امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2703 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۷:۵۰:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

گزارش گاردین از هزینه های سنگین تهیه جهیزیه؛

نرخ عشق در ایران بالاست/ در تهران کلیه می فروشند تا جهیزیه بخرند

روزنامه گاردین در گزارشی از تهران به تجمل گرایی خانواده های ایرانی در خرید جهیزیه ولو با فروش کلیه و گرفتن وام های سنگین اشاره کرده است.
نرخ عشق در ایران بالاست/ در تهران کلیه می فروشند تا جهیزیه بخرند
 

به گزارش خبر ایران ، این روزنامه انگلیسی در گزارش خود نوشته است: پرداخت جهیزیه های سنگین و مخارج ازدواج، خانواده های فقیر را به فروش کلیه و گرفتن وام های سنگین وادار می کند و زوج ها را در برزخ قبل از ازدواج قرار می دهد و کشور را به لبه بحران جمعیت کشانده است درعین حال فروش کُلیه یا گرفتن وام برای خانواده ها بدتر ازعدم موفقیت در تقبل مخارج جهیزیه دختران نیست.گاردین با اشاره به اینکه تمایل به تجمل گرایی بیش از حد در خرید جهیزیه در میان خانواده های ایرانی در موقعیت کنونی اقتصادی ایران، به یک گرایش تبدیل شده است می نویسد: قدرت خرید در ایران در میان خانواده های فقیر و حومه نشین در سال گذشته به ۲۳ درصد کاهش یافته است. با توجه به مالیات های بالای کالاهای وارداتی و کمبود ذخایر کالاها، ایرانیان هزینه های زیادی را برای مبلمان و لوازم خانگی خارجی می پردازند.به نوشته این روزنامه انگلیسی، افزایش مصرف گرایی در فرهنگ عامه ایران باعث شده انتظارات برای جهیزیه به صورت غیرواقعی و افراطی تبدیل شده است. خانواده های فقیر، ثروتمند و طبقه متوسط از پرداخت هیچ هزینه ای برای جهیزیه دختران نمی گذرند تا لوازم آشپزخانه و دکورهای لوکس را برای دخترانشان خریداری کنند. درحال حاضر یک جهیزیه عادی بین ۱۶ هزار تا ۴۰ هزار دلار خرج برمی دارد، آن هم دراقتصادی که حقوق ماهانه معادل ۵۰۰ دلار است.در این میان رقابت بین خانواده های ثروتمندتر برای خرید جهیزیه بیشتر است به طوری که لیست جهیزیه ها به ۲۸۰ قلم لوازم می رسد که بسیاری از آنها بدون استفاده در کابینت ها باقی می ماند ولی جهیزیه یک دختر نشانگر افتخار خانواده و عشق والدین است بنابراین پدران و مادران اغلب خود را آماده می کنند تا این وسایل را به هرصورت که ممکن است تهیه کنند حتی اگر این امر با فروش اعضای بدن خود همراه باشد.افزایش هزینه های ازدواج که جهیزیه تنها یکی از جزئیاتش است باعث شده بسیاری از زوج های جوان از ازدواج خودداری کنند. طبق یک تحقیق که در سال ۲۰۰۹ در دانشگاه شهید بهشتی صورت گرفت مشکلات اقتصادی باعث کاهش ۷۰ درصدی علاقه جوانان ایرانی به ازدواج شده است. این امر باعث شده رشد جمعیت ضعیف شود. در حالی که زوج ها تشویق می شوند تا در اعیاد مذهبی به طور دسته جمعی ازدواج کنند و سازمان های خیریه برای تامین جهیزیه ارزان برای خانواده های کم درآمد از مردم درخواست کمک می کنند، شرکت های بیمه نیز به خانواده هایی که دختران جوان دارند کمک می کنند و بانک ها هم وام های کمی را در اختیار عروس ها می گذارند. عده ای سیستم جهیزیه را منبع مشکلات روحی میان جوانان ایرانی می دانند. به گفته یک روانشناس مقیم تهران، استرس و رقابت برای تهیه جهیزیه با بیماری های روانی همراه است.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب