امروز: چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 28530 تاریخ انتشار: شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۴:۲۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد؛

متأسفانه با همه تجهیزات و امکانات و زیرساخت‌ها درتربیت بچه‌ها ضعیف هستیم

خبرایران:سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش گفت: اجازه دهیم بچه‌ها زندگی کنند و لذت بردن از زندگی را احساس کنند نه اینکه همیشه در اضطراب، استرس و نگرانی قبولی در آزمون‌ها و کنکورها به سر ببرند؛ متأسفانه با همه تجهیزات و امکانات و زیرساخت‌هایی که داریم در حوزه مهارت‌های اجتماعی و تربیتی بچه‌ها ضعیف هستند.
متأسفانه با همه تجهیزات و امکانات و زیرساخت‌ها درتربیت بچه‌ها ضعیف هستیم

به گزارش خبرایران، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه گردهمایی شورای معاونین وزارت آموزش‌ و پرورش و مدیران کل استان‌های سراسر کشور در چابهار، اظهار داشت: در برنامه‌های سال 96 در بخش‌های تحول محتوا، تحول مدیریت و اداره آموزش‌ و پرورش با همت همه صاحب‌نظران و فرهنگیان موفقیت‌های زیادی داشته‌ایم.

وزیر آموزش‌ و پرورش افزود: خوشبختانه در اجرای برنامه‌های سال 96 پیشرفت خوبی حاصل‌ شده و می‌توان گفت که تقریباً به‌صورت نسبی اجرای برنامه‌ها رضایت‌بخش بوده است.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد مسیر را درست رفته‌ایم و روبه‌جلو حرکت می‌کنیم و در حوزه مهارت‌آموزی و در بحث مهارت‌های اجتماعی و زندگی مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی با هدف پیشرفت داشته‌ایم.

بطحایی بیان کرد: در حوزه نظام شایستگی مدیران مدارس، سامانه انتخاب و انتصاب مدیران راه‌اندازی و برای سال آینده اجرایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در موضوع تفویض اختیار باید از منافع سازمانی بگذریم و اجازه دهیم مدارس آزادانه و با اختیار تصمیم‌گیری کنند و اجازه نفس کشیدن داشته باشند. مدارس باید با صلابت و جدیت کار را پیش ببرند و در سال 97 در اجرایی نمودن بسیاری از موضوعات باید سریع‌تر پیش رویم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: جلسات متعددی را برای موضوع تفویض اختیار برگزار کرده‌ایم و امیدواریم که همه ارکان آموزش و پرورش بتوانند اختیارات خود را در جهت کم کردن حجم کارهای اجرایی واگذار کنند.

بطحایی بیان داشت: سعی خواهیم کرد در ابتدای سال 97 فهرست مناسبی در خصوص تفویض اختیار از ستاد به استان و منطقه و مدرسه ارائه کنیم؛ مهر 97 از حیث تفویض اختیار مطمئناً با اسفند 96 متفاوت خواهد بود.

وی نظام آموزش‌ و پرورش کنونی را به پیست اتومبیلرانی تشبیه کرد که فقط دانش‌آموزان رقابت را برای برنده شدن دنبال می‌کنند و انحراف از تعلیم و تربیت اتفاق افتاده است.

وزیر آموزش و پرورش از ایجاد نظام تنظیم و کنترل کیفیت مدارس مطابق با برنامه تعالی مدیریت مدرسه خبر داد و گفت: در سال 97 این سه حوزه یعنی مهارت‌آموزی، تفویض اختیار و نظام تنظیم و کنترل کیفیت مدارس در دستور کار خواهد بود و باید سعی کنیم با مشکلات به‌صورت روبه‌رو و درآن‌واحد مقابله کنیم و منتظر زمان برای سنگین شدن حجم کارها نباشیم.

بطحایی اضافه کرد: به‌عنوان یکی از بزرگترین دستگاه‌های کشور باید بتوانیم نظامی بسازیم که مدیران بتوانند مستقیماً با ذی نفعان آموزش و پرورش صحبت کنند، به عنوان مثال مدیرکل استان و یا مدیران میانی بتوانند با ذی نفعان این حوزه صحبت کنند، باید فرایندی بسازیم تا ارتباطات نزدیک‌تری ایجاد کنیم و در حال حاضر بخشی از آن در شبکه سینا ایجاد شده و باید تلاش کنیم که از همه پتانسیل‌های این شبکه به عنوان یک زیرساخت استفاده کنیم و ارتباط نزدیک‌تری با ذی‌نفعان برقرار کنیم.

وی افزود: مدیران باید بتوانند به محرک‌ها پاسخ مناسب و به موقعی داشته باشند. پاسخ به این محرک‌ها گاهی در جهت منفعت سازمان است و گاهی ممکن است که از پدید آمدن ضرر به سازمان جلوگیری کند و از این نگاه، مدیران ما باید خود را موظف بدانند که در برابر کوچکترین محرک‌ها پاسخگویی به موقع و مناسبی داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در همه برنامه‌ها ما همه اعضای یک گروه هستیم و هرکدام با مسئولیتی که داریم در کنار هم و دوشادوش هم کار را پیش می‌بریم؛ عضلات سازمانی به دلیل کارکردهای غلط نحیف شده‌اند و باید تمرین و ممارست کنند تا اجازه رشد و بالندگی داشته باشند.

بطحایی تأکید کرد: اجازه دهیم بچه‌ها زندگی کنند و لذت بردن از زندگی را احساس کنند نه اینکه همیشه در اضطراب، استرس و نگرانی قبولی در آزمون‌ها و کنکورها به سر ببرند؛ متأسفانه با همه تجهیزات و امکانات و زیرساخت‌هایی که داریم در حوزه مهارت‌های اجتماعی و تربیتی بچه‌ها ضعیف هستند و دچار اختلال شده‌اند؛ فضای بیرون مدرسه با کتاب‌های آن‌چنانی و کلاس‌های مختلف بچه‌ها را درگیر کرده است و باید برگزاری آزمون‌های متعدد در دوره ابتدایی و کتاب‌های کمک‌آموزشی متوقف شود و در این راستا نظارت و عزم جدی اتفاق افتد.

وی با اشاره به حوزه آسیب‌های اجتماعی افزود: مدرسه باید مدرسه زندگی شود، بسیاری از استرس‌هایی که در مدارس به وجود می‌آوریم سبب ترس کودکان ما از مدرسه می‌شود و این ترس سرمنشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و انحرافات خواهد بود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب