امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2767 تاریخ انتشار: شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۲:۲۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مديركل دفتر ترانزيت و پايانه هاي مرزی خبرداد؛

بالغ بر 12 ميليون تن كالا از مرزهاي كشور در سال 92 ترانزيت شد

خبرایران: در سال 92، بيش از 12 ميليون و 84 هزار تن كالا از مرزهاي كشور ترانزيت شد كه نسبت به مدت مشابه سال 91 به ميزان 4 درصد افزايش يافته است.
بالغ بر 12 ميليون تن كالا از مرزهاي كشور در سال 92 ترانزيت شد

به گزارش خبرایران از روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، محمد جواد عطرچيان مديركل دفتر ترانزيت و پايانه هاي مرزي با اعلام اين خبر، افزود: در پي اقدامات انجام شده از سوي اين سازمان در زمينه توسعه و بهبود زيرساخت‌هاي حمل و نقل و تقويت كريدورهاي ترانزيتي از مسير جمهوري اسلامي ايران طي 12 ماهه سال 92 بالغ بر 11 ميليون و  590 هزار تن انواع كالاهاي نفتي و غيرنفتي معادل 96 درصد از طريق جاده و 494 هزار تن معادل 4 درصد از طريق راه‌آهن ترانزيت شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ترانزيت جاده‌اي 8 درصد افزايش يافته است.

وي اظهار داشت:از مجموع كالاهاي ترانزيت شده، 5 ميليون و 297 هزار تن را مواد نفتي و 6 ميليون و 787 هزار تن را مواد غيرنفتي تشكيل داده‌اند كه عمده‌ترين بخش مواد غيرنفتي كالاهايي نظير مواد سوختي، لوازم خانگي، انواع پنبه، كالاهاي ساختماني، وسايل نقليه باري و مسافري است.

مديركل دفتر ترانزيت و پايانه هاي مرزي افزود: در مدت زمان مذكور، از ميان مرزهاي كشور پرويزخان با 3‌ميليون و 646هزار تن معادل 5 / 30 درصد فعال‌ترين مرز در زمينه ترانزيت ورود كالا به شمار مي‌رود. پس از آن مرزهاي بندرعباس، بازرگان و باشماق در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: در زمينه ترانزيت خروج كالا از كشور، بندر امام با 4 ‌ميليون و 38هزار تن معادل 5 / 33  درصد در رده نخست و پس از آن مرزهاي بندرعباس، لطف‌آباد، سرخس و باشماق در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

عطرچيان بيشترين حجم تردد كاميون‌هاي حامل بار ترانزيتي را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام كرد و افزود: از 533هزار دستگاه تعداد سفر كاميون‌هاي حمل كننده كالاهاي ترانزيتي، 302 هزار دستگاه معادل 57 درصد توسط كاميون ايراني و مابقي توسط ساير مليت‌ها از كشور حمل شده است.

وي خاطرنشان كرد: اتخاذ تصميمات مؤثر و راهبردي به موازات تجهيز امكانات و زيرساخت‌ها، فراهم آوردن تسهيلات گسترده در بخش‌هاي مختلف حمل و نقل، اقدام سازمان‌هاي مرتبط در حركتي هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهيل در امر ترانزيت توانسته است در بهره‌برداري از موقعيت جغرافيايي و منحصر به فرد ترانزيت نقش قابل توجهي ايفا كند.

عطرچيان از رويكرد جديد و تلاش جدي وزارت راه و شهرسازي و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي جهت بهره‌مندي از توانمندي بخش خصوصي و صاحبان شركتهاي حمل و نقل بين‌المللي و تشكلهاي صنفي مربوطه كه در اين زمينه نقش‌آفريني بسيار مناسبي داشته‌اند و از عوامل مؤثر در رشد ترانزيت است در جهت افزايش هرچه بيشتر سهم ترانزيت در منطقه خبر داد و افزود: جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند قطب ترانزيت منطقه باشد لذا شناسايي ظرفيت‌هاي منطقه‌اي و برقراري روابط‌ ديپلماسي بين كشورهاي همسايه و منطقه آسيا در دستور كار قرار گرفته است تا با رشد و توسعه قابليت‌هاي موجود و با مديريت صحيح روند ترانزيت روز به روز رشد داشته و رونق بيابد.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب