امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2897 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۴:۱۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

نشست چاپ سنگي كتاب هاي فارسي در كتابخانه ملي برگزار شد

نشست چاپ سنگي كتاب هاي فارسي با سخنراني پيشكسوتان صنعت چاپ ايراندر كتابخانه ملي برگزار شد.
نشست چاپ سنگي كتاب هاي فارسي در كتابخانه ملي برگزار شد

به گزارش خبرایران از روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران در اين نشست دميرچي يكي از دست اندركاران صنعت چاپ با بيش از 60 سال سابقه به تاريخچه صنعت چاپ پرداخت و بيان كرد: چاپ سنگي زيربناي چاپ افست است. در واقع در چاپ افست سنگ جاي خود را به زينک داده است.  

دميرچي در ادامه مهر كردن را نوعي چاپ دانسته و گفت: مهر هاي ابتدايي در دربار هخامنشيان و در تخت جمشيد توليد شده و به اين اعتبار مي توان گفت چاپ براي اولين بار در ايران اختراع شده است.

در ادامه اين برنامه مجيد غلامي جليسه از پژوهشگران عرصه تاريخ چاپ، ابتدايي ترين چاپ از نوع امروزي را مربوط به سال 858 ميلادي در چين دانسته كه از تكنيك چاپ چوبي استفاده مي كردند. و كتاب هاي عربي زيادي نيز به اين شيوه چاپ شده كه حائز اهميت است و هنوز بايد در اين زمينه كارهاي پژوهشي زيادي صورت پذيرد.

وي نخستين كتاب چاپ شده به زبان فارسي در دنيا را كتاب داستان مسيح در سال 1629 دانست و ادامه داد: اين كتاب تاكنون كشف شده است اميدواريم كه با بررسي هاي بيشتر به كتاب هاي فارسي كه پيش از اين چاپ شده اند نيز دست يابيم.

غلامي جليسه اختراع حروف چاپي فارسي به خط نستعليق توسط چارلز ويكنز در هندوستان را تحولي در عرصه چاپ كتا هاي فارسي دانسته و گفت: نخستين كتاب فارسي با خط نستعليق واژه نامه اي انگليسي به فارسي است كه در كلكته چاپ شده و نسخه اي از آن در كتابخانه مسجد اعظم قم موجود است. در سال 1793 نيز شاهنامه كاترين اولين كتاب فارسي بود كه در روسيه چاپ شد و نسخه اي از آن در كتابخانه آستان قدس رضوي موجود است. در ايران نيز به دستور عباس ميرزا يك دستگاه چاپ سربي در سال 1233 قمري وارد ايران شد.

وي ادامه داد: پس از طي اين مراحل چاپ سنگي توسط زنه فلدر اختراع شد و هنوز هم در برخي كشورهاي اروپايي براي چاپ آثار هنري ازآن استفاده مي شود و در سال 1244 به دستور عباس ميرزا يك دستگاه چاپ سنگي خريداري شد. وي در زمينه اولين كتاب سنگي چاپ شده گفت: اولين كتاب چاپ سنگي ايران قرآن است كه در سال 1249 قمري چاپ شد و نسخه اي از آن در كتابخانه مجلس شوراي اسلامي موجود است. پس از آن نيز در سال 1251 زادالمعاد توسط همان دستگاه چاپ سنگي منتشر شد.

در پايان اين نشست سخنرانان به پرسش هاي مطرح شده توسط حضار پاسخ دادند

خاطرنشان مي شود اين نشست به همت بخش ايران شناسي سازمان اسناد و كتابخانه ملي و به مناسبت دويستمين سال چاپ فارسي در ايران برگزار شد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب