امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 28575 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱:۲۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

ارائه خدمات کتابخانه‌ای در مناطق زلزله‌زده ادامه دارد؛

تلاش یک کتابدار برای گردهم آوردن مجدد یک خانواده

خبرایران: هما باپیرزاده، مسئول کتابخانه علامه امینی شهرستان سرپلذهاب از جمله کتابدارانی است که پس از وقوع زلزله در مناطق غربی کشور، سعی در گردهم آوردن اعضای این کتابخانه دارد؛ اعضایی که اکنون در شرایط مساعدی بسر نمی‌برند.
تلاش یک کتابدار برای گردهم آوردن مجدد یک خانواده

به گزارش خبرایران از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتابخانه علامه امینی در شهرستان سرپلذهاب، از جمله کتابخانه‌های آسیب‌دیده از زلزله مناطق غربی کشور است. آسیب و خسارت‌های وارد شده به حدی است که این کتابخانه‌ مانند بسیاری از بناها و منزل مسکونی این مناطق، دیگر قابل استفاده و بهره‌وری نیست. اما آگاهی از میزان آسیب‌پذیری و ضرورت تسکین رنج و آلام کودکان زلزله‌زده موضوعی بود که از همان روزهای ابتدای وقوع زلزله، کتابداران این منطقه را به ادامه فعالیت‌های فرهنگی ترغیب می‌کرد.

هما باپیرزاده، مسئول کتابخانه علامه امینی که منزل مسکونی او نیز در این زلزله تخریب شده در این باره می‌گوید: تا پیش از وقوع زلزله فعالیت‌های متنوعی را با حضور اعضا در کتابخانه انجام می‌دادیم، به خصوص با تغییراتی که در روزهای پیش از زلزله، در تفکیک سالن‌های مطالعه انجام داده بودیم، استقبال مردم و میزان مراجعه بسیار زیاد شده بود، به طوری که در اجرای برخی برنامه‌ها، جای نشستن در کتابخانه پیدا نمی‌شد.

باپیرزاده از وقوع زلزله به عنوان اتفاقی جانکاه برای مردم مناطق غربی کشور یاد می‌کند و می‌گوید: ما تا مدت‌ها پس از زلزله، به دلیل خسارات سنگین مالی و جانی در شوک بودیم و شرایط بسیار سختی را سپری می‌کردیم. در اینجا باید از حمایت‌های نهاد تشکر کنم که از همان روزهای ابتدایی با حضور معاونان و مسئولان استانی، کمک‌های بسیاری را در قالب تهیه کانکس، پوشاک گرم، کتاب، لوازم‌التحریر و اسباب بازی برای مردم و کودکان این مناطق تهیه ارسال کردند. به خصوص تماس‌هایی که شخص دبیرکل نهاد با تک تک همکاران در مناطق زلزله زده برقرار کردند، برای ما بسیار التیام بخش بود.

وی با اشاره به حمایت‌های مدیرکل کتابخانه‌های استان کرمانشاه برای ازسرگیری فعالیت‌های کتابخانه‌ای در مناطق زلزله‌زده می‌گوید: در نهایت با گذشت مدتی از وقوع زلزله، با توجه به میزان آسیب‌پذیری کودکان منطقه، فعالیت‌های کتابخانه‌ای را در محله‌های مختلف مناطق زلزله‌زده آغاز کردم و با مراجعه به چادرها و کانکس‌ها، برنامه‌های مختلفی که در کتابخانه داشتیم، برای کودکان آسیب دیده از زلزله اجرا می‌کردم.

وی برگزاری کلاس‌های نقاشی، قصه‌گویی، نمایش، بازی و سرگرمی و همچنین برگزاری مراسم یاد بود درگذشتگان زلزله را از مهم‌ترین برنامه‌های اجرا شده در این مناطق عنوان می‌کند و می‌گوید: در کنار مراجعه به محله‌ها، توانستم با مهدهای کودک، مدارس منطقه و کمیته امداد شهرستان ارتباط برقرار کنم و با همراهی سایر همکارانم در کتابخانه علامه امینی و همچنین اعضای خانواده‌ام، برنامه‌های فرهنگی متنوعی را برای کودکان اجرا کنیم که خوشبختانه با استقبال خوب آنها مواجه شد. اما به دلیل در اختیار نداشتن فضای کتابخانه، به ناچار بسیاری از برنامه‌ها را در فضای باز و تعدادی هم در کانکس شخصی‌ام برگزار کردم.

مسئول کتابخانه علامه امینی شهرستان سرپلذهاب درباره دغدغه این روزهای خود می‌گوید: کتابخانه ما پیش از زلزله اعضای فراوانی در رده‌های مختلف داشت که همه آنها برای من مانند اعضای یک خانواده بزرگ بودند که پس از وقوع زلزله این خانواده از هم پراکنده شدند؛ برخی به شهرها و مناطق دیگر مهاجرت کردند، برخی در شرایط مساعدی به سر نمی‌برند و متأسفانه با خبر شدم که یکی از اعضای کودک کتابخانه نیز به رحمت خدا رفته است. هرزگاهی در مراجعه به محله‌ها، مهدهای کودک و مدارس برخی از اعضای کتابخانه را می‌بینم و آنها به محض دیدن من سراغ کتابخانه را می‌گیرند. با وجود اینکه در حال حاضر امکان استفاده از فضای کتابخانه وجود ندارد، بسیار تلاش می‌کنم تا این خانواده دوباره در کنار هم جمع شوند.

باپیرزاده افزایش امید به زندگی در میان مردم زلزله زده را باعث ایجاد انگیزه بیشتر برای ادامه فعالیت‌های خود و همکارانش می‌داند و می‌گوید: خوشبختانه پس از عبور از شرایط سخت اولیه، و اعتمادی که خانواده‌ها به کتابخانه‌ها به عنوان مکانی امن و کتابداران به عنوان افرادی امین دارند، حضور کودکان در برنامه‌های فرهنگی ما پر رنگ و پر رنگ‌تر می‌شود و بسیار امیدواریم تا پس از بازسازی کتابخانه، این خانواده بزرگ را در خانه خود گردهم آوریم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب