امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 28535 تاریخ انتشار: شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۳:۲۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

پیرحسین کولیوند درنشست خبری اعلام کرد؛

تعدادبالگردهای اورژانس رابه 34 فروندرساندیم/ اورژانس هوایی تا امروز بیش از19 هزار مصدوم و بیمارجابجا کرده/ کد 247 برای بیماران سکته حاد قلبی و کد 724 برای بیماران سکته حاد مغزی فعال است/ 30 درصد تلفن روزانه به اورژانس دراستان تهران مزاحمت است

خبرایران: سرپرست سازمان اورژانس کشور گفت: بیشترین آسیب‌های حوادث چهارشنبه آخر سال مربوط به اندام فوقانی با 42 درصد بود و 29 درصد نیز آسیب دیدگی چشم بود. سال گذشته بر اثر این حوادث 20 نفر دچار معلولیت شدند و پنج نفر هم فوت کردند و بیشترین مصدومیت‌ها در شب چهارشنبه آخر سال رخ داد.
تعدادبالگردهای اورژانس رابه 34 فروندرساندیم/ اورژانس هوایی تا امروز بیش از19 هزار مصدوم و بیمارجابجا کرده/ کد 247 برای بیماران سکته حاد قلبی و کد 724 برای بیماران سکته حاد مغزی فعال است/ 30 درصد تلفن روزانه به اورژانس دراستان تهران مزاحمت است

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری « تشریح فعالیت‌ها و اقدامات سازمان اورژانس کشور درسال 96 »ظهر امروز شنبه ۱۹ اسفندماه 1396 ا حضور«پیرحسین کولیوند» سرپرست سازمان اورژانس کشور و اصحاب رسانه درساختمان مرکزی سازمان اورژانس کشوربرگزار ودراین نشست خبری«پیرحسین کولیوند» سرپرست سازمان اورژانس کشوراظهارداشت:تقریبا یک سال از سازمان شدن اورژانس کشور می‌گذرد و تقریبا سال گذشته در همین زمان‌ها بود که به همت وزیر بهداشت و کمک نماینده‌های مجلس، سازمان اورژانس کشور در برنامه ششم توسعه مصوب شد و فعالیت آن به عنوان سازمان از فروردین 96 آغاز شد.

سرپرست سازمان اورژانس کشورتصریح کرد: پیش نویس اساسنامه سازمان تهیه و در کمیسیون‌های فرعی و تخصصی دولت بررسی شد و در صحن دولت به تصویب رسید. ماه گذشته نیز شورای نگهبان این اساسنامه را تصویب کرد و به سازمان ابلاغ شده است.

وی خاطر نشان کرد: اززمانی که مرکز فوریت‌های پزشکی به سازمان تبدیل شد توانست در بحران‌ها موفق‌تر عمل کند و نمونه‌ای از آن زلزله سرپل ذهاب، حضور در عملیات بزرگ اربعین حسینی و برف آخری که در کشور آمد، بود که اورژانس توانست در این عملیات‌ها خوب حضور پیدا کند و به عنوان دستگاهی که شاکی نداشته مطرح شود.

کولیوند در مورد تجهیز ناوگان هوایی اوژرانس نیزابرازداشت: تعداد بالگردها را به 34 فروند رساندیم و به زودی باز هم افزایش خواهیم داشت. امروز نیز با مسئولان فرودگاه پیام، توافق کردیم و دو فروند بالگرد بل 212 به مدت پنج سال به اورژانس امانت دادند که به زودی این دو فروند بالگرد نیز عملیاتی می‌شوند.

وی ادامه داد: اورژانس هوایی تا امروز بیش از 19 هزار مصدوم و بیمار جابجا کرده که بالغ بر 60 درصد آنها به اتاق‌های عمل اعزام شدند و این به معنی آن است که اغلب آنها نیاز فوری به خدمات داشتند. هر چه بتوانیم بیشتر از این زمان‌های طلایی استفاده کنیم. از عوارض بعدی کاسته خواهد شد.

سرپرست سازمان اورژانس کشور درخصوص تجهیز بخش‌های دیگر ناوگان اورژانس تاکید کرد: تجهیز ناوگان زمینی در دستور کار ما قرار دارد و به صورت مرتب در حال نوسازی و اضافه کردن آمبولانس‌ها هستیم. همچنین اضافه شدن موتورآمبولانس‌ها در تهران توانست موفقیت‌های خوبی را به همراه بیاورد و با این کار هم از زمان رسیدن کاسته شد و همینطور از نظر اقتصادی در هزینه‌های مصرف سوخت صرفه جویی شد و توانستیم در مأموریت‌های بیشتری هم حضور پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: با تجربه‌ترین پرسنل‌های ما در این بخش خدمت می‌کنند و قرار است بین 500 تا 600 دستگاه دیگر موتورآمبولانس برای کلانشهرها خریداری کنیم و در سال آینده به سایر شهرها تقدیم کنیم و از نظر تجهیزات پزشکی نیز موفق شدیم از دستگاه‌های سونوگرافی پورتابل استفاده کنیم و این کار به صورت پایلوت انجام شد که کمک خوبی به ما کرد. همچنین با هماهنگی که با سازمان انتقال خون صورت گرفت در بالگردها و اتوبوس‌آمبولانس‌ها گروه خونی –O قرار دادیم تا بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

کولیوند با اشاره به تمهیدات این سازمان برای سکته‌های حاد قلبی و مغزی نیز گفت: کد 247 برای بیماران سکته حاد قلبی و کد 724 برای بیماران سکته حاد مغزی فعال است و روز به روز در این زمینه خدمات ما گسترش پیدا می‌کند به این صورت که اگر کسی دچار سکته حاد قلبی شده باشد همان لحظه نوار قلب از او اخذ می‌شود و اگر تشخیص به بستری شدن باشد سریعا به اولین مرکز اعزام خواهد شد و دیگر نیازی به پذیرش نیست و این فرد بیمار دو روز بعد به عنوان یک فرد سالم مرخص می‌شود.

وی به ایجاد راه ارتباطی برای ناشنوایان در اورژانس گفت: برای این دسته از افراد سیستم خاصی ایجاد شده تا از طریق سامانه پیامکی بتوانند درخواست کمک داشته باشند و اپلیکیشن 115 طراحی شده تا افراد با نصب آن در گوشی بتوانند در طول مسیر از آن استفاده کنند و به اطلاعات پایگاه‌های اورژانس دسترسی داشته باشند و در این اپلیکیشن آموزش‌های لازم برای فوریت‌های پزشکی هم وجود دارد. اگر در طول مسیر حادثه‌ای رخ داده باشد این اپلیکیشن از فاصله 200 متری هشدار می‌دهد.

کولیوند افزود: مخاطرات جامع سلامت کشور را هم برای شهرها تهیه کرده‌ایم و این نقشه هم به صورت نرم افزار ارائه شده است و اگر کسی وارد شهرهای دیگر شود می‌تواند از طریق این نرم افزار اطلاعات مربوط به مخاطرات آن منطقه را دریافت کند.

وی به اقدامات اورژانس در زمینه آموزش همگانی عنوان داشت: در حال حاضر در مدارس و مساجد حضور داریم و با هماهنگی‌هایی که با شهرداری انجام شده در تلاشیم که در سرای محله‌ها نیز حضور پیدا کنیم و آموزش‌های عمومی را ارائه بدهیم. همچنین در تلاش هستیم که به زودی با همکاری سینماها یک دقیقه قبل از پخش فیلم را به مباحث آموزشی اختصاص دهیم.

سرپرست سازمان اورژانس کشوردرمورد سرانجام راه‌اندازی اورژانس ریلی گفت: دنبال راه اندازی این اورژانس هستیم و خوشبختانه موفقیت‌های خوبی هم در این زمینه حاصل شده و درباره اختصاص پدهای بالگرد در سطح شهر هم باید گفت که این موضوع را پیگیری کرده و تا کنون پدهای خوبی به ما معرفی شده است و امیدواریم بتوانیم اورژانس هوایی را هر چه بهتر رونق دهیم.

وی عنوان داشت: همچنین اورژانس دریایی را هم در بندرعباس راه‌اندازی کردیم و در مورد خسارات و مصدومیت‌های چهارشنبه آخر سال هم، سال گذشته دانشگاه ایران بیشترین خدمت رسانی را به این مصدومان داشت و پس از آن آذربایجان غربی، تهران، زنجان و کردستان قرار داشتند. از نظر جنسیت بیشتر مصدومان آقایان بودند که تعداد آنها چهار برابر بانوان بود. زخم، پارگی و بریدگی از شایع‌ترین آسیب‌ها بود و سوختگی درجه یک در رتبه بعدی قرار گرفت.

کولیوند افزود: 91 درصد مصدومان در شهرها بودند و بیشترین محل حادثه خیابان‌ها و کوچه‌ها بود. همچنین 35 درصد آسیب دیدگان از میان دانش آموزان بودند و ترقه از نظر نوع مواد محترقه بیشترین فراوانی را داشت که طبق اطلاعاتی که کسب کردیم 56 درصد آنها از دست فروش‌ها خریداری شده بود.

وی ادامه داد: بیشترین آسیب‌های حوادث چهارشنبه آخر سال مربوط به اندام فوقانی با 42 درصد بود و 29 درصد نیز آسیب دیدگی چشم بود. سال گذشته بر اثر این حوادث 20 نفر دچار معلولیت شدند و پنج نفر هم فوت کردند و بیشترین مصدومیت‌ها در شب چهارشنبه آخر سال رخ داد در حالیکه بازه در نظر گرفته شده برای آمارها از ابتدای اسفند تا عید است.

سرپرست سازمان اورژانس کشوریاداورشد: 71 درصد حادثه دیدگان در گروه سنی 6 تا 18 سال بوده‌اند و 29 درصد از مصدومان بستری شدند و باقی سرپایی درمان شدند. حدود 77 درصد مصدومان حوادث سال گذشته درمان شدند اما برخی هنوز هم درگیر روند درمان مصدومیت خود هستند.

وی با اشاره به آماده باش اورژانس برای چهارشنبه آخر سال، گفت: تمام نیروها فراخوان می‌شوند و از لحظات اولیه در محل‌هایی که تجمع بیشتری ممکن است درآن صورت بگیرد حضور پیدا می‌کنند. همچنین حضور ما در مدارس و محل‌های عمومی در این هفته برای آموزش بیشتر می‌شود و ضمن اینکه در این راستا معلمان و والدین می‌توانند بیشترین نقش را ایفا کنند.

سرپرست سازمان اورژانس کشور اضافه کرد: درسال‌های گذشته محل‌هایی برای تجمع و برگزاری جشن چهارشنبه آخر سال مشخص می‌شد،در این محل‌ها عوامل نیروی انتظامی، اورژانس، آتش نشانی و سایر نیروهای امدادی حضور پیدا می‌کردند و کمترین آسیب هم در آنها وجود داشت. این کار تجربه خوبی بود که نمی‌دانم چرا دیگر انجام نمی‌شود ولی اگر تکرار شود می‌تواند به کاهش آسیب‌ها کمک کند.

وی در مورد تمهیدات اورژانس برای نوروز گفت: تمام نیروهای ما از 25 اسفند تا 16 فروردین در آماده باش هستند و مرخصی‌ها نیز تقریبا لغو می‌شود و نظارت‌ها را نیز بیشتر خواهیم کرد.

کولیوند در پاسخ به این سوال که تبدیل شدن اورژانس به سازمان چه تاثیری بر عملکرد این بخش داشته و آیا موانعی را از پیش رو برداشته است یا خیر؟ گفت: با این اقدام از سطوح تصمیم گیری کاسته شده است و هر چه این سطوح کمتر باشد فرماندهی راحت‌تر است. تاثیر دیگر این کار این بود که اورژانس بودجه و ساختار مستقل پیدا کرد و در یک سال گذشته عملکرد اورژانس نسبت به قبل ارتقاء پیدا کرد.

وی در مورد میانگین زمان رسیدن نیروهای اورژانس به محل حادثه تصریح کرد: میانگین رسیدن نیروها به محل حادثه در جاده‌ها 14-15 دقیقه است و در شهرهای کوچک این زمان هشت دقیقه است. در تهران هم قبلا میانگین رسیدن بالا بود ولی از وقتی که موتورآمبولانس‌ها وارد ناوگان شدند این زمان تقریبا به زیر 10 دقیقه رسیده است.

سرپرست سازمان اورژانس کشور در مورد پیگیری اتفاق‌هایی که برای برخی از عوامل اورژانس در زمان حادثه رخ می‌دهد و مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند اشاره کرد و گفت: در برخی از ماموریت‌ها نیروهای اورژانس مورد حمله واقع شدند و این مسئله را از طریق قضایی پیگیری کرده‌ایم. یک سری قوانین لازم است که بتواند جنبه حمایتی داشته باشد و با همکاری مجلس و دستگاه‌های قضایی در حال آماده کردن یک طرح در این زمینه هستیم.

کولیوند افزود: یکی از موضوعات دیگر این است که نیروهای اورژانسی که دچار حادثه می‌شوند یا بر اثر آن فوت می‌کنند مشمول موضوع شهید و جانباز بشوند و طبق هماهنگی‌هایی که با بنیاد شهید انجام داده‌ایم قرار است آئین‌نامه‌ای تدوین شود و از طریق بنیاد شهید ارائه شود، ضمن اینکه این مسئله برای باقی دستگاه‌ها از جمله آتش نشانی، هلال احمر، راهدارها و محیط بانان نیز باید در نظر گرفته شود که جانشان را در طبق اخلاص می‌گذارند.

وی در مورد اینکه آیا بالگرد دید در شب به ناوگان اورژانس اضافه می‌شود یا خیر؟ گفت: در حال حاضر علاوه بر 34 فروند بالگرد که از گذشته داشتیم و دو فروند بالگردی که امروز به ما تحویل داده شد شش فروند دیگر از طریق وزارت بهداشت خریداری شده و در سال آینده وارد ناوگان می‌شود ولی متاسفانه در خصوص بالگردهای دید در شب بودجه‌ای در اختیار ما قرار داده نشده و این پیشنهاد را به دولت ومجلس هم دادیم که تصویب نشد اما یکی از نیازهای جدی ما بالگردهای دید در شب است.

سرپرست سازمان اورژانس کشور به عملکرد اورژانس در زلزله کرمانشاه و رکوردهایی که شکسته شد اشاره کرد و گفت: ما در این عملیات رکوردهایی را در دنیا جابجا کردیم. در جایی که امکانات فرودگاهی نداشت و 8-9 ساعت درگیر تاریکی مطلق بود در کمتر از 20 ساعت 7350 مصدوم اعزام شدند، به طوریکه از صبح که بالگردها امکان پرواز داشتند هر پنج دقیقه یک بالگرد بلند می‌شد و 2160 مصدوم با بالگردها منتقل شدند و هیچ کدام از مصدومان در طول مسیر دچار عارضه نشدند و یا فوت نکردند.

وی افزود:6 بیمارستان صحرایی در کمتر از 12 ساعت مستقر کردیم و عمل جراحی مغز واعصاب هم انجام دادیم. در طول این مدت یک قلم دارو و تجهیزات هم کم نیاوردیم که این به برکت سید الشهدا بود زیرا به دلیل مراسم اربعین و احتمال اینکه خدای نکرده حادثه تروریستی پیش بیاید دپو کرده بودیم. از نظر فرآورده‌های خونی هم هیچ مشکلی پیش نیامد. رکورد بعدی ما هم انجام 1980 عمل جراحی در کمتر از سه روز بود. انجام عمل‌های پیوند عضو که همه موفقیت آمیز بود از رکوردهای دیگر بود. ما در مدت 24 ساعت پایداری بهداشت و درمان را در منطقه اعلام کردیم و تا امروز هم یک مورد بیماری واگیردار در منطقه گزارش نشده است.

وی به برنامه‌های دیگر این سازمان اشاره کرد و گفت: در حال برنامه ریزی برای فرآیندی هستیم تا از ظرفیت کادر پزشکی به صورت داوطلبانه استفاده کنیم. به این صورت که نرم افزاری طراحی می‌شود و این افراد به محض اینکه کسی درخواست خدمات داشته باشد این درخواست را قبول می‌کند و نزدیکترین فرد در محل حادثه حاضر می‌شود.

سرپرست سازمان اورژانس کشور به دو طرح دوستدار اورژانس و اورژانس یار اشاره کرد وافزود: دوستدار اورژانس افرادی هستند که می‌خواهند اطلاعات پزشکی در اختیار داشته باشند و این کار در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه آغاز شده است. اورژانس یار نیز برای آنهایی است که می‌توانند کمک‌های اولیه را انجام دهند و در زمان نیاز به فوریت‌های پزشکی از آنها استفاده شود.

وی در مورد جایگاه اورژانس ایران در دنیا گفت: رتبه بندی مشخصی در این زمینه وجود ندارد اما چند وقت قبل که رئیس اورژانس آلمان به ایران آمده بود وقتی عملکرد ما را دید، گفت که اگر ما بودیم نمی‌توانستیم در اتفاقی مانند زلزله کرمانشاه به این شکل موفق عمل کنیم. بنابراین ما جزو کشورهای برتر هستیم، اما از نظر امکانات و تکنولوژی کامل نیستیم و یکی دیگر از برنامه‌هایی که باید به جد آن را دنبال کنیم داشتن تکنسین‌های خانم است که در دوشهر به صورت پایلوت این کار در حال انجام است.

کولیوند درپایان سخنان خود گفت: روزانه حدود 12 هزار تلفن دراستان تهران داریم که 30 درصد آنها مزاحمت است و هنوز هم ادامه دارد. یک درصد از این مزاحمت‌ها نیروهای اورژانس را به محل هم می‌کشاند. البته تماس‌هایی هم گاهی گرفته می‌شود که علائم نگران کننده‌ای را اعلام می‌کند ولی این اتفاق افتاده که وقتی نیروهای اورژانس در محل حاضر شدند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب