امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2747 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۴:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

زیان 65 درصد از جمعیت ایران از اجرای هدفمندی یارانه ها

بررسی ها نشان می دهد اجرای فاز اول طرح هدفمندی یارانه ها به زیان 65 درصد از جمعیت ایران بوده است.
زیان 65 درصد از جمعیت ایران از اجرای هدفمندی یارانه ها
 بررسی ها نشان می دهد اجرای فاز اول طرح هدفمندی یارانه ها به زیان 65 درصد از جمعیت ایران بوده است.هدفمندسازی یارانه‌ها در کشور اجرا شد تا یارانه به صورت نقدی و عادلانه بین مردم توزیع شود. با توزیع یارانه‌ی نقدی، درآمد سرانه‌ دهک‌های کم‌درآمد، به ویژه در روستاها و مناطق محروم، به نحو معناداری افزایش پیدا کرد و در چند ماه اول شاخص‌های توزیع درآمد بهبود یافت. اما براساس گزارش مرکز آمار ایران درباره‌ نرخ تورم، تعداد افرادی که دچار زیان رفاهی شده‌اند، بیشتر از تعداد کسانی است که زیان رفاهی آن‌ها با پرداخت یارانه‌ی نقدی جبران شده است.

به عبارت دقیق‌تر، تنها دو دهک اول درآمدی شهری از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه منتفع شدند و بقیه دهک‌‌ها ضرر دیدند. اما در خانوارهای روستایی وضع به شکل دیگری اتفاق افتاد. به گونه‌ای که 7 دهک درآمدی جامعه‌ روستایی از اجرای این قانون منتفع و فقط 3 دهک درآمدی بالای جامعه‌ روستایی از آن متضرر شدند. با در نظر گرفتن آمارهای سال جمعیتی 1385، یعنی 70 میلیون و 472 هزار و 846 نفر، حدود 35 درصد جمعیت کشور از اجرای این قانون منتفع و 65 درصد بقیه از اجرای آن متضرر شده‌اند. از سوی دیگر هم باید توجه کرد که اثر پرداخت یارانه‌ نقدی به خانوارها بر توزیع درآمد و هم تعداد خانوارهای نفع‌برنده و زیان‌دیده از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به شدت به نرخ تورم بستگی دارد.

از آنجایی هم که ترکیب نرخ تورم در کشور به گونه ای بوده که سهم افزایش قیمت گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در آن بالاتر از گروه خدمات بوده است و سهم بیشتری از درآمد گروه‌های فقیر به این قسمت اختصاص می‌یابد، بنابراین به نظر می‌رسد، برآوردهای اولیه که بهبود در شاخص‌های توزیع درآمد در کشور را نشان می‌داد، در معرض آسیب قرار گرفته است.

فریده عنایتی

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب