امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 27967 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲:۲۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران اعلام کرد؛

محیط زیست حالش خوب نیست/ سالیانه 7 میلیارد دلار بابت ما به‌التفاوت بنزین ایرانی و خارجی صرف می‌شود/باده‌ها میلیارد دلارخسارت جانی خودروهای غیراستاندارد داخلی مواجه هستیم/ خودروسازان به فناوری‌های داخلی فرصت نفس کشیدن نمی‌دهند

خبرایران: دکترعیسی کلانتری گفت: سازمان محیط زیست پیشنهاد داده به دلیل محدودیت منابع آب از توسعه فضای سبز جلوگیری شود و سازمان محیط زیست مسؤول حفظ حقوق نسل‌های آینده است و ولی با این چنین سیاست‌های حاکمی قادر نیستیم که حقوق نسل‌های آینده را حفظ کنیم
محیط زیست حالش خوب نیست/ سالیانه 7 میلیارد دلار بابت ما به‌التفاوت بنزین ایرانی و خارجی صرف می‌شود/باده‌ها میلیارد دلارخسارت جانی خودروهای غیراستاندارد داخلی مواجه هستیم/ خودروسازان به فناوری‌های داخلی فرصت نفس کشیدن نمی‌دهند

به گزارش خبرنگار خبرایران، مراسم آغاز به کار«دهمین همایش بین المللی موتورهای درون سوز و نفت وهفتمین نمایشگاه بین المللی موتورتهران» صبح امروزسه شنبه 24 بهمن ماه 1396 با حضور«دکترعیسی کلانتری» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران ، « دکترجعفرتوفیقی» رییس پژوهشگاه صنعت نفت ،« مهندس سید مصطفی میرسلیم» رئیس همایش بین المللی موتورهای درون سوزونفت وهفتمین نمایشگاه بین المللی موتورتهران ،«مهندس محمد زالی» مدیرعامل مرکز تحقیقات موتورهای ایران خودرو، « مهندس سید محمد افقهی» رئیس انجمن علمی موتور ایران ،« دکتروحید اصفهانیان» دبیرعلمی دهمین همایش بین المللی موتورهای درون سوز و نفت و هفتمین نمایشگاه بین المللی موتورتهران و اصحاب رسانه در مركز همايش‌هاي بين المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار ودراین مراسم«عیسی کلانتری»رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران اظهارداشت:تعطیلی 13روزه مدارس وتنفس مردم درهوای سمی ازچالش‌های زیست محیطی کشوراست وبه دلیل محدودیت منابع آب جلوگیری از توسعه فضاهای سبز در کلان‌شهرها را پیشنهاد داده‌ایم.

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران تصریح کرد:حال محیط زیست خوب نیست و محیط زیست با تغییرات اقلیمی، خشکسالی وتبعات ناشی از آن درگیر است و نمی‌توان آینده بهتری را برای محیط زیست پیش‌بینی کرد.

وی خاطرنشان کرد: مردم کلان‌شهرها 90 روز از 300 روز سال را با هوای سمی روبه‌رو بودند و علاوه بر آن مدارس کشور 13 روز تعطیل بودند که این تعطیلی به دلیل آلودگی موتورهای خودروها بوده و بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که سالیانه 7 میلیارد دلار بابت ما به‌التفاوت بنزین ایرانی و خارجی صرف می‌شود.

دکترکلانتری عنوان داشت : مردم باید  خسارات بهداشتی و روانی آن را تحمل کنند؛ اما تا کی باید از مخربان بزرگ محیط زیست حمایت شود و با ده‌ها میلیارد دلار خسارت جانی خودروهای غیر استاندارد داخلی مواجه هستیم و در سال 69 وزیر صنایع سنگین وقت، لایحه‌ای را مصوب کرد که بر اساس آن ظرف 5 سال خودروهای داخلی اصلاح شوند و بعد از آن این قانون لغو شود، ولی متاسفانه به دلیل بی‌توجهی این قانون بعد از گذشت 27 سال هنوز حاکم است.

وی بااشاره به رویکرد صنایع خودروسازی به فناوری‌های داخلی تاکیدکرد: خودروسازان به فناوری‌های داخلی فرصت نفس کشیدن نمی‌دهند و رانت، انحصار،‌ تخریب محیط زیست، تخریب  سلامت افراد و تعطیلی کشور از جمله تبعات این رویکرد است و ما همچنان انتظار داریم جوانان و محققان دگراندیش در مقابل خودروهای سنتی فرصت فکر کردن خواهند داشت.

رییس سازمان محیط زیست ابرازداشت:‌ یکی دو سال قبل شرکتی اعلام کرد که حاضر است کل تاکسی‌های شهر را به صورت مجانی تعویض کند و در مقابل ظرف مدت پنج سال ما به‌التفاوت بنزین به این شرکت در قالب نفت خام تحویل داده شود، ولی اجازه نفس کشیدن به این شرکت داده نشد.

وی با اشاره به عملکرد کشور در مقابل توسعه خودروهای غیر بنزینی و برقی، گفت:‌ از 50 سال گذشته خودروسازان سنتی فعالیت خود را با تولید پیکان آغاز کردند؛ یعنی در زمانی که کارگران کره‌ای در ایران، در جاده‌های کشور رانندگی می‌کردند. حال باید این سوال پرسیده شود که چرا علی‌رغم قول‌های داده شده و مصوبه‌های به تصویب رسیده نسبت به سلامت مردم فکری نمی‌شود.

رییس سازمان محیط زیست اضافه کرد: صنعتی که 70 هزار گردش مالی دارد، اجازه نفس کشیدن را به سایرین نمی‌دهد و ما امید داریم که فناوری‌هایی که عرضه شده است، در کشور رونق ایجاد کند و محیط زیست کشور ازچند جنبه مورد تهدید است و در زلزله کرمانشاه 700 نفر کشته شدند که جای تاسف دارد؛ اما از سوی دیگر بر اساس اعلام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت 20 هزار نفر بر اثر آلودگی‌های ناشی از گازهای خودرو در سال جان خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به 16 هزار نفر کشته بر اثر تصادفات جاده‌ای، گفت: وضعیت محیط زیست قابل داوم نیست، حال اگر فشارهای این چنینی وارد شود، قادر به حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن نخواهیم بود و در زمستان بخش عمده‌ای از آلودگی‌های هوای کلان‌شهرها ناشی از خودروهای فرسوده و دیزلی هستند؛ اما با گرم شدن هوا خودروهای بنزینی جای این خودروها را می‌گیرند.

رییس سازمان محیط زیست تاکید کرد: سیاست رییس ‌جمهوری جلوگیری از آلودگی هوا است و کاهش آلودگی هوا با تعارف انجام نمی‌شود، این در حالی است که با حمایت از خودروسازان از حقوق مردم جلوگیری می‌کنیم و با چنین سیستمی محیط زیست نمی‌تواند دوام بیاورد و محیط زیست شکننده است و دوام چنین فشاری را ندارد و از سوی دیگر شاهدیم قادر به توسعه فضای سبز به دلیل کمبود آب نخواهیم بود.

وی درپایان سخنان خود گفت: سازمان محیط زیست پیشنهاد داده به دلیل محدودیت منابع آب از توسعه فضای سبز جلوگیری شود و سازمان محیط زیست مسؤول حفظ حقوق نسل‌های آینده است و ولی با این چنین سیاست‌های حاکمی قادر نیستیم که حقوق نسل‌های آینده را حفظ کنیم و‌ بررسی‌ها نشان داد که تهران در یک ماه گذشته آلوده‌ترین شهر کشور نبوده، بلکه کلان‌شهرهایی مانند تبریز،‌ ارومیه، سنندج و اهواز در صدر جدول قرار داشته اند.

بنابراین گزارش، دهمین همایش بین المللی موتورهای درون سوز و نفت و هفتمین نمایشگاه بین المللی موتورتهران از سه شنبه 24 بهمن ماه تا پنجشنبه 26 بهمن 1396  درمركز همايش‌های بين المللي پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می گردد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب