امروز: دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/29]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2945 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۷:۱۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خبر داد؛

اسطوره‌هایی مانند آهنگران بسیار کم هستند/ 61 برنامه سازمان صدا و سیما طی چهار سال اخیر تعطیل شده / پرونده پرویز تناولی مختومه شده است

خبرایران : حجت‌الاسلام شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت:هرچه به هویت دینی و در راستای سطح زندگی ایرانی اسلامی باشد از آن حمایت خواهیم کرد و اگر آهنگ و ترانه‌ای عاشقانه باشد اما به تحکیم خانواده کمک کند ما از آن نیز حمایت می‌کنیم
اسطوره‌هایی مانند آهنگران بسیار کم هستند/ 61 برنامه سازمان صدا و سیما طی چهار سال اخیر تعطیل شده / پرونده پرویز تناولی مختومه شده است

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری «حجت‌الاسلام شهاب مرادی» رئیس سازمان فرهنگی،‌هنری شهرداری تهران با حضوراصحاب رسانه در سالن جلسات این سازمان برگزار و دراین نشست خبری«حجت‌الاسلام شهاب مرادی» رئیس سازمان فرهنگی،‌هنری شهرداری تهران اظهارداشت: 61 برنامه سازمان صدا و سیما  طی چهار سال اخیر تعطیل شده است که برخی از آنها را به زودی احیا خواهیم کرد و بعضی دیگر را که نیازمند بودجه هستند در اولویت کاری قرار می‌دهیم و برپایی  نمایشگاه عطر سیب که نوعی برنامه در حوزه خدمات‌رسانی به هیأت‌های مذهبی در ماه محرم بود تعطیل شده است که چندی پیش برای برگزرای مجدد آن تصمیماتی صورت گرفت.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شنیده شده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حال تأسیس و راه‌اندازی شبکه تلویزیونی است، افزود: بنده این سخن را نشنیده‌ام و برنامه‌ای هم برای راه‌اندازی شبکه تلویزیونی ندارم.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این که بالاخره وضعیت پرونده پرویز تناولی به کجا انجامید، در وحله نخست با ابراز بی‌اطلاعی پرسید موضوع چیست و با حالتی دیگر با اشاره به خبرنگار ایسنا بیان کرد که شاه می‌بخشد اما شاه‌قلی نمی‌بخشد. ایسنا تا چه زمان می‌خواهد این موضوع را دنبال کند. بنده پیشنهاد می‌کنم اگر خبرگزاری ایسنا می‌داند که حقی درباره این موضوع دارد از ما شکایت کند.

حجت‌الاسلام مرادی در ادامه صحبت‌های خود درباره آثار پرویز تناولی بیان کرد: این پرونده مختومه اعلام شده است به گونه‌ای که ما در موضوع پرونده آقای تناولی نه اقدام قضایی کردیم و نه با کسی در مورد این موضوع صحبت کردیم؛ اما آقای تناولی و وکیلشان از این سازمان شکایت کردند در حالیکه آثار این هنرمند 10 سال گذشته توسط این سازمان که در آن زمان حجت‌الاسلام زم مسئولیت این سازمان را برعهده داشت، خریداری شده است و هیچ قراردادی از اینکه شهرداری خانه‌شان را خریده است موجود نیست و آقای تناولی در تلاش بود که آثاری که در گذشته به این سازمان فروخته بود را پس بگیرد و ما نیز از شکایت این هنرمند اطلاع نداشتیم تا روزی که جرثقیل به موزه امام(ع) آوردند و مأموران قوه قضائیه در روز تعطیل تلاش داشتند همکاران ما را بازداشت کنند چرا که آنها اجازه خروج آثار آقای تناولی را از این موزه نمی‌دانند.

وی گفت: بنده قبل از سال نو با آقای تناولی تماس تلفنی داشتم و از او درخواست کردم تا مصاحبه‌ای در این راستا صورت نگیرد و در مقابل نیز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره این موضوع سخنی در رسانه‌ها مطرح نکند اما آقای تناولی به این موضوع وفادار نبود و صحبت‌هایی شد که صحت نداشت. حتی بنده اعلام کردم که انتقال این سخنان به جامعه جز آسیب به ساختارهای اجتماعی چیز دیگری در بر نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام مرادی ادامه داد: از لحاظ ماهیت این موضوع باید گفت که قرارداد ما حکم دارد و آن آقای زم است. به نوعی دیگر باید بیان کنم که در گذشته آثار این هنرمند 600میلیون تومان خریداری شده بود که گفته‌اند اگر در حراج کریستی به فروش برسد با مبلغ 150میلیارد تومان خریداری می‌شود در صورتی که سازمان آثار آقای تناولی را در گذشته خریداری کرده بود.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با پاسخ به پرسشی دیگر که آیا این سازمان از اکران فیلم‌های فجر در فرهنگسراها نیز حمایت خواهد کرد و یا از پخش آنها جلوگیری می‌کند باید گفت: اگر فیلمی مطابق با اهداف نظام و سازمان باشد از اکران آن جلوگیری نمی‌کنیم و بنده هم در جشنواره فجر، فیملی را ندیدم که قابل اکران در فرهنگسراها نباشد به همین منظور مانع اکران این فیلم‌ها در فرهنگسراها نیستیم.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر که فضای پخش طعام و نذری در اعیاد سال کاهش یافته است، عنوان کرد: اصلاً به این صورتی که شما بیان می‌کنید نیست باید بگویم اطعامی که مردم در دهه اول محرم در میان اقشار مختلف پخش و توزیع می‌کنند بیشتر از بودجه فرهنگی کشور است. حتی بنده در سال 85 به کشور کویت سفر کردم و در آنجا متوجه شدم که 800 حسینیه مردم شیعه کویت در آن تشکیل داده‌اند در صورتی که آمار آنها در آن زمان بیش از 2میلیون نفر بود.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسشی دیگر که چرا در ختم همسر آقای بنیامین خواننده پاپ کشور گفت: متأسفانه بنده از فضاهای روشنفکری هم اینگونه سخنان را می‌شنوم که باید بگویم بنده آقای بنیامین را دوست دارم و برای اتفاقی که برای همکارشان افتاده است ابراز تأسف می‌کنم این موارد را نباید به عنوان جرم دید و به عنوان خطا یاد کنیم. به نظر شما آیا وقتی فردی و یا هنرمندی فوت می‌شود بنده باید پیام تبریک ارسال کنم؟

وی در پاسخ به پرسشی دیگر که آیا شما به هنرمند موسیقی پاپ که بخواهد اجرایی زنده در فرهنگسراها داشته باشد مجوز می‌دهید، ادامه داد: هنر برای هنر در مأموریت ما نیست بنده از آقای بنیامین و حتی مازیار فلاحی که قطعه زیبای لیلا را خوانده است اگر بخواهد قطعه‌های زیبای اینچنینی را بخواند حمایت می‌کنیم. بنده به این موضوع نگاه نمی‌کنم که موسیقی پاپ است یا سنتی بلکه اگر کاری با هویت ملی برای مخاطبان ساخته شود و در هر قالبی هم باشد از آن حمایت خواهم کرد و اگر اثر فاخری نیز در این راستا تولید شود آن را خریداری می‌کنیم.

حجت‌الاسلام مرادی با اشاره به این مطلب که آدمی نیستم که در لفافه سخن بگویم و کسی را بپیچانم و به نوعی دوپهلو صحبت کنم، درباره ترویج موسیقی بیان داشت: اهداف این سازمان آموزش موسیقی نیست حتی برخی از اعضای شورای شهر نیز از این سخن بنده ابراز ناراحتی کردند و مصاحبه‌های تند داشتند اما اگر باز هم دوباره مصاحبه‌های تند صورت گیرد بر این عقیده پایبند هستم و چندی پیش نشستی را با رئیس خانه موسیقی و آقای مرادخانی برپا کردیم که در آن جلسه اعلام شد که در حوزه موسیقی از آثار فاخر حمایت خواهیم کرد به همین منظور باید گفت: کار ما رقابت با بخش خصوصی نیست بلکه ترویج و حمایت از آثار فاخر است.

وی با ابراز نگرانی از نداشتن حتی یک گروه آماتوری تئاتر در سازمان فرهنگ و هنر شهرداری تهران، گفت: حتی یک گروه تئاتر مردمی که در فضای میدانی بتواند کار کند در این سازمان وجود ندارد که این به خودی خود نیز یک ضعف است که باید بر ما خرده گرفته شود که چرا در این حوزه ما دارای ضعف هستیم. به همین منظور ما از همه کسانی که می‌خواهند در حوزه تئاتر کار کنند، دعوت به عمل خواهیم آورد.

رئیس سازمان فرهنگی،‌هنری شهرداری تهران افزود: ظرفیت‌های این سازمان محدود است،‌ یعنی ظرفیتی که در دانشگاه‌ها و مدارس وجود دارد در اختیار ما نیست اما باید همه ظرفیت‌های خود را در اختیار گروه‌های مردمی و جوانان و نوجوانان قرار دهیم و تعداد مساجد شهر تهران اندک است اما وظیفه ما ساخت و ساز مسجد نیست.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر که آیا شما به ساخت فیلم کوتاه نیز در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران توجه خواهید داشت، ادامه داد: هرچه به هویت دینی و در راستای سطح زندگی ایرانی اسلامی باشد از آن حمایت خواهیم کرد حتی فیلم و محتوای موسیقی ما باید دارای یک فرم و محتوای مطلوب و تأثیرگذار باشد. در این راستا چندین سؤال وجود دارد که ما در بحث هویت ملی چه تعداد سرود داریم که از رسانه ملی پخش می‌شود که آن هم ابراز علاقه به وطن باشد. یا چند سرود وجود دارد که زلزله بم را طوری به تصویر بکشد که مخاطب به حمایت از آنها بپردازد. در اینجا می‌گویم که اسطوره‌هایی همانند آهنگران بسیار اندک هستند یا واقعاً دستمان در فضای هنر خالی است. من دست چنین هنرمندی را می‌بوسم.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران بیان کرد: در فصل بهار اجرایی از سراج را خواهیم داشت. آن هم در فضای ارزشی، همچنین اگر آهنگ و ترانه‌ای عاشقانه باشد اما به تحکیم خانواده کمک کند ما از آن نیز حمایت می‌کنیم. به طور مثال اگر به شعر استاد چایچیان که درباره امام رضا(ع) سروده است،‌توجه کنیم خواهید دید که چقدر این آهنگ بر مخاطب تأثیرگذار است و اگر شعر یا ترانه‌ای که به تحکیم خانواده کمک کند تولید شود ما از آن حمایت خواهیم کرد چرا که خروجی کار برای ما بسیار حائز اهمیت است، همچنین ما در حوزه رمان، فیلمنامه، داستان کوتاه و تئاتر دستمان را برای همکاری دراز می‌کنیم و فرصتی را برای استعدادیابی در نظر خواهیم گرفت.

حجت‌الاسلام مرادی عنوان داشت:ما باید سفارش دهیم تا برایمان فیلمنامه‌هایی را بنویسند حتی اگر آنها را هم نسازیم. راه حل همه مشکلات ما در مردم است و برنامه‌های متعددی از این سازمان به دلیل نداشتن بودجه در گذشته تعطیل شده است؛ اما خوشبختانه بودجه امسال سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران 40درصد افزایش یافته است و امیدوارم که بتوانیم امسال برنامه های این سازمان را در خصوص تحکیم خانواده عملی کنیم.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب