امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2804 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۳:۴۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

جهانگیر هدایت؛

صادق هدایت همچنان ممنوع‌القلم است!/ خانه هدایت را به زباله دانی تبدیل کرده‌اند

چاپ کتاب های صادق هدایت از دوره محمود احمدی نژاد ممنوع شدند، بنابراین از همان زمان میزان نسخه های افستی آثار هدایت در میان کتاب های فروشنده های خیابانی گسترش یافت. اگرچه معاون فرهنگی دولت روحانی از ممنوع القلم نبودن صادق هدایت خبر داده اما به گفته جهانگیر هدایت این مشکل هنوز برطرف نشده است.
صادق هدایت همچنان ممنوع‌القلم است!/ خانه هدایت را به زباله دانی تبدیل کرده‌اند
 

به گزارش خبرایران، جهانگیر هدایت، برادرزاده صادق هدایت درباره چگونگی جمع آوری امضا برای مقابله با تخریب خانه صادق هدایت گفت: عده زیادی از دوستداران صادق هدایت به ما مراجعه کردند و گفتند که می خواهند خانه این نویسنده را نجات دهند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در وهله اول نامه ای رسمی به سازمان میراث فرهنگی ارسال کنیم و از آنها بخواهیم این خانه را به عنوان یک اثر ملی میراث فرهنگی حفظ کنند.او با تاکید بر اینکه خانه صادق هدایت به عنوان اثری ملی و تاریخی نباید تخریب شود تصریح کرد: متاسفانه این خانه به دست بیمارستان امیراعلم افتاده و به زباله دانی تبدیل شده است. آیا چنین وضعیتی برای خانه یکی از بزرگترین نویسندگان ایران، مناسب است؟ هر زباله ای که دارند به درون این خانه می ریزند در حالی که این خانه باید وجهه فرهنگی داشته باشد.

به گفته جهانگیر هدایت، بیمارستان امیر اعلم، خانه صادق هدایت را تصرف کرده این در حالی است که این ملک باید در اختیار دولت باشد و به عنوان اثری فرهنگی از آن مراقبت شود نه اینکه در تصرف بیمارستان امیراعلم باشد و آنها نیز از این اثر ملی به عنوان زباله دانی استفاده کنند.

هدایت تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی وظیفه دارد بر اساس تابلوی بزرگی که بالای در خانه نصب کرده و شماره ثبتی که به ملک داده، این ساختمان را از حالت فعلی که بسیار زننده است خارج کرده و آن را به مکانی فرهنگی تبدیل کند. تا به حال ۴۶۰ امضا برای این نامه جمع آوری شده است و با جمع آوری ۴۰ امضای دیگر نامه را برای سازمان میراث فرهنگی ارسال می کنیم و منتظر پاسخ سازمان خواهیم بود.او در پاسخ به این پرسش که صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد اواخر سال ۹۲ اعلام کرده بود که صادق هدایت ممنوع القلم نیست، آیا مشکل انتشار آثار هدایت برطرف شده است، گفت: مشکلات هنوز برطرف نشده است. هرچند من این قضیه را دوباره و به صورت کتبی پیگیری کرده ام. ما می گوییم به کتاب هایی از صادق هدایت که از ابتدای انقلاب تا به حال چندین بار چاپ شده مجوز دهید تا منتشر شوند. انتشاراتی چون چشمه، ورجاوند و … در سه یا چهار نوبت کتاب های هدایت را چاپ کرده اند اما به یکباره در دوره احمدی نژاد که به نظر من فرهنگ و هنر کشور را این فرد خفه کرد، چاپ آنها ممنوع شد. حال ما می خواهیم چاپ اینگونه آثار آزاد شود.

سرپرست آثار صادق هدایت درباره نشرهایی که آثار این نویسنده را با تحریف منتشر می کنند، اظهار کرد: من با مشخص کردن دقیق این تحریف ها در ابتدا به وزارت ارشاد شکایت کردم اما آنها ترتیب اثر ندادند. به همین دلیل از طریق دادگستری اقدام کردم. ما حق معنوی داریم که هیچ گاه باطل نمی شود؛ من صورت کامل این تغییر و تحریف ها را دارم. به عنوان مثال نشر نگاه «زنده بگور» را با تحریفات بسیار چاپ کرده و یا آقای جعفری «بوف کور» را با ۶۴ مورد تغییر و تحریف منتشر کرده است؛ این که دیگر «بوف کور» نیست. این کتاب به نحوی نگارش شده که حتی با تغییر یک کلمه محتوا نابود می شود اما در این چاپ یک پاراگراف را حذف کرده اند. این رفتارها خیانت به ادبیات است. ادبیات کهن ترین شاخه فرهنگی کشور ما است و نباید به آن لطمه بزنیم. لطمه به ادبیات لطمه زدن به فرهنگ کل کشور است و پیگیری این تحریف ها در آثار هدایت جزء برنامه هایی است که من آن را تعقیب خواهم کرد.

گفتنی است، خانه صادق هدایت در خیابان سعدی، ضلع جنوب شرقی بیمارستان امیر اعلم، خیابان شهید تقوی (خیابان هدایت) پلاک ۳، کنار خانه سفیر کبیر دانمارک واقع شده است. خانه مورد نظر به دستور پدر صادق هدایت بنا شده و فرم و ساختار بنا به سبک اواخر دوران قاجار بر می‌گردد. در دههٔ پنجاه دفتر فرح پهلوی به فکر افتاده بود موزه ای برای مرحوم صادق هدایت ترتیب دهد.برای این کار خانهٔ پدری هدایت را خریدند و اشیاء شخصی اش را از بازماندگان هدایت گرفتند که پس از انقلاب اسلامی در ۱۳۵۷ این کار انجام نگرفت. با پیروزی انقلاب اسلامی ملک مصادره شد و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار گرفت. سپس، به عنوان مهدکودک کارکنان مهد کودک صادقیه مورد بهره برداری قرار گرفت. سال ۱۳۸۱ برادرزاده هدایت – جهانگیر هدایت – و جمعی دیگر به نوع کاربری این خانه توسط دانشگاه علوم پزشکی اعتراض کردند و کاربری خانه از مهدکودک به کتابخانه تغییر پیدا کرد. این اعتراض ها برای تغییر نهایی خانه به موزه ادامه دارد. در سال ۱۳۹۲ حیاط و محوطه خانه صادق هدایت تبدیل به انبار ضایعات بیمارستان شد. عمارت مذکور در سال ۱۳۷۸ در سیاهه آثار ملی ایران با شماره ۲۴۹۱ به ثبت رسید.

 

 

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب