امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 28764 تاریخ انتشار: دوشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۳:۲۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سرپرست اورژانس کشور تاکید کرد؛

مردم شماره ۱۱۵ و ۱۹۰ را به خاطر بسپارند/ تداوم اقدامات اورژانس در دور دوم تعطیلات نوروزی

خبرایران: سرپرست سازمان اورژانس کشورگفت: تاکنون با هماهنگی هایی که با سازمان غذا و دارو صورت گرفته، تقاضا یا نیازی مبنی بر کمبود مشکلات دارویی گزارش نشده است.
مردم شماره ۱۱۵ و ۱۹۰ را به خاطر بسپارند/ تداوم اقدامات اورژانس در دور دوم تعطیلات نوروزی

به گزارش خبرایران، دکتر پیرحسین کولیوند در خصوص عملکرد اورژانس در طرح سلامت نوروزی گفت: سازمان اورژانس کشور طرح سلامت نوروزی را از تاریخ ۲۴ اسفندماه ۹۶ با ۴۹۰۰ دستگاه آمبولانس، ۶۴ اتوبوس آمبولانس و ۳۴ فروند بالگرد آغاز کرد.

وی درخصوص آمار ماموریت های اورژانس در این بازه زمانی افزود: تاکنون بیش از ۱۰۵ هزار ماموریت توسط تیم اورژانس پیش بیمارستانی در سراسر کشور انجام شده که از این تعداد، ۲۳۸۳۱ ماموریت مربوط به حوادث ترافیکی و بیش از ۸۱ هزار ماموریت نیز به انتقال بیمارانی با مشکلات قلبی، تنفسی و یا حوادث غیرترافیکی اختصاص دارد.

کولیوند ادامه داد: از مجموع ماموریت های مرتبط به حوادث ترافیکی، حدود ۱۹۸۷۰ نفر از هموطنانی که در حوادث آسیب دیده اند، به مراکز درمانی منتقل شده و تعداد ۲۲۰۰ نفر نیز در محل حادثه درمان شدند و از مجموع ماموریت های غیرترافیکی نیز تعداد ۴۸۰۰ نفر دچار مشکلات تنفسی ، ۱۰ هزار نفر با مشکلات قلبی، ۳۴۰۰ نفر دچار مسمومیت های گوارشی و همچنین ۴۳۳ مسمومیت ناشی از گاز مونوکسیدکربن بودند که به مراکز درمانی منتقل شدند.

سرپرست سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه ماهیت کار اورژانس حضور در محل حادثه و ارائه خدمات اولیه درمانی است، خاطرنشان کرد: اکثر مصدومان حوادث ترافیکی به نوعی آسیب می بینند که قابلیت پیشگیری داشته است و با توجه به اینکه دور دوم تعطیلات نوروزی آغاز می شود، رانندگان باید چند نکته ضروری را رعایت کنند تا دچار حادثه نشوند.

وی ادامه داد: رانندگان باید توجه کنند که ساعت حرکت شان را به گونه ای تنظیم کنند که رانندگی در روشنایی روز باشد، بیش از ۶ تا ۸ ساعت رانندگی نکنند و هر یک ساعت ۱۰ دقیقه به استراحت بپردازند.

کولیوند خاطرنشان کرد: با توجه به ازدیاد سفرها در ایام تعطیل رخداد حوادث ترافیکی نیز افزایش پیدا می کند، بنابراین هر شهروندی باید با رعایت نکات ایمنی متضمن جان خود و سایر هموطنان باشد، لذا بسیار مشاهده شده است که تعداد سرنشینان خودرو بیش از ظرفیت خودرو است و همین موضوع در برخی مواقع مسبب تصادف و واژگونی خودرو می شود که ماحصل آن به مصدومیت و کشته شدن سرنشینان می انجامد. مثلا در حادثه ای که طی ۴۸ ساعت گذشته در یکی از جاده های کشور رخ داد، برخورد دو پراید با ۱۲ مصدوم بود، بنابراین تعداد سرنشینان خودرو باید متناسب با ظرفیت خودرو باشد.

وی با بیان اینکه استفاده از کمربند ایمنی شدت جراحات را کاهش می دهد و باید رعایت شود، تصریح کرد: اقدامات اورژانس در طرح سلامت نوروزی در دور دوم تعطیلات نوروزی هم برقرار است که در این راستا تمام بیمارستان ها دارای پزشک متخصص هستند، بررسی های میدانی توسط وزارت بهداشت درحال انجام بوده و همچنین با راه اندازی مرکز هدایت عملیات در نوروز ۹۷، نمایندگان غذا و دارو، انتفال خون، اورژانس، درمان و بهداشت بر امور نظارت داشته و پیگیری ها انجام می شود.

سرپرست سازمان اورژانس کشور درخصوص تامین دارو و خون گفت: تاکنون با هماهنگی هایی که با سازمان غذا و دارو صورت گرفته، تقاضا یا نیازی مبنی بر کمبود مشکلات دارویی گزارش نشده و همچنین سازمان انتقال خون نیز اعلام کرده که تاکنون هیچگونه کمبودی از لحاظ ذخیره خون و فرآورده های خونی وجود نداشته است.

کولیوند با بیان اینکه مردم شماره ۱۱۵ و ۱۹۰ را به خاطر بسپارند، گفت: استان های تهران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و اصفهان استان هایی هستند که بیشترین مراجعات اورژانس را داشته اند.

وی در خصوص انتقال مصدوم توسط بالگرد گفت: تاکنون ۱۰۱ ماموریت توسط اورژانس هوایی در طرح سلامت نوروزی صورت گرفته است که ۱۸۲ نفر به مراکز درمانی منتقل شده اند که از این تعداد ۱۲۶ نفر در حوادث ترافیکی دچار مصدومیت شده اند.

کولیوند درخصوص بازرسی های بهداشت محیط تصریح کرد: در بازدیدهای بهداشت محیط بیش از دو میلیون ۲۷۰ هزار بازرسی از اماکن تهیه غذا و اماکن اقامتی به عمل آمده که طی این بازرسی ها ۲۶ هزار مرکز به مراجع قضایی معرفی شدند و بیش از ۸۶۰۰ مرکز نیز توسط مراجع قضایی پلمپ شدند.

وی در مورد ایستگاه های سلامت نوروزی گفت: در طرح سلامت نوروزی بیش از ۳۸۵ ایستگاه سلامت نوروزی راه اندازی شده است که تاکنون ۱۷۸ ماموریت در این ایستگاه ها انجام شده و این ماموریت ها عموما به مراجعانی که دچار مسمومیت های گوارشی شده یا به بیماری های داخلی، تنفسی و قلبی عروقی دچار هستند، اختصاص دارد

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب