امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 28314 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۶:۳۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکترثقفی سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی اعلام کرد؛

سکولاریسم هدف غایی غرب است/ ترجمان تمدن غرب ما رابه هدفمان نمی رساند/ هنوزما نتوانسته ایم مدعی تحقق دولت اسلامی باشیم/دانشجویان مخاطب اصلی سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی هستند/ تمدن غرب آخرین تمدن دنیا نیست

خبرایران: رییس دانشگاه شاهد درمراسم افتتاحیه «سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی» گفت: دولت اسلامی به معنای حاکمیت اعتقادات اسلامی در کارگزاران نهادهای اسلامی است. سالهای زیادی گذشته است وهنوز ما نتوانسته ایم مدعی تحقق دولت اسلامی باشیم.
سکولاریسم هدف غایی غرب است/ ترجمان تمدن غرب ما رابه هدفمان نمی رساند/ هنوزما نتوانسته ایم مدعی تحقق دولت اسلامی باشیم/دانشجویان مخاطب اصلی سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی هستند/ تمدن غرب آخرین تمدن دنیا نیست

به گزارش خبرنگارخبرایران،آیین گشایش«سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی» بعدازظهر امروز چهارشنبه 9 اسفندماه 1396 با حضور«دکترکامیارثقفی» رییس دانشگاه شاهد و رییس شورای سیاستگذاری سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی،حجت الاسلام والمسلمین«رضا غلامی»، رئیسمرکزپژوهش های علوم انسانی واسلامی صدرا ،حجت الاسلام والمسلمین«دکترمحمدناصرسقای بی ریا»، رییس شورای علمی هفته علمی تمدن نوین اسلامی ،«دکترفرزاد جهان بین»رییس دبیرخانه دائمی و دبیرعلمی همایش ملی تمدن نوین اسلام ،حجت الاسلام و المسلمین« دکترمهدی امیدی دانشیار» موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، «دکتر محمد رحیم عیوضی» استاد دانشگاه شاهد ، حجت الاسلام و المسلمین «دکتر سعید بهشتی» استاد دانشگاه علامه طباطبایی ، جمعی از چهره های برجسته علمی ودانشگاهی واصحاب رسانه دردانشگاه شاهد برگزارودراین مراسم «دکترکامیارثقفی» رییس دانشگاه شاهد اظهارداشت: موضوع تمدن و اساسا ضرورت تمدن را برای اسلام در نظر گرفتیم. الگوی تمدنی برای تمدنی موجود است که برگرفته از مدرنیته است و در مدرنیته عنصر اصلی آن سکولاریسم است.

رییس دانشگاه شاهد تصریح کرد: هدف غایی غرب، سکولاریسم است. با این عنوان ما برداشت گسترده ای از آن می توانیم داشته باشیم. یعنی جدایی عالم دنیا و آخرت. تقابلی که امروز وجود دارد برای رسیدن به هدفی است که امروز با آن مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: از طرف مقام معظم رهبری نوین بودن این تمدن در نظر گرفته شده است که باید تطبیق با نگاه امروز داشته باشیم. یک جنبه دیگر در مقابل آن چیزی است که در دنیا القا شده است و آن این است که تمدن غرب آخرین تمدن در دنیا است و بعد از آن تمدن دیگری نمی آید. آنچه که قرار است ارائه شود تقلیل به آنچه که در گذشته و آینده وجود داشته و دارد نیست.

دکترثقفی عنوان داشت: متاسفانه در طول سالهای متمادی عادت کرده ایم که یک چیزهایی را تقلیل کنیم. ترجمان تمدن غرب با جنبه های اعتقاداتی که ما داریم ما را به هدفمان نمی رساند.آنچه که ما در تمدن نوین اسلامی برداشت می کنیم تمدن را به عنوان وفای حیات طیبه محقق می کند.

وی تاکید کرد: یک حوزه تحقیقی را پیشنهاد می کنم. به دلیل اهمیتی که از طرف مقام معظم رهبری تاکید شده است ما در حوزه فقه کارهای زیادی انجام دادیم اما آنچه که در تمدن اسلامی تقلیل شده است این است که در اخلاق اسلامی و سلوک عملی کمتر کار کرده ایم.

دکترثقفی ابرازداشت: آنچه که ما در حوزه تمدن صحبت می کنیم شاید خیلی نزدیک نباشد اما امروز باید تکالیف و وظایفی که بر عهده ما است بشناسیم و آن بحث دولت اسلامی است. ما بعد از ۴ دهه از انقلاب نمی توانیم بگوییم که دولت اسلامی محقق شده است. در سال ۵۸ با رای مردم، نظام اسلامی در مقابل نظام شاهنشاهی شکل گرفت. آن را می توانیم زیرنظامی از نظام اسلامی برداشت کنیم که در مرحله تحقق دولت اسلامی بود.

رئیس شورای سیاستگذاری تمدن نوین اسلامی ادامه داد: دولت اسلامی به معنای حاکمیت اعتقادات اسلامی در کارگزاران نهادهای اسلامی است. سالهای زیادی گذشته است وهنوز ما نتوانسته ایم مدعی تحقق دولت اسلامی باشیم. دو مانع داخلی و خارجی داریم. برداشت من این است که تاخیر زیادی درتحقق این مرحله منجر به تغییر در این مرحله شده است.

وی اضافه کرد: برای غلبه بر این مانع رمز آتش به اختیار از طرف مقام معظم رهبری مطرح شد. ایشان در جمع جوانان و نخبگان ۹ شاخص را برای نسل محقق کننده تمدن نوین اسلامی برشمردند. آنچه که هنگام آتش به اختیار مهم است باید به شکل دیگری امید بست که بتوانند از مانع عبور کنند.

دکترثقفی در پایان گفت: دانشجویان عزیز که مخاطب اصلی این همایش هستند این را باید به عنوان یک ماموریت  در زندگی قرار دهند. ما هم از خداوند خالصانه می خواهیم که نسل امروز ما را به این ویژگی ها شامل بگرداند. امیدوارم که امروز و فردا مجموعه پژوهش هایی که انجام شده حاصلش منجر به بهبود وضعیت کشور شود.

بنابراین گزارش، ارائه مقالات برگزیده «سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی» توسط محققان و پژوهشگران در قالب کمیسیون های تخصصی روز پنج شنبه 10 اسفند ماه از ساعت 8 لغایت 15 برگزارومراسم پایانی همایش نیز ازساعت 15 لغایت 17 در سالن همایش های امام خمینی )ره) برگزارمی گردد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب