امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 28498 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۸:۵۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

قمری درپایان آزمون استخدامی شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام کرد؛

آزمون استخدامی شرکت‌های دانش‌بنیان فضایی برای هم‌اندیشی شرکت‌هاست/ اتصال استاندارد شرکت‌ها وکارجویان با آزمون استخدامی/ سؤالات مطرح شده درآزمون استخدامی شرکت‌های دانش‌بنیان براساس استاندارد شخصیت‌شناسی است/ عناوین شغلی در ایران هنوز تعریف شده نیست

خبرایران: دبیرشورای سیاستگذاری آزمون استخدامی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: می‌توانیم ازطریق آزمون استخدامی اتصال شرکت‌ها و کارجویان را استاندارد کنیم، برخی از شغل‌های لیست شده در عناوین شغل‌ها، هنوز ناشناخته است وعناوین شغلی در ایران هنوز تعریف شده نیست که ما در آزمون استخدامی تعاریف شغلی را استاندارد می‌کنیم.
آزمون استخدامی شرکت‌های دانش‌بنیان فضایی برای هم‌اندیشی شرکت‌هاست/ اتصال استاندارد شرکت‌ها وکارجویان با آزمون استخدامی/ سؤالات مطرح شده درآزمون استخدامی شرکت‌های دانش‌بنیان براساس استاندارد شخصیت‌شناسی است/ عناوین شغلی در ایران هنوز تعریف شده نیست

به گزارش خبرنگارخبرایران، آزمون استخدامی شرکت‌های دانش‌بنیان امروزچهارشنبه 16 اسفندماه 1396 در دانشگاه تهران با حضور «معصومه ابتکار»معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ،«سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور،«محمدحسین قمری» دبیرشورای سیاستگذاری آزمون استخدامی شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار و معاونان رییس جمهور از روند برگزاری این آزمون بازدید کردند.

 محمدحسین قمری دبیرشورای سیاستگذاری آزمون استخدامی شرکت‌های دانش‌بنیان پس از پایان این آزمون درخصوص روند برگزاری این آزمون اظهارداشت: آزمون استخدامی شرکت‌های دانش‌بنیان یک فضا برای هم‌اندیشی شرکت‌هاست.

دبیرشورای سیاستگذاری آزمون استخدامی شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: در سال 1395  شرکت ما مطالعه‌ای انجام داد که 16 نوع خدمات و نیازهای تأمین منابع انسانی را بررسی کردیم، یکی ازآنها درزمینه دیواره شغلی بود، یعنی یک شرکت نیازهایش در رابطه با منابع انسانی را مطرح می‌کند یا کارجو رزومه خود را اعلام کرده و این دو به هم متصل می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: این مدل در ایران اجرا نشده بود و به دلیل رعایت نشدن استاندارد در اعلام نیازها، چنین مدلی نداشتیم. مثلاً فردی ادعا می‌کند که در زبان انگلیسی مطلع است ولی زمانی که مورد مصاحبه قرار می‌گیرد نمی‌تواند انگلیسی صحبت کند.

قمری تاکید کرد:مدل‌های کاریابی نتوانستند موفق باشند که این مسئله به معنای بیکاری نیست، زیرا آگهی‌های کاربسیاری درروزنامه‌ها ارائه می‌شود؛ یعنی کار هست ولی کارجو و شرکت‌ها با هم به خوبی متصل نشده‌اند،ولی مادراستان‌های مختلف این کارراانجام دادیم که نیازسنجی کردیم و موقعیت‌های کاری را شناسایی کردیم تا کارجو را به شرکت‌ها اتصال دهیم.

وی ادامه داد: می‌توانیم ازطریق آزمون استخدامی اتصال شرکت‌ها و کارجویان را استاندارد کنیم، برخی از شغل‌های لیست شده در عناوین شغل‌ها، هنوز ناشناخته است و عناوین شغلی در ایران هنوز تعریف شده نیست که ما در آزمون استخدامی تعاریف شغلی را استاندارد می‌کنیم.

دبیرشورای سیاستگذاری آزمون استخدامی شرکت‌های دانش‌بنیان افزود:برای آزمون استخدامی فراخوان دادیم، 60 هزار نفر ثبت نام کردند که 57 هزار تومان هزینه ثبت‌نام برای 5 شغل ازیک دسته شغلی بود و فرض گرفتیم کسی که یک دسته را انتخاب می‌کند، دسته دیگر را انتخاب نمی‌کند.

وی ابرازداشت : برآورد ما با توجه به فناوران در3 سال گذشته این بود که تا 5 هزار نفر موقعیت شغلی را می‌توانیم پشتیبانی کنیم و برای مصاحبه حضوری دعوت کردیم که این تعداد از 5 هزار نفر موقعیت شغلی گذشت و در تهران تعداد بسیاری برای مصاحبه آمدند که در آزمون صلاحیت‌سنجی می‌شوند وآزمون در صلاحیت‌سنجی تئوری‌های مختلفی دارد که استاندارد آزمون در صلاحیت‌سنجی براساس استانداردهای جهانی رعایت می‌شود.

قمری اضافه کرد: برای هر شغل 4 رده ویژگی برای هر فرد مشخص کردیم که یکسری ویژگی رفتاری و شخصیتی است که در این زمینه هم آزمون می‌گیریم. یکسری مهارت‌های قابل اکتساب است و رده‌های بعدی دانش عمومی و مدرک است و ما مدرک را قابل اهمیت ندانستیم زیرا برای این شرکت‌ها هم کار و مهارت افراد مهمتراست، هر چند که مدرک را به عنوان رزومه دریافت می‌کنیم. ما بعد شخصیت‌شناسی را از طریق 5 آزمون که از استانداردترین آزمون‌هاست بررسی کردیم.

وی یادآورشد: سؤالاتی که در این آزمون مطرح شده نیز براساس استاندارد شخصیت‌شناسی است و شاید به نظر سطحی باشد، ولی کاملاً استاندارد است و شرکت‌ها نتیجه آن را قبول دارندوبرای مرحله بعدی 20 هزار نفر شغل دعوت شده‌اند و شرکت‌کننده‌ها مورد مصاحبه قرار گرفتند و ازتمام آنها نیز درباره آزمون نظرسنجی کردیم، درهراستانی 1500 نظرسنجی داشتیم که 3 یا 4 نفر ناراضی بودند.

دبیرشورای سیاستگذاری آزمون استخدامی شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: ارزیابی نیز از طریق مهارت افراد مشخص شده و زیرا این آزمون یک آزمون مهارتی است و به دنبال سن یا مدرک ارزیاب‌ها نبوده‌ایم.

وی ادامه داد:ما شرایط تمام ارزیاب‌ها را بررسی کردیم وحتی معاونت علمی وفناوری رئیس‌جمهورو دانشگاه شریف نیز نظارت را انجام داده و ما نمی‌گوییم که مشکل نداشتیم و سعی در رفع ایرادها داشتیم ولی ارزیابی‌ها براستاندارد انجام شده و انتقاد اصلی که به آزمون وجود دارد، در بحث مهارت‌سنجی‌ها و شاخص‌های اصلی است.

قمری درپایان سخنان خود گفت: بسیاری از افرادی که شرکت کردند شاغل هستند و برای حقوق بیشترشرکت کردند که این تعداد 30 درصد افراد شرکت‌کننده هستند،ما می‌توانیم آزمون را حرفه‌ای‌تر برگزارکنیم و درزمینه اجرایی نیز اشکالاتی داشتیم که باید برطرف کرده و برخی از سؤالات تخصصی جدا شود تا آزمون استانداردتر در سالهای آینده برگزار شود.

بنابراین گزارش، اولین آزمون ملی استخدام شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان با تکیه بر تجارب موفق داخلی و بین‌المللی طراحی شده و سنجش دانش‌ها و مهارت‌ها متناسب با ارزیابی و تحلیل نیاز بیش از 1000 شرکت ارزیابی و بر اساس اعلام دبیرخانه اولین آزمون استخدام شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان، پس از این مرحله، فرآیند معرفی داوطلبان پذیرفته‌شده به شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان آغاز خواهد شد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب