امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2936 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۷:۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رونمایی از کتاب «آه باشین»/ 2

بایرامی: آه باشین طبق استانداردهای حرفه‌ای نوشته شده است/مخاطب با خواندن این کتاب با ریزه‌کاری‌های بسیار خواندنی و شگفت‌انگیز مواجه است

محمدرضا بایرامی با بیان اینکه توصیف‌های کتاب «آه باشین» بسیار دلنشین و بکر است، گفت:‌ این کتاب با استانداردهای حرفه‌ای نوشته شده است.
بایرامی: آه باشین طبق استانداردهای حرفه‌ای نوشته شده است/مخاطب با خواندن این کتاب با ریزه‌کاری‌های بسیار خواندنی و شگفت‌انگیز مواجه است
به گزارش خبرنگار  خبرایران، محمدرضا بایرامی نویسنده و رمان‌نویس در مراسم رونمایی از کتاب «آه باشین» نویسنده محمدکاظم مزینانی بیان داشت: بنده آقای مزینانی را یکی از شاعران خوب و موفق عرصه کودک و نوجوان می‌دانم و از مشتریان پروپا قرص ایشان بودم به خصوص مشتری شعرهای اول این شاعر و نویسنده هستم.

وی اضافه کرد: آقای مزینانی چه نویسنده، چه شاعر و چه بازنویس‌کننده متون کهن باشند انصافاً باید بگوییم که در عرصه ادبیات سنگ تمام گذاشته و عرصه را خراب و مبتذل نکرده‌اند، باری به هر جهت گام برنداشت که این یک اتفاق بسیار خجسته‌ای است که یک نویسنده و یا یک هنرمندی در هر عرصه‌ای که گام برمی‌دارد ارزش قلم خود را بداند و با تمام توان خود در آن عرصه وارد شود آن هم با محدودیت‌هایی که امثال ما داریم.

بایرامی ادامه داد: تلقی من این است دوستانی همانند آقای مزینانی شرایطی دارند که نویسنده کتاب «قمارباز» داشت یعنی در تنگناهایی گیر کرده بود و زمان کمی داشت و در عین حال می‌خواست امضای خود را بزند و کم‌کاری هم نداشته باشد و کاری را بنویسد که پای آن بایستد و در نهایت در آن فرصت کم کاری نوشته می‌شد که ارزشمند بوده و هست و اکنون همان نگاه شده است.

وی افزود: معتقدم اگر این تنگناها نبود در واقع چه اتفاقی رخ می‌داد. یعنی ما در زمانه‌ای هستیم که فکر می‌کنم برای خیلی از چیزهای جزئی و به نوعی چیزهایی که ما را به تعجب وامی‌دارند هیاهوهای زیادی راه می‌افتد. یعنی گاهی اول می‌خندیم و سپس مغلوب و در نهایت باور می‌کنیم که انگار همان طور است که هیاهو شده است و در عرصه ادبیات و داستان‌نویسی این اتفاق روی نمی‌دهد.

این نویسنده گفت: شاید زحمت چندین ساله یک نویسنده را ما در یک ماه در این زمانه بخوانیم به آن تن نمی‌دهیم و این مهم باعث می‌شود که خیلی چیزها را ما نبینیم به گونه‌ای که برای بنده باعث درد است که یک نویسنده چندین سال وقت خود را صرف کند و کتابی بنویسد و با تمام توان کتابی را خلق کند و خیلی راحت جامعه فرهنگی و ادبی ما از کنار آن بگذرد و در واقع کار سر جای خودش ننشیند.

بایرامی افزود: وقتی نویسنده کاری را انجام می‌دهد وقتی کتابی را خلق می‌کند در واقع یک قرارداد نانوشته دارد که دوست دارد او را درک کند و حداقل به او یک خسته نباشید بگویم که او چه کشف شهودی داشته است و چه زجرهایی کشیده و چه هیجاناتی داشته‌اند. اما متأسفانه این اتفاق روی نمی‌دهد و همه ما به نوعی در این هیاهوهایی که برای چیزهای دیگر روی می‌دهد گم می‌شویم و کم‌کم برخی‌هایمان ناامید و در نهایت ترجیح می‌دهیم که کار نکنیم و می‌گوییم برای چه کسی و چه چیزی کار کنیم.

این نویسنده گفت: چرا باید یک نویسنده 5 سال از عمر خود را صرف نگارش یک اثر کند که در نهایت کتابش را تیراژ 2500 نسخه منتشر شود بعد هم تازه برخی‌ها آن را نمی‌خوانند و یا اینکه کتاب اصلاً معرفی نمی‌شود و در پایان نیز کار هم دیده نمی‌‌شود همه ما راه میانبر را بلد هستیم، اما اگر بخواهیم به آن عرصه‌ها وارد شویم کاری برای ما نخواهد داشت، اما در این عرصه چیزی هست که وقتی کسی به آن ورود می‌یابد و آن را در می‌یابد حاضر است همه مشکلات را تحمل کرده و کار را به سرانجام برساند.

وی اضافه کرد:‌ کتاب «آه‌ باشین» بسیار شریف است به گونه‌ای که داستان این کتاب بسیار پر پیمانه است. چه از زندگی گرفته و چه از شخصیت‌ها و تاریخ و جزئیات دیگر مخاطب لحظه‌ای هم احساس نمی‌کند که با مطالب نامفهومی آشنا است.

بایرامی عنوان کرد:‌ مخاطب با خواندن این کتاب با ریزه‌کاری‌های بسیار خواندنی و شگفت‌انگیز مواجه است. حتی شخصیت‌‌سازی، فضاسازی و نقش کتاب به گونه‌ای است که جزو نقشه نویسنده به شمار نمی‌رود بلکه کاری بسیاری حرفه‌ای است.

وی اضافه کرد:‌ افرادی را در پیرامون خود می‌بینیم که شاعران و نویسندگان خوبی نیستند اکنون نمی‌توانم نام آنها را عنوان کنم آن هم به خاطر جوسازی‌هایی که در فضای رسانه صورت می‌گیرد اما باید گفت شاخص‌ترین شعرای ما نویسندگان بسیار بدی هستند به ویژه در بخش نثر و برای بنده هم باعث تعجب است که شاعری که بیشترین سرمایه‌اش واژه است چرا باید وقتی رمانی را به نگارش درمی‌آورد رمان او بسیار شلخته و تکرارهای بی‌مورد است.

بایرامی بیان کرد:‌ کتاب «آه باشین» محمدکاظم مزینانی به گونه‌ای است که نویسنده بیش از 80 واژه و کلمه در آن گنجانده که در واقع به غنای زبان فارسی افزوده است و گاهی اوقات از آن واژه‌ها جمله‌ای ساخته است که می‌توان آن را کنار هم گذاشته و به مفهوم قابل توجه برسیم.

وی افزود:‌ یکی از شاخصه‌های این اثر که موجب جلب توجه مخاطب می‌شود توصیف‌ها است به گونه‌ای که همه توصیف‌های نویسنده انصافاً دلنشین و بکر است. به گونه‌ای که این کتاب نشان می‌دهد ظرفیت‌های خوبی در انقلاب وجود دارد اما برخی‌‌ها دچار کلیشه می‌شوند اما این کتاب دچار این مهم نشده است.

بایرامی عنوان کرد: در کتاب «آه باشین»‌ بار اصلی داستان به همان گذشته بنا شده است اما برخی از داستان‌هایی که درباره انقلاب نوشته می‌شوند گذشته‌ای ندارند، همچنین این کتاب باعث استانداردهای تماماً حرفه‌ای نوشته شده است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب