امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2924 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

علی رشیدی مطرح کرد؛

تاکنون اسپانسر دولتی نداشته‌ایم/ دولت خوش اخلاق هنوز برای ما کاری نکرده است /به دنبال پول شما نیستیم

علی رشیدی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران گفت: ما تاکنون اسپانسر دولتی نداشته‌ایم و خیلی جسورانه با دولت صحبت کرده‌ایم که ما به دنبال پول شما نیستیم اما این وظیفه دولت است که از انجمن‌های هنری حمایت کند.
تاکنون اسپانسر دولتی نداشته‌ایم/ دولت خوش اخلاق هنوز برای ما کاری نکرده است /به دنبال پول شما نیستیم

به گزارش خبرنگار خبرایران، علی رشیدی در نشست خبری هفته طراحی گرافیک تهران 93 که صبح امروز، اول اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد اظهارداشت: تا به امروز در جلساتی که در شهرداری و سازمان فرهنگی-هنری داشتیم به نقش گرافیک و تأثیرگذاری آن در فرهنگ اشاره شده است. دولت یازدهم تا به حال با ما خوش اخلاق بوده است. ما مشکلاتی که با دولت گذشته داشتیم در این دولت نداریم اما با همه این‌ها این دولت هم هنوز برای ما کاری نکرده و امتیاز خاصی در نظر گرفته نشده است. تنها خبر خوشی که برای شما دارم توافق ما با مجید ملانوروزی مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی برای برگزاری دوسالانه گرافیک و واگذاری آن به انجمن بوده است.

او افزود: خبر خوشی که می‌توانم در این نشست اعلام کنم این است که با توافقی که با آقای ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی داشتیم، قرار شد برگزاری دوسالانه گرافیک از سر گرفته شود.

رشیدی همچنین عنوان کرد: البته باید به دولت فرصت همکاری بدهیم. هنوز زود است و می‌توان امیدوار بود که در آینده قدم‌های مثبتی برداشته شود. ما فقط به دولت نگاه مالی نداریم بلکه پشتیبانی آن‌ها از انجمن برای تقویت آن ارزش و اهمیت زیادی دارد.

او درباره مخارج برگزاری نمایشگاه‌ها نیز اظهار کرد: ما تاکنون اسپانسر دولتی نداشته‌ایم و خیلی جسورانه با دولت صحبت کرده‌ایم که ما به دنبال پول شما نیستیم اما این وظیفه دولت است که از انجمن‌های هنری حمایت کند. تاکنون که طرز تفکر دولت به این شکل بوده که پشتیبان ما خواهند بود. در آینده هم اگر بخواهیم کارهای بزرگتری انجام دهیم به پشتیبانی آن‌ها نیاز خواهیم داشت. همکاری با دولت این موقعیت را برای ما فراهم می‌کند که گرافیک را با تعریف درستش در جامعه جا بیاندازیم.

وی ادامه داد: در سرو نقره‌ای توانستیم برای اولین بار از طریق اسپانسر علاوه بر مخارج برگزاری نمایشگاه مقداری هم برای انجمن کنار بگذاریم. هدف ما این است که به سرمایه‌ای که در اختیار انجمن گذاشته شده دست نزنیم و از طریق اسپانسرها و موسساتی که تمایل به همکاری دارند برای تأمین مخارج استفاده کنیم. سرو نقره‌ای به عنوان یک کانسپت ادامه خواهد داشت.

علی رشیدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به روز 27 آوریل که به عنوان روز جهانی گرافیک نامگذاری شده، گفت: از سال گذشته این روز را به عنوان طراحی ارتباطات نامگذاری کرده‌اند و نقش گرافیک را در ارتباطات پررنگ‌تر از گذشته جلوه داده‌اند. به نظر من استراتژی درستی است. امروز با حضور اینترنت ارتباط بین انسان‌ها نقش مهمی پیدا کرده است. در تعریف این روز آمده است که روز گرافیک موقعیتی برای شناساندن هنر گرافیک به جامعه است.

وی افزود: ما این روز را مبارک می‌دانیم و امیدوار هستیم بتوانیم گرافیک را به مردم معرفی کنیم. متأسفانه به فعالان این حرفه به عنوان طراحان تصویر نگاه می‌شود. در حالی که اثرگذاری آن‌ها روز مسائل اجتماعی و فرهنگی بیشتر مورد تأکید است. ما می‌خواهیم از مسائل روزمره چشم‌پوشی کنیم و نیروی اعظم انجمن را روی اهداف درازمدت متمرکز کنیم. طراحی گرافیک باید به صورت یک دیسیپلین مناسب تعریف شود و به دولت سفارش‌دهنده و عموم جامعه تسری پیدا کند.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران همچنین عنوان کرد:‌ همان‌طور که در ایتالیا هنر بخشی از زندگی جامعه و مردم است، در ایران هم باید مردم به طرح جلدهای کتاب‌هایی که می‌خرند و برچسب کالاها توجه کنند. طراحی بخش بزرگی از دنیای امروز را تشکیل می‌دهد و تأثیرش از تصویری که می‌بینیم فراتر است. طراحی می‌تواند روی درک ما از دنیا، روی باورها، عقاید، تصمیم گیری‌ها و اعمال ما موثر باشد.

رشیدی ادامه داد: برای اولین بار قرار است سند استراتژیک گرافیک توسط انجمن طراحی و عرضه شود. پیش نویس این سند تهیه شده و در اختیار پیشکسوتان قرار گرفته است تا آن‌ها نظرات خود را روی این پیش‌نویس اعلام کنند. امیدوار هستیم بتوانیم در نشست آذرماه این سند را به عنوان مصوبه مطرح کنیم. در این سند رسالت، چشم‌انداز و 10 هدف عمده انجمن گرافیک ایران تعریف شده است.

او همچنین به علاقه جوانان به بخش طراحی پوستر اشاره و اظهار کرد: هدف اصلی ما این است که طرح‌هایی که اجرا می‌شوند بازدیدکننده داشته باشند. ما درها را برای خلاقیت جوانان علاقه‌مند به طراحی پوستر باز گذاشته‌ایم. به همین علت رویکرد ما در این نمایشگاه کشف استعدادها و توجه به خلاقیت نسل جوان طراحی گرافیک ایران است. می‌خواهیم تعداد زیادی از جوانانی که موقعیت مطرح شدن را تا به حال نداشته‌اند، روی صحنه بیاوریم.

در بخش دیگری از این نشست مهدی مهدیان دبیر هفته طراحی گرافیک با ارائه گزارشی از برنامه‌های این رویداد گفت: اصلی‌ترین و بزرگترین نمایشگاه هفته گرافیک ایران نمایشگاه «منفی 30» است که به پوسترهای نسل نوی طراحان گرافیک ایران می‌پردازد. دومین نمایشگاه مربوط به نمایش آثار عباس سارنج از طراحان پیشکسوت گرافیک ایران است که برای ایشان بزرگداشت نیز برگزار خواهد شد. همچنین امسال از فونس هیکمن طراح گرافیک برجسته آلمانی به عنوان مهمان ویژه دعوت به عمل آمده است.

او افزود: چهارمین برنامه هفته گرافیک تهران 93 مراسم اهدای جوایز چهارمین نشان برتر اردیبهشت به پژوهش‌ها و مقالات مرتبط با حوزه گرافیک است. علاوه بر عباس سارنج دو پیشکسوت دیگر که سرژ آقاکیان و محمدحسین حلیمی هستند در این رویداد تقدیر خواهند شد.

مهدیان درباره آثار رسیده به نمایشگاه نیز گفت: تعداد کارهای راه یافته به نمایشگاه 245 اثر است که از این تعداد 187 اثر مربوط به بخش فرهنگی و 58 اثر مربوط به بخش اجتماعی هستند. از بین 454 شرکت‌کننده 209 نفر خانم و 245 نفر آقا بوده‌اند. 46 نفر از این افراد عضو انجمن و 408 نفر عضو غیر انجمن هستند. از 27 استان کار برای نمایشگاه فرستاده شد که بیشترین شرکت‌کننده‌ها به ترتیب از استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، البرز، فارس، گیلان، مازندران، زنجان و آذربایجان شرقی هستند. داوری آثار نیز بر عهده قباد شیوا، بیژن صیفوری، مجید عباسی، طاهره محبی تابان و علیرضا مصطفی‌زاده بود.

هفته گرافیک تهران 93 همزمان با روز جهانی گرافیک (7 اردیبهشت) و با حمایت ایکوگرادا (انجمن بین‌المللی مجامع طراحی گرافیک) برگزار می‌شود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب