امروز: یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/28]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 30505 تاریخ انتشار: شنبه ۹ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲:۱۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکترانوشیروان محسنی بندپی درنشست خبری اعلام کرد؛

اعتیاد در سنین پایین و در میان زنان مشهود است/ بیش از ۵۱ درصد از این کودکان مادران معتاد دارند/ مصرف گل و شیشه در بین جوانان کاهش یافته/ برای ۷۵۰۰ معتاد بهبودیافته در سال گذشته شغل ایجاد کردیم/ متأسفانه اغلب معتادان فاقد هویت هستند

خبرایران: رئیس سازمان بهزیستی کشورگفت : قبلاً اقدامات جزیره‌ای بود، درکمپ‌ها اقدامات غیراخلاقی مانند اینکه به معتاد آب می‌بستند، شلاق می‌زدند، چوب می‌زدند و بعد رهایش می‌کردند، اما اکنون حرفه‌آموزی و اجتماع‌پذیری را داریم به طوری که سال گذشته ۷ هزار معتاد را مشغول به کار کردیم. مراکز اختصاصی برای زنان ایجاد کردیم و مراکز TC را دو برابر کردیم و پروتکل مراکز ماده ۱۵ را تجدیدنظر کردیم.
اعتیاد در سنین پایین و در میان زنان مشهود است/ بیش از ۵۱ درصد از این کودکان مادران معتاد دارند/ مصرف گل و شیشه در بین جوانان کاهش یافته/ برای ۷۵۰۰ معتاد بهبودیافته در سال گذشته شغل ایجاد کردیم/ متأسفانه اغلب معتادان فاقد هویت هستند

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «سازمان بهزیستی کشوربه مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر» صبح امروز شنبه ۹ تیر ماه 1397  با حضور« دکترانوشیروان محسنی بندپی» رئیس سازمان بهزیستی کشور، «فاطمه عباسی» معاون درمان اعتیاد سازمان بهزیستی و اصحاب رسانه، در سالن جلسات سازمان بهزیستی کشوربرگزار و دراین نشست خبری «دکتر انوشیروان محسنی بندپی» رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهارداشت: درشیوع‌شناسی سال ۹۴ زنگ هشدار به صدا درآمد؛ چراکه میانگین سنی ۱۵ تا ۲۵ سال به ازای هر ۶٫۶ مرد یک زن اعتیاد دارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشورتصریح کرد: در ۲۵ تا ۴۴ سال از هر ۱۶ مرد یک زن و از ۴۵ تا ۶۰ سال از هر ۱۷ مرد یک زن اعتیاد دارد و بنابراین بروز اعتیاد در سنین پایین و در میان زنان مشهود است به‌طوری‌که با زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی و افزایش زنان در معرض آسیب مواجهیم.

وی خاطرنشان کرد: از ۲۷۳۲ مرکزی که برای کودکان و زنان در نظر گرفتیم، اولویت افزایش آن را در سال گذشته تدوین کردیم به طوری که دو مرکز اقامتی نگهداری از کودکان معتاد را در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی کردیم که ۱۵۰ کودک را نگهداری می‌کنند.

 دکتر محسنی بندپی با اشاره به بررسی وضعیت کودکان معتاد ابرازداشت: بیش از ۵۱ درصد از این کودکان مادران معتاد دارند، ‌۳۸ درصد والدین معتاد و ۱۷ درصد به دلایل دیگر اعتیاد داشتند و ۱۲۶ مرکز نگهداری و اقامتی، ۵۶ مرکز بهبود و بازتوانی، ۲۳ تیم سیار، ۲۷ شلپر‌، ۱۶ مرکز گذری و ۴ مرکز توانمندسازی در کشور فعال است.

وی ازپایلوت دادگاه درمان مدار در ۵ استان خبر داد و تاکید کرد: نگاه مجرمانه به بیمارگونه تغییر کرده و این‌گونه نیست که اکنون آنها از سطح خیابان به حاشیه شهرها رفته باشند، بلکه اقدامات درمانی بهتری را اجرا می‌کنیم به طوری که ۷۲ هزار نفر از معتادان متجاهر پذیرش شده‌اند و موبایل سنترها را گسترش داده‌ایم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ابرازداشت : قبلاً اقدامات جزیره‌ای بود، در کمپ‌ها اقدامات غیراخلاقی مانند اینکه به معتاد آب می‌بستند، شلاق می‌زدند، چوب می‌زدند و بعد رهایش می‌کردند، اما اکنون حرفه‌آموزی و اجتماع‌پذیری را داریم به طوری که سال گذشته ۷ هزار معتاد را مشغول به کار کردیم. مراکز اختصاصی برای زنان ایجاد کردیم و مراکز TC را دو برابر کردیم و پروتکل مراکز ماده ۱۵ را تجدیدنظر کردیم.

وی با اشاره به گسترش خط ملی اعتیاد ۰۹۶۲۸ عنوان داشت: سال گذشته ۴۱۰ هزار تماس با این خط برقرار شده که می‌خواهیم ظرفیت آن را یک و نیم برابر کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشورادامه داد:‌ با برگزاری کارزار رسانه‌ای گل در نوروز ۹۷ مصرف گل و شیشه در بین جوانان کاهش یافته است و برای سال ۹۷ در ۱۰ استان که شیوع مصرف بالای مواد مخدر دارند و در ۵۰۰ محل با ریسک بالا تیم‌های اجتماع‌محور مستقر می‌شوند.

وی یادآورشد: با کمک ستاد مبارزه با مواد مخدر ۱۵ مرکز را در تهران که بتوانند حمایت اجتماعی داشته باشند راه‌اندازی می‌کنیم و ۷۰۰ معتاد را که چرخه درمان را طی کرده‌اند، با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای اجتماع‌پذیر می‌کنیم و در ۱۶ استان مدیریت موردی را دنبال می‌کنیم. ۳۰۰۰ معتاد بهبودیافته را تقویت و وام‌های اشتغالزایی به آنها اختصاص می‌دهیم. برخورداری از مسکن رایگان را اولویت آنها قرار داده و این در حالی است که برای ۷۵۰۰ معتاد بهبودیافته در سال گذشته شغل ایجاد کردیم.

دکتر محسنی بندپی خاطر نشان کرد: در تهران ظرفیت مراکز ماده ۱۶، ۷۰۰۰ نفر است و‌ در ابتدای سال ۷۰۰ نفر را به این مجموعه اضافه کردیم و در مورد طرح‌های جمع‌آوری ضربتی معتادان و نحوه برخورد با آنها هم باید گفت که شاید در گذشته حفظ کرامت انسانی رعایت نمی‌شد اما اکنون بهتر شده است.

وی افزود: ‌در بحث درمان معتادان متأسفانه اغلب فاقد هویت هستند، بنابراین هزینه زیادی می‌کنیم، اعتبار درمان آنها در بیمه سلامت رفته اما ما خدمات را ارائه می‌دهیم و قرار شد معتادان بیمار در برخی بیمارستان‌ها از سوی وزارت بهداشت معرفی و پذیرش شوند اما این وزارتخانه هنوز همکاری خوبی با ما نداشته‌اند.

رئیس سازمان بهزیستی کشورافزود: با دو تا سه بیمارستان همکاری لازم خواهد شد تا این معتادان به راحتی پذیرش شوند و مهمترین حلقه مفقوده حمایت‌های اجتماعی و روانی بوده که البته الان بهتر شده و متأسفانه ظرفیت کشت خشخاش در مناطق مرزی همسایه هزار برابر شده است.

وی در پایان سخنان خود گفت:‌ اعتبارات پیشگیرانه ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است، در بحث درمان و یارانه‌ای که به مراکز درمان می‌دهیم ۲۴ میلیارد تومان است، این درحالی است که روزانه سرانه درمان برای معتادان مراکز ماده ۱۶ به مبلغ ۱۵ هزار تومان توسط ستاد پرداخت می‌شود که ما پیشنهاد دادیم چون تمام اقدامات از سوی بهزیستی انجام می‌شود، اعتبارات نیز در اختیار این سازمان قرار گیرد.

 

عباسی: نمی‌توان مافیای اعتیاد را منکر شد

فاطمه عباسی، معاون درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشورنیز درادامه این نشست خبری اظهارداشت: نمی‌توان مافیای اعتیاد را منکر شد، در تمام دنیا از مشاغل درآمدزا محسوب می‌شود اما این دلیل نمی‌شود که به موضوع ورود نکنیم و برای پیشگیری از آن اقدام نکنیم.

معاون درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشورعنوان داشت: ۱۹ میلیون نفر در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد قرار گرفته‌اند و برای ۴۰۰ هزار نفر مشاوره اعتیاد داشته‌ایم و برای اشتغال معتادان بهبود یافته برنامه داریم به طوریکه ۲۰ میلیون تومان برای اشتغال به این افراد می‌دهیم و برای کارآفرینانی که آنها را به کار بگیرند ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات می‌دهیم.

وی ادامه داد: در مراکز اشتغال برای ۱۰۰۰ نفر از معتادان در تهران ایجاد شغل باید کرد چرا که معتادان با ۳ مشکل اشتغال، مسکن و هزینه‌های درمانی مواجه‌اند و در سطح استان‌ها نیز فراخوان کرده‌ایم که تسهیلات اشتغال بدهیم.

عباسی خاطرنشان کرد: درمان معتادان مراکز ماده ۱۶ از تیرماه سال گذشته به بهزیستی سپرده شد درحالی که از بهزیستی حمایتی نشده و تمام زیرساخت‌ها رها شده بود که اکنون در حال احیای آنها هستیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: قبول دارم که در نظارت‌ها قدری ضعیف هستیم که امسال نگاه ویژه‌ای خواهیم داشت از مؤسسات، دولت و کارشناسان استفاده کردیم تا نظارت‌ها را طبقه‌بندی کرده و بخشی از بودجه را به این موضوع اختصاص دادیم.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب