امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 27744 تاریخ انتشار: شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۵:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

افزایش 10 درصدی صید ماهیان استخوانی تا 10 بهمن ماه 1396

خبرایران: مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: صید ماهیان استخوانی هر ساله از بیستم مهر ماه هر سال آغاز و تا پانزدهم فروردین ماه سال بعد ادامه پیدا می کند.
افزایش 10 درصدی صید ماهیان استخوانی تا 10 بهمن ماه 1396

به گزارش خبرایران از  روابط عمومی سازمان شیلات ایران مختار آخوندی اظهارداشت: امسال با شروع صید ماهیان استخوانی تعداد 10 هزار صیاد در قالب 119 شرکت تعاونی صیادی پره اقدام به صید این ماهیان کردند. ماهیان استخوانی منابع و ذخایر با ارزش دریای خزر هستند وی بر ضرورت حفاظت و بهره برداری صحیح از این ذخایر تاکید کرد و گفت: دریای خزر حوزه آبی بسته ای است که توان تولید محدودی دارد، بنابراین برداشت از ذخایر آن باید حساب شده و براساس اصول و موازین علمی انجام گیرد، تا استحصال پایدار و دائمی را تضمین نماید. به بیان دیگر ما با میزان ذخایر معینی که متأثر از تکثیر طبیعی و رها سازی است به عنوان حجم کل توده زنده روبرو هستیم، که درصدی از این حجم توده، به عنوان حداکثر میزان مجاز قابل برداشت (MSY) تعیین می شود لذا بایستی سعی شود تا تلاش صید را متناسب با میزان مجاز برداشت تعیین شده تنظیم نمائیم. ماهیان استخوانی دریای خزر اغلب در زمره ذخایر و منابع ساحلی قرار می گیرند، ذخایر این گونه ها بسیار بالا نبوده و به راحتی تحت فشار صید و صیادی، و شرایط محیطی قرار گرفته و نوسانات شدیدی از خود نشان می دهند.

مختار آخوندی افزود: اغلب گونه های ماهیان استخوانی سواحل ایرانی دریای خزر به غیر از ماهی کفال جزء گونه های مربوط به ذخایر ساحلی و رود کوچ هستند و این مسئله با توجه به وضعیت نامساعد محل های تخم ریزی در رودخانه ها باعث شده تا ذخایر این ماهیان با خطرکاهش مواجه باشند.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: امسال تاکنون در سه استان شمالی 119شرکت تعاونی صیادی پره در صید ماهیان استخوانی دریای خزر فعالیت دارند.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران تصریح کرد: از 119 شرکت تعاونی پره، 53 تعاونی به استان مازندران، 50 تعاونی به استان گیلان و 16 تعاونی به استان گلستان اختصاص دارد.

وی خاطر نشان ساخت: در سواحل جنوبی دریای خزر از ابتداي فصل صید سال جاری تا 10/11/96 جمعا"  2083 تن انواع ماهیان استخوانی صيد گرديد که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزايش را نشان مي دهد. همچنين سرانه صید هر شرکت تعاونی پره طي این مدت حدود 18 تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته، افزایش 12 درصدی را نشان می دهد.

آخوندی عنوان کرد از کل صید انجام شده 797 تن ماهی سفید، 1214 تن ماهی کفال، 5 تن کپور و 67 تن سایر گونه ها بوده است، که ماهی سفید در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 52 درصدی ، کفال کاهش 5 درصدی، کپور افزایش 11 درصدی و سایر گونه ها کاهش 20 درصدی داشته اند.

وی در ادامه یاد آورشد که از کل میزات صید 720 تن سهم استان گیلان، 1163 تن سهم استان مازندران و 201 سهم استان گلستان بوده است و میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در استان گیلان رشد 36 درصدی ، در استان مازندران کاهش 2 درصدی و در استان گلستان با افزایش 9 درصدی همراه بوده است.

آخوندی با تاکید بر اینکه وضعیت درآمدی صیادان در صید ماهیان استخوانی مناسب نیست و سازمان شیلات برنامه هائی از جمله پرورش ماهیان خاویاری و آبزیان در ساحل، پرورش ماهی در قفس با استفاده از پتانسیل جامعه صیادی، گردشگری، اکو توریسم و ... را در رابطه با ایجاد درآمدهای تکمیلی و جنبی برای صیادان در دستور کار خود دارد که امید است با همراهی صیادان عزیز بتوان ضمن بهره برداری پایدار و مستمر از ذخائر ارزشمند آبزیان دریای خزر، درآمد صیادان سخت کوش را از لحاظ اقتصادی نیز ارتقاء بخشید.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب