امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2935 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۷:۵۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رونمایی از کتاب «آه‌ با شین»/1

قزوه: تالیف این کتاب ادای دین به مرحوم امیرحسین فردی است/ کویر همیشه باتفکر همراه بوده است

علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: نویسندگانی که درباره ادبیات انقلاب کتاب می‌نویسند ادای دین به امیرحسین فردی می‌کنند و میزینانی با تالیف این کتاب ادای دین کرده است.
قزوه: تالیف این کتاب ادای دین به مرحوم امیرحسین فردی است/  کویر همیشه باتفکر همراه بوده است
به گزارش خبرنگار خبرایران، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ، در مراسم رونمایی از کتاب  «آه باشین» بیان داشت: امروز از کتابی رونمایی می‌شود که نویسنده آن یعنی آقای محمدکاظم مزینانی را به عنوان شاعر کودک و نوجوان می‌شناختند که علاوه بر شاعری به نگارش اثر نیز توجه ویژه دارند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه ناصر کشاورز و محمد کاظم مزینانی متعلق به سرزمین سمنان و کویر هستند که به  این سرزمین نیز جزایر زبان‌ها گفته می‌شود. سمنان دارای فرهنگ‌های اصیل است چندین زبان در شهرها، شهرک‌های سمنان وجود دارد یعنی از سرخه و بیابانک، سمنان و سنگ‌سر و دامغان زبان‌های بسیاری وجود دارد و شاعران و نویسندگان بسیار زیادی هم از این خطه برخاستند که از جمله آنها در شهر دامغان می‌توان به منوچهر دامغانی که شاعر طبیعت است اشاره کرد.

قزوه ادامه داد: بهار ادبیات و شعر انقلاب علی معلم دامغانی است و از جمله نویسندگان خطه کویر می‌توان به فریدون عموزاده خلیلی و عباس معروفی اشاره کرد که آقای مزینانی هم به این سرزمین تعلق دارد.

وی افزود:‌ چهارشنبه هفته گذشته در استان سمنان بودم که آنها در نظر داشتند طی مراسمی از 114 عنوان کتاب با فرهنگ و تمدن آن شهر رونمایی کنند، در آن روز  14 عنوان کتاب رونمایی شد، منظورم از این سخن این است که در سال فرهنگ و اقتصاد این کار واقعا شایسته تقدیر است که یک استان بعد از گذشت 1400 سال از قدمت زبان فارسی به فکر چاپ مجموعه 140 جلدی می‌افتد که تعدادی از آنها را در همین سال رونمایی کرده است.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: کویر همیشه باتفکر همراه بوده است و ستاره‌ها در‌‌ آن نزدیکتر هستند، و به نوعی سرزمین راز و رمزها است که این کتاب هم به همین گونه است، همچنین یکی از مشکلاتی که هم اکنون نویسندگان با آن مواجه هستند این بوده که تسلط عمیقی شاید در داستان داشته باشند اما در واژه ندارند اما نویسنده در این اثر تسلط خوبی بر واژه و کلمه داشته‌ است.

وی اضافه کرد: کلمات در یک اثر باید بتواند از آن فضایی که از یک گل یک تصویر گلی ساخته می‌شود آنقدر در دست نویسنده ورز داده شود تا بدون اینکه رگه‌ای در آن دیده شود نخ تسبیح و یا آن زلالی دیده شود که خوشبختانه این اثر از این صفات برخوردار است.

قزوه ادامه داد: در کتاب «آه باشین» از صنعت هم‌حروفی و واژه‌آرایی زیاد استفاده شده است، یعنی همان واژه‌آرایی که شاعران بزرگ در اشعار و آثارشان از آن استفاده می‌کنند محمدکاظم مزینانی هم استفاده کرده است به گونه‌ای که این اثر اطلاعات خوبی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

به گفته وی برخی‌ها کمتر به علوم آشنا و کمتر اطلاعاتی در حوزه‌های دانشگاهی دارند اما نویسنده کتاب «آه باشین» به خوبی با علوم مختلف آشنایی دارد و از واژه‌ها و کلماتی که کمتر کسی از آن استفاده می‌کند بهره برده است.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: نویسنده کتاب «آه باشین» قبل از اینکه به نگارش این اثر بپردازد در حوزه تاریخ‌شناسی و مردم شناسی تحقیق کرده است، همچنین این اثر یک کتاب سه‌‌گانه است که از آه بیشین آغاز شده است و در واقع بازی زبانی محسوب می‌شود که این سه بازی بتواند این سه‌گانه را تکمیل کند و یا بردهای دیگری داشته باشد که بتواند آن را معنا کند.

وی با اشاره به سخنان اخیر رضا امیرخانی، بیان کرد: من به این سخن اعتقاد ندارم که شاعر ورشکسته قصه‌نویس خواهد بود ،بلکه شعر هنر اول ما ایرانیان است چه بسا در ورزش، دویدن هنر اول ما است؛ بنده تفاوت قصه‌نویس و شاعر را در حوصله می‌دانم، شاعر باحوصله می‌تواند یک قصه‌نویس باشد و ترکیب این دو قالب نیز در ادبیات ایران و جهان نیز اتفاق افتاده است.

قزوه درباره دستور زبان فارسی عنوان کرد: برخی‌ها دستور زبان را ساده می‌دانند و تنها فکر می‌کنند این دستور متعلق به دوره راهنمایی و دبیرستان است اما اکنون این درس در رشته دکترا نیز تدریس می‌شود و برای ابتدا و انتها هم بسیار با اهمیت است. به گونه‌ای که بحث فعل را اگر بخواهیم در دستور زبان بررسی کنیم متوجه می‌شویم که بسیاری از شاعران و نویسندگان در به کارگیری دستور زبان مشکل دارند.

وی افزود: حوزه دستور زبان از حوزه‌هایی است که اکثر شاعران ما در این حوزه و به ویژه در حوزه دستور زبان عالی مشکل دارند و در واقع این حوزه در میان شاعران و نویسندگان کشور مغفول واقع شده است و اگر به آنها هم بگوییم شما به دستور زبان فارسی بی‌توجه هستید ولی اما اشتباهاتشان را در قالب وزن بهتر می‌پذیرند.

قزوه ادامه داد: مرحوم فردی کسی بود که جشنواره داستان انقلاب را راه‌اندازی کرد و به نوعی بنیان‌گذار این جشنواره بود به همین منظور معتقدم هر کتابی که در راستای انقلاب اسلامی و این ادبیات نگاشته می‌شود از جمله کتاب «آه باشین» ادای دین به مرحوم فردی است.

به گفته این مقام مسئول در داستان تشبیه را نمی‌بینیم اما در حوزه کودک تشبیه بر استعاره ترجیح دارد اما در کتاب «آه باشین» برخلاف بسیاری از داستان نویسان تشبیه بسیار زیاد است و آن به خاطر تعلق خاطر شاعر به حوزه شعر و ادبیات است.

وی اضافه کرد: اگر کتاب «آه باشین» را فشرده کنیم یک کتاب 70 یا 80 صفحه‌ای شعر را خواهیم داشت، یعنی در واقع این اثر علاوه بر داستان یک کتاب شعر است به همین منظور باید گفت یک شاعر در حوزه داستان اثری خلق کند اما داستان‌نویس اگر بخواهد به این حوزه ورود یابد قطعا یک‌ چیزهایی اضافی خواهد داشت.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب