امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 29552 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

سیدعلی آقازاده، استاندار استان مرکزی تأکید کرد؛

تلاش برای احقاق حق قانونی کتابخانه‌های عمومی کشور/ حمایت از اختیار قانونی تجهیز و احداث کتابخانه‌ها توسط نهاد

خبرایران: سیدعلی آقازاده استاندار استان مرکزی گفت: در حوزه کتاب و کتابخوانی باید با تشویق مردم به کتابخوانی و استفاده مناسب از اختیار قانونی تجهیز و احداث کتابخانه‌ها توسط نهاد کار بیشتری انجام دهیم که در مورد اخیر شهرداری‌ها باید همکاری مناسبی داشته باشند.
تلاش برای احقاق حق قانونی کتابخانه‌های عمومی کشور/ حمایت از اختیار قانونی تجهیز و احداث کتابخانه‌ها توسط نهاد

به گزارش خبرایران از پایگاه اطلاع‌رسلانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در حاشیه مراسم معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی حجت الاسلام عباس دانشی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی، علی اکبر احمدی سرپرست سابق اداره کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی، امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری، محمد هادی ناصری طاهری، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد و مرتضی محمدزاده مدیرکل امور مجلس و استان ها با سیدعلی آقازاده، استاندار استان مرکزی دیدار و گفت و گو کردند.


تلاش برای احقاق حق قانونی کتابخانه‌های عمومی کشور
در این دیدار سیدعلی آقازاده، استاندار استان مرکزی با ابراز خرسندی از حضور حجت‌الاسلام عباس دانشی در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی گفت: معمولا به وجود آمدن تنگناهای اقتصادی در کشور، بر کاهش بودجه حوزه فرهنگی تأثیرگذار است، از این جهت حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور با مشکلاتی روبه رو است. از آنجا که جناب آقای دانشی با سوابق پربار خود، از افراد با تجربه در حوزه فرهنگ و اندیشه هستند، امیدواریم مانند گذشته بتوانند خدمات ارزنده خود را در حوزه فرهنگ استان مرکزی ارائه دهند ما نیز در استانداری در کنار مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان خواهیم بود.
استاندار استان مرکزی آمار دسترسی تنها ۲۰ درصد از مردم به کتاب و کتابخانه را بسیار نگران کننده دانست و گفت: طی سال‌های اخیر کارهای خوبی در حوزه کتاب و کتابخوانی صورت گرفته، اما همه مسئولان و دستگاه‌ها باید توان خود را به میدان بیاورند تا بتوانیم بخشی از کمبودها و مشکلات این حوزه را برطرف کنیم. این تلاش‌ها باید در ۲ حوزه تشویق مردم به کتابخوانی و همچنین استفاده مناسب از اختیار قانونی تجهیز و احداث کتابخانه‌ها توسط نهاد کار بیشتری انجام دهیم که در مورد اخیر باید شهرداری‌ها نیز همکاری مناسبی داشته باشند. در هر حال ما آمادگی داریم تا برای احقاق این حق قانونی کتابخانه‌ها، همکاری کنیم.

ضرورت ایجاد دسترسی به کتاب در کشور
همچنین امین متولیان در این دیدار درباره ضرورت توجه به جایگاه کتابخانه‌های عمومی در جامعه گفت: موضوع تبدیل کتابخانه‌های عمومی به پاتوق‌های فرهنگی و اجتماعی از تأکیدات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دیدارهای اخیر بوده است. بر این اساس فارغ از موضوع امانت‌دهی کتاب، استفاده از ظرفیت‌های عظیم فرهنگی و اجتماعی کتابخانه‌های عمومی برای جذب خانواده‌ها یکی از مهم‌ترین اهداف ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی است که در تلاش‌هستیم با همکاری و هم‌افزایی با سایر دستگاه‌های فرهنگی گام‌هایی اساسی در این جهت برداریم.
وی با اشاره به دسترسی تنها ۲۰ درصد از جمعیت باسواد کشور به کتاب و کتابخانه، ادامه داد: متاسفانه امکان دسترسی جامعه روستایی ما به کتاب بسیار ناچیز است و از سوی دیگر نیز توزیع کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها در جوامع شهری نیز توزیع متوازن و معقولی نیست.
معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری نهاد افزود: در دهه ۸۰ حدود ۲۵۰ شهر فاقد هرگونه کتابخانه‌ و کتابفروشی بودند که امروز این تعداد به ۱۶۵ شهر در کشور رسیده‌اند، با این حال ما همواره مردم را به کتاب نخواندن متهم می‌کنیم. این موضوع مانند این است از مردم شهری که وضعیت بهداشتی و سلامت مناسبی ندارند بپرسیم چرا وضعیت شما این گونه است؛ در حالی که هم آب آنها آلوده است و هم به مراکز بهداشتی دسترسی ندارند.
وی درباره تنگناهای مالی موجود در حوزه فعالیت‌های کتابخانه‌ای نیز یادآور شد: اگر بخواهیم همه زیرساخت‌های استاندارد و لازم را در کشور فراهم کنیم، نه تنها بودجه نهاد بلکه چندین برابر آن نیز کفاف این هزینه را نخواهد داد. بنابر این لازم است سیاست‌هایی را بکار ببندیم تا در کنار احداث کتابخانه‌های جدید، به گسترش خدمات کتابخانه‌ای بپردازیم که موضوع مورد تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل نهاد برای تبدیل کتابخانه‌ها به پاتوق‌های فرهنگی و اجتماعی، در این جهت ضرورت پیدا می‌کند.
 

توجه به حوزه کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی
امین متولیان با اشاره به شاخصه‌های درحال رشد خدملات کتابخانه‌ای در حوزه کودکان گفت: کودکان و نوجوانان سرمایه ما در کتابخانه‌های عمومی هستند که بر این اساس امروز ۹۷ درصد کتابخانه‌های ما دارای بخش کودک هستند. برآوردهای ما از شاخص‌های بخش کودک و نوجوان که به مراجع ذیربط نیز ارائه شد، بسیار امیدوار کننده بوده است. معتقدیم هرچه امروز بتوانیم در حوزه کودک و نوجوان بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم، بهتر و آسان‌تر می‌توانیم به شاخصه‌های مطلوب کتابخوانی دست پیدا کنیم.
وی با تقدیر از توجه استاندار استان مرکزی به امور فرهنگی در این استان گفت: از حمایت‌های و دغدغه‌های فرهنگی جناب آقای سیدعلی آقازاده، استاندار محترم سپاس‌گذاری می‌کنیم و برای ما بسیارارزنده است که در میان انبوه فعالیت‌های اجرایی و اقتصادی، ایشان توجهی خاص به حوزه فرهنگی دارند که خوشبختانه حاصل این نگاه این است که امروز استان مرکزی از نظر شاخص‌های کتابخوانی در میان ۱۰ استان برتر کشور قرار دارد.
 

ضرورت استفاده از فرصت‌های فرهنگی برای گسترش کتابخوانی
ادامه این دیدار با سخنان حجت‌الاسلام عباس دانشی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور همراه بود که وی با تقدیر از خدمات علی اکبر احمدی سرپرست سابق این اداره کل عنوان کرد: عرصه کتاب و کتابخانه‌ عرصه‌ای بسیار با اهمیت است که متأسفانه در طول حدود ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی، فرصت‌های بسیاری برای توجه شایسته به این عرصه از دست رفته که اگر توجهی به موقع و شایسته به این فرصت‌ها داشتیم، وضعیت ما به مراتب بهتر از وضعیت کنونی بود.
حجت‌الاسلام دانشی با بیان مثالی از تعامل و هم‌افزایی وزارتخانه‌های مختلف برای حل مسائل حوزه کتاب در یکی از کشورهای پیشرفته، عنوان کرد: این سطح از توجه به کتاب در کشور ما پیش از انقلاب وجود نداشته و پس از انقلاب نیز علی رغم شعارهای خوبی که داده شده و توجهاتی در حد توصیه و سفارش مطرح شده؛ اتفاقی رخ نداده است.
وی با اشاره به نگاه و دغدغه‌های فرهنگی استاندار استان مرکزی گفت: وجود ۸۳ باب کتابخانه عمومی در استان مرکزی، گستره حضور خوبی را در این استان رقم زده و تلاش‌خواهیم کرد در دوره‌ای که در خدمت مردم شریف و اهالی فرهنگ، هنر و کتاب این استان هستیم، منویات مقام معظم رهبری، دولت و سیاست‌های ابلاغی نهاد را علیرغم تنگناهای موجود اجرایی کنیم تا روز به روز شاهد رونق و شکوفایی این عرصه باشیم.

مشارکت ۴۸ هزار نفر دربرنامه های کتابخوانی
همچنین در این دیدار علی اکبر احمدی، سرپرست سابق اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی به برخی از دستاوردهای دوره ۱۵ ماه سرپرستی خود در اداره کل کتابخانه‌های استان مرکزی اشاره کرد و گفت: بحث ابلاغ چارت سازمانی نهاد و اجرای آن و همچنین اجرای موفق برنامه‌های فرهنگی در کتابخانه‌ها از اتفاقات خوب در دوره خدمت بنده بوده است. برگزاری یک‌هزار و۱۵۰ نشست کتابخوان شامل کتابخانه‌ای، مدرسه‌ای، ویژه و تخصصی با مشارکت ۷ هزار و ۸۱۶ نفر، برگزاری ۴۷۴ عنوان مسابقه با شرکت ۱۷ هزار و ۶۳۶ نفر، برگزاری مراسم نقد، بررسی و رونمایی از ۱۲ عنوان کتاب با حضور یک‌هزار و ۱۷۹ نفر از جمله اقدامات صورت گرفته بوده است.
وی با بیان اینکه به طور کلی در برنامه‌های مختلف این اداره کل بالغ بر ۴۸ هزار نفر از اعضا و مراجعین شرکت داشته‌اند، افزود: اجرای موفق جشنواره کتابخوانی رضوی با مشارکت ۱۰۵۰۰ و تقدیر از ۴۰ نفر، برگزاری ۳ جلسه دیدار با کتابداران، راه‌اندازی مججد پروژه ساخت کتابخانه مرکزی استان مرکزی و انجام عملیات عمرانی بر حدود ۴۰ باب کتابخانه از دیگر اقدامات صورت گرفته در دوره ۱۵ ماهه خدمت بنده بوده است.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب