امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2704 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۷:۵۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

هزینه‌های«پروژه اتوبان صدر» به «معما» تبدیل شده است/شهرداری علاقه ای به شفاف سازی ندارد

شهرداری تهران در سال های گذشته دست به اجرای نمایش های بزرگی زده است؛ نمایش توسعه بزرگراه ها و پل ها که قرار است مدیریت شهردار تهران را به مخاطب القا کند. اما کافی است پرده کمی بالاتر رود تا از پشت آن هزینه های سرسام آور و بدون برنامه ای که شهرداری از بودجه عمومی برای این پروژه ها خرج کرده است، بیرون افتد.
هزینه‌های«پروژه اتوبان صدر» به «معما» تبدیل شده است/شهرداری علاقه ای به شفاف سازی ندارد
 

به گزارش خبر ایران ، یکی از پروژه های شهری تهران که با سروصدای زیاد در سال گذشته از آن پرده برداری شد، پروژه اتوبان صدر بود که شهرداری تهران ادعا می کرد هزینه های آن کاملا شفاف است. اما «محمد سالاری»، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: "با وجود پیگیری های مستمر شهرداری تهران هزینه های مالی این پروژه را شفاف سازی نکرده و اعضای شورای شهر هنوز نمی دانند که هزینه تمام شده این پروژه واقعا چقدر بوده است. در واقع عملا پروژه برای شورای تبدیل به معما شده است."

سالاری گفت:« شهرداری اصولا علاقه ای به شفاف سازی ندارد و این مساله کار را برای شورا دشوار کرده است. یکی از اولویت های شورا در سال جدید شفاف سازی در حوزه برنامه ها و پروژه ها و همچنین مسائل مالی شهرداری تهران است.  با توجه به اینکه در سال گذشته هم برنامه پنج ساله شهرداری تهران و هم بودجه سال 93 این نهاد تصویب شده، همه اعضای شورای شهر و کمیسیون های تخصصی اولویتشان نظارت بر انجام پروژه ها و برنامه هایی است که مصوب شده است.»
او افزود:« یکی از اولویت های مهم دیگر امسال شفاف سازی مالی پروژه هاست تا مثل پروژه صدر نشوند چون ما هنوز که هنوز است متوجه نشده ایم هزینه تمام شده پروژه صدر واقعا چه قدر است.»

عضو شورای شهر چهارم با اشاره به تخلفات گسترده شهرداری تهران در زمینه فروش تراکم گفت:« متاسفانه شهرداری تهران در زمینه فروش تراکم در سال های اخیر عملکرد خوبی نداشته یعنی علیرغم این که طرح تفصیلی تهران ابلاغ شده است ولی بخشنامه های بسیار زیادی در معاونت شهرسازی  شهرداری و شهرداری های مناطق ابلاغ شده که اکثرا مغایر با مفاد طرح تفصیلی است.»
او ادامه داد:« ما برای مقابله با این موضوع در کمیسیون معماری و شهرسازی کارگروهی را تشکیل داده ایم که به صورت روزانه فرایند صدور پروانه و کلیه مفاد مصوبات شوراهای معماری شهرداری را بررسی می کند و مغایرت آنها با مصوبات شورای شهر و طرح تفصیلی را احصا و به هیئت رئیسه شورای شهر ارائه می کند.»

سالاری با بیان اینکه فروش تراکم در دوره مدیریت اخیر شهرداری تهران با دوره های قبل هیچ تفاوتی نداشته، گفت:« ما دو نوع تراکم داریم؛ تراکمی که در چارچوب طرح تفصیلی باشد، فروشش اشکالی ندارد و هر ملکی براساس پهنه بندی و بارگذاری که به موجب طرح تفصیلی انجام شده، می تواند به فروش برسد. از نظر قانونی هم شهرداری مجاز به انجام این کار است. منتها مشکلی که اکنون در شهرداری تهران وجود دارد این است که کاربری ها را تغییر می دهند و ملک هایی را با کاربری متفاوت با عناوین مختلف به کمیسیون ماده پنج می برند، آن ها را تغییر کاربری می دهند و به فروش می رسانند. بعضا کاربری ملکی فضای سبز که متعلق به عموم مردم است، بوده که آن را به مجتمع های تجاری و اداری تبدیل کرده اند برای کسب درآمد.»

او ادامه داد:« دلیل اصلی فروش بی ضابطه تراکم در تهران مربوط به مصوبه دولت است که در سال های گذشته تصویب شده و بیان می کند که شهرداری ها و کلانشهرها باید به صورت خودکفا ارائه شوند و دولت هیچ کمک مالی برای اداره شهرها از جمله شهر تهران که علاوه بر کلانشهر بودن، هزینه پایتخت بودن را هم تحمل می کند، نمی کند. بنابراین راحت ترین راه برای کسب درآمد برای شهرداری تهران فروش تراکم بوده است. متاسفانه در دهه های گذشته در دوره های مختلف مدیریت شهرداری تهران این اتفاق افتاده است و ما در طول همه این سال ها یک پیش بینی درآمد پایدار برای اداره شهر تهران نداشته ایم.»

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد:« خوشبختانه با رویکرد جدید شورا و تاکیداتی که مقام معظم رهبری داشته اند شاهد این هستیم که در ماه های اخیر کمیسیون ماده پنج مصوباتی خارج از طرح تفصیلی نداشته است. توانسته ایم شهرداری تهران را مجاب کنیم که براساس مفاد طرح تفصیلی اقدام کند. کارگروهی هم که در زمینه بررسی مصوبات شوراهای معماری مناطق تشکیل داده ایم قرار است از موازی کاری ها و مصوباتی که خلاف طرح تفصیلی و مصوبات شورا است جلوگیری کند.»

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب