امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 29252 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۷:۵۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محمود نوریان اعلام کرد؛

انتقال آب خلیج فارس تنها راه نجات کشور از بحران آب/ سر ایران بی‌کلاه مانده/ مسوولان غافلند/ فقط شعار حمایت داده می شود

خبرایران: مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از بی‌توجهی مسوولان کشور به حل بحران آب به وجود آمده در کشور به ویژه در فلات مرکزی ایران گفت: تنها راه حل نجات کشور از این بحران انتقال آب از نزدیکترین منبع در دسترس است که این منبع هم‌اکنون آب خلیج فارس است.
انتقال آب خلیج فارس تنها راه نجات کشور از بحران آب/ سر ایران بی‌کلاه مانده/ مسوولان غافلند/ فقط شعار حمایت داده می شود

محمود نوریان در گفتگویی با اشاره به در پیش بودن پنجمین همایش بین‌المللی سنگ آهن ایران در 18 اردیبهشت ماه سال جاری توضیح داد: به نظر من موضوع آب و اهمیت آن باید در تمامی همایش‌های مرتبط و از جمله همایش سنگ آهن مطرح شود چرا که کشور در حال حاضر با بحران کمبود آب مواجه شده و مشکلات ناشی از این بحران در حال خودنمایی در استان‌های مختلف از جمله در اصفهان و یزد است.

وی گفت: همایش سنگ آهن جزو مهم‌ترین و معتبرترین همایش‌های معدنی و صنعتی کشور محسوب می‌شود و توانسته خانواده سنگ آهن کشور را زیر یک سقف جمع کرده و نظرات آنها را به گوش مسوولان برساند. شرکت چادرملو نیز قطعا حضور فعالی در این همایش خواهد داشت.

نوریان افزود: تنها راه نجات کشور، تامین آب از دریا است که متاسفانه مقامات دولتی هنوز این موضوع را جدی نگرفته‌اند. سه شرکت بزرگ معدنی و صنایع معدنی کشور همت کرده‌اند و در حال اجرای پروژه عظیم انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران هستند اما این پروژه با انواع و اقسام مشکلات و موانع روبرو است.

وی عنوان کرد: سرمایه‌گذاری در چنین پروژه عظیمی بدون همکاری سیستم بانکی امکان ندارد و سرمایه‌گذاران نمی‌توانند کل منابع مالی موردنیاز برای اجرای این پروژه را از جیب پرداخت کنند. تاکنون نیز این سه شرکت مقدار زیادی از دارایی‌های خود را به اجرای این پروژه اختصاص داده‌اند و حاضریم بخش دیگری از دارایی‌ها را نیز برای گرفتن تسهیلات وثیقه بگذاریم اما متاسفانه بانک‌ها همکاری نمی‌کنند.

مدیرعامل شرک؛ت معدنی و صنعتی چادرملو تاکید کرد: وزارت نیرو و وزارت اقتصاد به عنوان دو وزارت مرتبط با موضوع باید دستورات اکید جهت همکاری سیستم بانکی با این پروژه بدهند اما متاسفانه ما تاکنون جدیتی در این زمینه ندیده‌ایم. در عمل شعار همکاری و حمایت داده می‌شود اما در عمل چیزی ندیده‌ایم. البته این پروژه هم‌اکنون نیز با استفاده از منابع داخلی شرکت‌ها در حال اجرا است اما اگر وام دهی سیستم بانکی آغاز شود سرعت اجرای پروژه بسیار افزایش خواهد یافت.

نوریان در پاسخ به سوال خبرنگار ماین نیوز درخصوص اینکه نظر شما درباره اختلافات شدید آبی به وجود آمده بین دو استان یزد و اصفهان به عنوان دو استان مطرح معدنی و صنایع معدنی کشور چیست؟ توضیح داد: باید راه حل پیدا کرد و راه حل هم این است که آب از منابع آبی که در دسترس است منتقل شود و هم‌اکنون بهترین آب در دسترس برای ایران آب خلیج فارس است. همین طور که کشورهای حاشیه خلیج فارس همگی در حال استفاده از آب خلیج فارس هستند. این کشورها نیز در داخل کشورهای خود با کمبود و حتی نبود آب شیرین مواجهند و به همین علت از آب خلیج فارس استفاده می‌کنند.

عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه ما هرچقدر استفاده از آب خلیج فارس را به تاخیر بیندازیم ممکن است در آینده رژیم‌های بین‌المللی مستقر شوند که ما را برای بهره برداری از منابع آب دریا محدود کند که آن موقع دیگر انجام این کار بسیار سخت می‌شود. بنابراین سرعت هم در انجام این کار اهمیت دارد. در حال حاضر همه کشورهای حاشیه خلیج فارس این کار را انجام می‌دهند و فقط سر ایران بی کلاه مانده است.

نوریان یادآوری کرد: سال قبل در مجلس با حضور نمایندگان و وزرای نیرو و اقتصاد موضوع پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران مطرح و بر حمایت از اجرای این پروژه تاکید شد اما تاکنون هیچ اتفاق عملی در این راستا رخ نداده است. باید تاسف خورد که چرا مسوولان به فکر حل بحران آب نیستند چرا که مشکلات ناشی از این بحران کم کم در حال خودنمایی هستند.

ماین نیوز / محمدجواد به‎آبادی

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب