امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2887 تاریخ انتشار: شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۴:۲۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس سازمان انرژی اتمی مطرح کرد؛

آغاز مذاکره با آمریکا از 5/2 سال پیش/ حل موضوع آب سنگین اراک با ۵+۱ / پایان رقیق سازی اورانیوم 20 درصد

خبرایران: علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی از پایان رقیق سازی اورانیوم ۲۰ درصد خبر داد و با بیان اینکه موضوع رآکتور اراک با ۱+۵ تقریبا تمام شده، گفت که پلوتونیوم تولیدی این رآکتور به یک پنجم کاهش می‌یابد.
آغاز مذاکره با آمریکا از 5/2 سال پیش/ حل موضوع آب سنگین اراک با ۵+۱ / پایان رقیق سازی اورانیوم 20 درصد

به گزارش خبرایران ، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی به شبکه خبری العالم گفت، که علاوه بر کاهش سطح غنی‌سازی از 20 به 5 درصد، 103 کیلوگرم از ذخیره اورانیوم 20 درصد خود را تا سطح 5 درصد رقیق کرده است.

صالحی در این مصاحبه اختصاصی افزود که ایران پیشنهادی به کشورهای عضو مجموعه 1+5 ارائه کرد مبنی بر اینکه قلب رآکتور اراک دوباره طراحی شود که مجموعه 1+5 آن را پذیرفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار: موضوع تأسیسات آب سنگین اراک در گفت‌وگو با گروه 1+5 تقریباً به نتیجه و جمع‌بندی قطعی رسیده است.

او با بیان اینکه پیشنهاد ایران درباره مجتمع اراک بر روند تولید رادیوداروها تاثیری نخواهد گذاشت، افزود که ایران فقط میزان تولید پلوتونیوم را به یک‌پنجم کاهش می‌دهد.

او تشریح کرد که «ما همچنین پیشنهادی درباره غنی‌سازی دادیم که تعداد دستگاه‌های سانتریفیوژ مرحله‌به‌مرحله افزایش پیدا کند تا ایران قادر به تولید 30 تن سوخت هسته‌ای برای نیروگاه بوشهر باشد».

علی اکبر صالحی در خصوص این پیشنهاد افزود که پیشنهاد ایران همچنین بر باقی‌ماندن تعداد دستگاه‌های سانتریفیوژ (20 هزار کنونی) برای دوره زمانی 4 تا 5 سال تاکید دارد.

رییس سازمان انرژی اتمی در بخشی دیگر از سخنانش به گفت‌وگوهای بین تهران و واشنگتن اشاره کرد و افزود که این گفت‌وگو‌ها در دوره تصدی وی در وزارت خارجه آغاز شده بود.

صالحی گفت: در زمینه مذاکره با آمریکا، نخستین بار ما برای کسب اجازه، نزد مقام معظم رهبری رفتیم و ایشان شرط گذاشتند که مذاکرات فقط در زمینه هسته‌ای باشد و ما در آن زمان کار را شروع کرده بودیم.»علی اکبر صالحی گفت: «دو سال و نیم پیش بود که پس از کسب تکلیف از مقام معظم رهبری کار در زمینه مذاکره با آمریکا شروع شد و در ادامه، کار به دولت بعدی سپرده شد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب