امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 28390 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲:۱۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

خلیل آقایی در نشست خبری اعلام کرد؛

امکان واگذاری جنگل‌ها وجود ندارد/ ریزگرد ها منشاء داخلی و خارجی دارند / با تلاش سازمان جنگل‎ها، حدود هزار هکتار ازاراضی جنگلی به منابع طبیعی بازگردانده شد/ بهره برداری از جنگل را به کسی واگذار نخواهیم کرد

خبرایران: رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تعداد پرونده های قطع نهال و درخت در سال گذشته را بیش از 2400 مورد اعلام کرد و گفت: امسال این رقم به 2300 مورد تقلیل یافته است.
امکان واگذاری جنگل‌ها وجود ندارد/ ریزگرد ها منشاء داخلی و خارجی دارند / با تلاش سازمان جنگل‎ها، حدود هزار هکتار ازاراضی جنگلی به منابع طبیعی بازگردانده شد/ بهره برداری از جنگل را به کسی واگذار نخواهیم کرد

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، به مناسبت روز ملی درختکاری وهفته منابع طبیعی»صبح امروز14 اسفندماه 1396 با حضور«خلیل آقایی» معاون وزیر جهاد کشاورزی ورییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و اصحاب رسانه درساختمان مرکزی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری برگزار ودراین نشست خبری «خلیل آقایی» معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اظهار داشت: نقش و جایگاه بی بدیل منابع طبیعی در تمام دنیا بر کسی پوشیده نیست، با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در اهمیت حفاظت از خاک ، در سال های اخیر به طور قابل توجهی شاهد حفاظت از عرصه های منایع طبیعی هستیم.

 آقایی با اشاره به آخرین وضعیت واگذاری اراضی به آزاد راه تهران شمال گفت: براساس تفاهم نامه سازمان جنگل ها با بنیاد مستضعفان تخریب و ساخت و ساز و بهره برداری از عرصه های جنگلی از دستور کار خارج شد و تنها براساس قانون اراضی مرتعی و منابع طبیعی تابع شرایط و قوانین به بهره برداران واگذار می شود.

وی خاطرنشان کرد: با تلاش سازمان جنگلها، حدود هزار هکتار ازاراضی جنگلی به منابع طبیعی بازگردانده شد، چراکه هیچ گونه دخل و تصرف و دستکاری در عرصه های جنگلی نباید صورت گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به آنکه جنگل بستر ترقی و توسعه کشور است، بنابراین سازمان جنگل‌ها به عنوان نماینده دولت برای تامین مالی پروژه اقدام به واگذاری اراضی مرتعی در هر جایی که جنگل نباشد و به منابع طبیعی آسیبی وارد نشود، خواهد کرد.

وی افزود: سال 75 بنابر مصوبه دولت برای تامین مالی پروژه، 6250 هکتار اراضی ملی به آزادراه تهران شمال اختصاص داده شد که مجددا به 2780 هکتار کاهش پیدا کرد و محدودیتی در واگذاری منابع طبیعی نداریم، این درحالی است که براساس قانون، امکان واگذاری جنگل‌ها وجود ندارد.

آقایی تعداد پرونده های قطع نهال و درخت در سال گذشته را بیش از 2400 مورد اعلام کرد و گفت: امسال این رقم به 2300 مورد تقلیل یافته است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اظهار نگرانی از وضعیت ریزگردها بیان کرد: ریزگرد ها منشاء داخلی و خارجی دارند به طوری که در 6  ماه نخست سال منشا آنها خارجی و 6  ماهه دوم داخلی است.

 وی ادامه داد: سال گذشته وزارت جهاد در استان هایی که با پدیده ریزگردها روبرو بودند در مساحتی بالغ بر 5 هزار هکتار اقدام به نهال کاری کرد که امسال متعهد شدیم که نهال کاری و مدیریت چرای مراتع را در سطحی معادل 30 هزار هکتار داشته باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه فعالیت اصلی ریزگردها در جنوب شرق اهواز است، افزود: 45 هزار هکتار اراضی در این منطقه کانون اصلی ریزگردها هستند که در سال 97 مقام معظم رهبری، 150 میلیون دلار بودجه از صندوق توسعه ملی به بحث ریزگردها اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه طرح توقف بهره برداری از جنگل در برنامه ششم توسعه یکی از محورهای اساسی سازمان جنگل هاست، تصریح کرد: براساس ماده 38 قانون برنامه ششم توسعه بند (ب) بهره برداری از جنگل را به کسی واگذار نخواهیم کرد، بدین منظور هرگونه بهره برداری از جنگل؛ قاچاق محسوب می شود.

به گفته آقایی؛ با توجه به طرح توقف بهره برداری از جنگل های شمال،از ابتدای سال 97  هیچ گونه مجوز بهره برداری از درختان جنگلی، صادر نخواهد شد.

وی درپایان از اختصاص 200 میلیون دلار اعتبار به پروژه آبخیزداری خبر داد و گفت: با عنایت مقام معظم رهبری، 200 میلیون دلار اعتبار به طرح های آبخیزداری و آبخوان داری به عنوان یک فعالیت ویژه اختصاص خواهد یافت و انتظار می رود با پیگیری منابع طبیعی در سال 97، شاهد فعالیت برجسته ای در این حوزه باشیم و  در دو سال آینده انتظار می رود طرح کاداستر ممیزی مراتع و منابع در نقاط حساس، انجام شود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب