امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2999 تاریخ انتشار: شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

ابوالقاسم عیسی مراد خبر داد؛

دخالت‌های ناصحیح والدین در انتخاب رشته دانش‌آموز/ در انتخاب رشته دانش‌آموزان اجباری وجود ندارد/ فعالیت5 درصد از مشاوران مدارس با مدرک تحصیلی غیرمرتبط

خبرایران: مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: هدف ما از ایجاد هفته مشاغل این است که دانش آموزان را با رشته‌ها و مشاغل مختلف آشنا کنیم و توانمندی‌ها و استعدادهای آنها را بشناسیم و بتوانیم دانش آموزان و خانواده‌ها را با روش‌های انتخاب رشته صحیح آشنا کنیم.
دخالت‌های ناصحیح والدین در انتخاب رشته دانش‌آموز/ در انتخاب رشته دانش‌آموزان اجباری وجود ندارد/ فعالیت5 درصد از مشاوران مدارس با مدرک تحصیلی غیرمرتبط

به گزارش خبرنگار خبرایران، ابوالقاسم عیسی مراد مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش امروز در نشست خبری به مناسب هفته مشاغل اظهار داشت: هفته مشاغل با هدف هدایت و مشاوره دهی به جامعه دانش آموزی با توجه به پیچیدگی جوامع بشری برگزار می‌شود. اگر تا دیروز هدایت خانوادگی برای انتخاب رشته صورت می‌گرفت امروز هدایت باید به صورت سازمانی و مدرن باشد. بنابراین وضعیت مشاوره و هدایت رنگ و بوی دیگری گرفته و باید بررسی کنیم که آیا انتخاب رشته و تعیین مسیر دانش آموزان درست اتفاق می‌افتد یا خیر.

وی افزود: هدف ما از ایجاد هفته مشاغل این است که دانش آموزان را با رشته‌ها و مشاغل مختلف آشنا کنیم و توانمندی‌ها و استعدادهای آنها را بشناسیم و بتوانیم دانش آموزان و خانواده‌ها را با روش‌های انتخاب رشته صحیح آشنا کنیم.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر دانش آموز براساس هدایت تحصیلی مناسب، انتخاب رشته درستی داشته باشد براساس این رشته مسیر زندگی وی تعیین می‌شود، گفت: از همان هفته اول مهر تا آخر سال تحصیلی دانش آموزان مشاوره و هدایت را دریافت می‌کنند؛ در گذشته دانش آموزان در سال اول دبیرستان انتخاب رشته می‌کردند اما با توجه به استقرار نظام 6.3.3 این روش تغییر کرده است و دانش آموز باید در پایان سال سوم راهنمایی یا مقطع متوسطه اول انتخاب رشته کند.

عیسی مراد ادامه داد: در حقیقت نقش مشاوران در انتخاب رشته دانش آموز نقش جهت دادن است و به صورت تخصصی و علمی دانش آموزان را هدایت می‌کنند تا براساس توانایی‌ها، استعدادها و ظرفیت استانی انتخاب رشته درست داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه یک مشاور به گونه ای برنامه ریزی می‌کند و بررسی می کند که آیا دانش آموز با انتخاب این رشته می‌تواند در آینده به موفقیت برسد یا خیر؟ گفت: برای انتخاب رشته صحیح باید استعدادها و توانمندی دانش آموز را به درستی بشناسیم و برای رسیدن به این هدف براساس یک مدل و رویکرد حرکت کنیم که این مدل باید در مفاهیم درسی لحاظ شود.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: متخصصان حوزه روانشناسی و مشاوره باید افرادی باشند که در این حوزه درس خوانده باشند و توسعه متوازن در انتخاب رشته تحصیلی مدنظر ماست که براین اساس زیرنظام جامع مشاوره و هدایت تحصیلی که یکی از زیرنظام های سند تحول بنیادین است تدوین شده است. براین اساس هدف ما شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی دانش آموزان و معرفی آن به جامعه و خانواده است.

وی ادامه داد: متأسفانه در برخی مواقع والدین دانش آموزان دخالت‌های نادرستی را در خصوص انتخاب رشته آنها انجام می‌دهند که این امر موجب می‌شود تا دانش آموز در رشته متناسب توانمندی خود تحصیل نکند. دوره‌هایی را برگزار کرده‌ایم تا آموزش‌های لازم را به خانواده‌ها ارائه دهیم همچنین درحال رصد نیازهای جامعه هستیم تا براساس آن به توسعه متوازن در انتخاب رشته تحصیلی دست یابیم. چرا که قرار نیست تمام دانش آموزان به سراغ رشته تجربی و یا ریاضی بروند بلکه باید رشته‌ای را انتخاب کنند که متناسب با استعدادهایشان باشد تا براساس آن در آینده خود و خانواده‌شان به آرامش برسند.

عیسی مراد گفت: بازدید از مراکز شغلی و حرفه‌ای، جلسات آموزشی برای دانش آموزان در طول سال به ویژه دانش آموزان سوم راهنمایی و اول دبیرستان و برگزاری جلسه برای خانواده‌ها از جمله اقداماتی است که برای انتخاب رشته صحیح انجام می‌دهیم همچنین برای انتخاب رشته براساس آزمون‌ها، مصاحبه، مشاهده، و گزارش از سوی والدین و خانواده‌ها و معلمان و ظرفیت‌های موجود در استان ها اقدام می‌کنیم به گونه ای که هم اکنون در تمام استان ها اطلس مشاغل را تهیه کرده‌ایم.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در حال بازسازی و بازنگری هدایت تحصیلی دانش آموزان هستیم، اظهار داشت: براساس زیرنظام مشاوره و هدایت تحصیلی با همکاری سایر مراکز حوزه ستادی وزارتخانه اتاق فکر را تشکیل می‌دهیم و با توجه به بازخوردهایی که از مدیران مدارس دریافت می‌کنیم مرتبا هدایت تحصیلی را به روز می‌کنیم.

وی افزود: زیرنظام مشاوره تحصیلی در فاز نخست با اولویت دانش آموزان مقطع متوسطه اول و دوم و در فاز بعد با اولویت دانش آموزان مقطع ابتدایی اجرا می‌شود و برای اجرای این زیرنظام نیاز به جذب نیروی مشاور داریم که اولویت ما افرادی هستند که در این رشته فارغ التحصیل شده اند؛ هم اکنون یک تعداد از افراد بعنوان مشاور در مدارس فعالیت می‌کنند که رشته‌های تحصیلی شان مرتبط با مشاوره نیست بنابراین آنها را رصد کرده و دوره های ضمن خدمت برایشان برگزار می‌کنیم که اگر توانستیم از تخصص آنها بهره ببریم از حضورشان استفاده خواهیم کرد. هم اکنون 20 درصد از افرادی که به عنوان مشاور در مدارس فعالیت می کنند رشته درسی‌شان نیمه مرتبط بوده و 5 درصد نیز غیر مرتبط هستند.

عیسی مراد افزود: برای اجرای نظام جامع مشاوره و هدایت تحصیلی حدود 15 هزار مشاور کم داریم که استخدام آنها راهی طولانی دارد. اما تلاش می‌کنیم کمبودها را به حداقل رسانده و تخصصی شدن حوزه مشاوره از اولویت‌های ماست. هم اکنون نیز حدود 18 هزار مشاور در مدارس فعالیت می‌کنند.

وی عنوان کرد: هم اکنون والدینی که نمره درسی فرزندشان در دروسی مانند ریاضی یا زیست شناسی پایین است اصرار دارند که آنها حتما در رشته تجربی یا ریاضی ادامه تحصیل دهند. تلاش می کنیم تا این طلسم را شکسته و دانش آموزان را براساس مجموعه ای از علایق، توانمندی‌ها و نیازهای جامعه به سمت رشته تحصیلی مناسب هدایت کنیم.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه هم اکنون اگر دانش آموزی در یک درس تجدید شود به اجبار به سمت رشته فنی و حرفه ای هدایت می شود، گفت: هیچ کجای قانون نگفته، دانش آموزی که معدلش پایین است باید به رشته کارودانش برود وسیاست و هدفگذاری ما این است که به اجبار به یک رشته خاص نروند هم اکنون در رشته کار و دانش کمبود داریم اما به استان ها ابلاغ کرده ایم که براساس توسعه متوازن انتخاب رشته دانش آموزان را انجام دهند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب