانید کجاست.

وی ادامه داد: اطراف حرم عبدالعظیم اینجا یک بین الحرمینی بوده آیا آمده اید این بین  الحرمین را بازسازی کنید؟ آنجا که حضرت عبدالعظیم به زیارت امامزاده حمزه می رفته و در کتب تاریخی موجود است و اتفاقا آنچه که سبب ضربه وارد آمدن به ری شده همین طرح های توسعه ای و سرمایه بوده است پس همیشه پول و برنامه آنچه که شما در ذهن دارید را متبادر نمی کند، در همین طرح توسعه حرم می دانید چه خانه های تاریخی خراب شد.

مسجد جامعی خاطر نشان کرد: از آن خانه های چه باقی مانده، همین تکیه «نفرآباد» در معرض تخریب بود تکیه ای که از سال 1060 مجلس عزاداری امام حسین(ع) در آن برپا بود و با همین اختیارت موجود ببینید چقدر اینجا را تخریب کرده اند، در ری باید کسی کار کند که اهل نظریه باشد، اهل علم باشد و جرات و جسارت داشته باشد.

وی تاکید کرد: من درری گردی می گفتم مسئول فلان جا کجاست؟  هیچ کس پاسخگو نبود. نمی شود نظام اجرایی کشور را در این شرایط بحرانی تغییر داد و ما بیاییم در یک چارچوب، راهکار هایی را تدوین کنیم برای حفظ و صیانت از داشته هایمان و اولین راهکارمان هم این باشد که چه کارهایی را انجام ندهیم به جای اینکه بیایم مدام یک سری امور را اجرایی کنیم.

مسجد جامعی افزود: یزد ثبت جهانی شد چون خیلی کارها را نکرد و حرف مهندسان را عمل نکرد. اینجا (ری) همه اش با پول و برنامه های توسعه ای خراب شد و چرا به اصل ماجرا توجه نمی کنید، من رفتم جوانمرد قصاب؛ شما جرات دارید در هویت این محله دست ببرید، این نماد جوانمردی و عیاری است، نماد فرهنگ عامه است. مگر می شود به آن دست ببرید؟ مگر شما می توانید دست به قبور ببرید؟

وی ابرازداشت: در ری یک قانون نانوشته وجود داشته که به واسطه اینکه حضرت عبدالعظیم  سه امام بزرگوار را دیده اند هیچ بنای دو گلدسته ای در ری  وجود نداشته باشد. حال می آیند این ادب اجتماعی را در ابن بابویه از بین می برند و ما خدمتگذار مردم هستیم پس بیاییم  کاری کنیم زندگی مردم بهتر شود . از اینجایی که هستیم یک قدم جلوتر برویم و اگر قدمی برنمی داریم داشته هایمان را تخریب نکنیم.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: ری عصاره تاریخی ایران و تهران  است این آثار را از بین نبریم و چیزی به آن بیافزایم و در مسجد جامع تهران یک قسمت مربوط به زمان حکومت  ال بویه است یک قسمت صفویه و یک قسمت قاجاریه در طول تاریخ هرحکومت نیامده آثار قبلی را تخریب کند بلکه آمده چیزی به آن افزوده است و درحالی که رسالت ما کلنگی بوده یعنی کلنگ به دست گیریم تخریب کنیم.

وی درپایان سخنان خود گفت: در حالی که تمدن ما تمدن  تخریبی نبوده و همواره چیزی به قبلی ها افزوده شده است. بنابراین بیایم به جای تخریب سعی کنیم چیزی به داشته هایمان بیافزایم. به عنوان مثال در موضوع همین کارخانه سیمان ما گفتیم اینجا موزه صنعت شود این یک راه برای حفظ سرمایه هایمان خواهد بود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب