امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 27021 تاریخ انتشار: شنبه ۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲:۳۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محمد قاسمی مطرح کرد؛

هرگز برای کسب حمایت، سفارش‌نویسی نکرده‌ام

خبرایران:محمد قاسمی، نویسنده و کارگردان نمایش «آوازهای دیوار بی‌در»، گفت: تاثیر حوادث روزهای جنگ در دوران کودکی، باعث شده نوشته‌هایم همواره رنگ و بوی مقاومت و دفاع مقدس داشته باشد.
هرگز برای کسب حمایت، سفارش‌نویسی نکرده‌ام

به گزارش خبرایران از پایگاه خبری حوزه هنری، محمد قاسمی نویسنده و کارگردان نمایش «آوازهای دیوار بی‌در» گفت: نمایش «آوازهای دیوار بی‌در» روایت چهار شخصیت است که در زمان‌ و مکان‌های مختلف و متفاوت، با توجه به مصائب جنگ، جان‌شان را از دست داده‌اند. در این نمایش علاوه بر رنجی که جنگ ایجاد می‌کند شاهد جان‌فشانی مردمانی هستیم که از کیان خویش دفاع می‌کنند.

وی با اشاره به شباهت‌های نوع روایت واپسین اثر خود با نمایش «آبی‌ترین آسمانی زمین» که پیش از این در حوزه هنری به صحنه برده بود توضیح داد: نمایش «آوازهای دیوار بی‌در» دومین و آخرین اثری است که در ساختار متن، همچون نمایش «آبی‌ترین آسمانی زمین» نوشته‌ام؛ یعنی مونولوگ‌های تک‌نفره  کاراکتر‌هایی که با هم، راوی احوالات خود در زمان و مکان‌های متفاوت هستند. در نمایش «آوازهای دیوار بی‌در» سعی کردم کاستی‌هایی که در نمایش «آبی‌ترین آسمانی زمین» وجود داشت را بر طرف کنم و متنی کم خطا ارائه کنم. ضمن این‌که تلاش کرده‌ام رگه‌های طنز درون اثر را با توجه به پایان تراژیک نمایش، پررنگ‌تر از قبل در متن جاری و ساری کنم. در طراحی صحنه نیز طرح نویی ارائه شده که همچون نمایش قبلی به خوبی در خدمت اثر است، با این تفاوت که در اثر جدیدم، بیشتر از رنگ و مفاهیم آن استفاده کرده‌ام.

این بازیگر تئاتر در پاسخ به این سوال که چرا آثار متوالی او به موضوع مقاومت می‌پردازد گفت: خودم هم نمی‌دانم چرا حتی وقتی می‌خواهم در موضوعات اجتماعی متنی بنویسم، ناخودآگاه جریان داستانم به مقاومت و دفاع مقدس کشیده می‌شود. حتما به این خاطر است که دوره  کودکی‌ام به شدت با ایام جنگ عجین شده و حوادث آن دوران تاثیرات عمیقی در وجودم گذاشته است.

وی تاکید کرد: هرگز آثار و نوشته‌هایم برای خوشامد نهادهای متولی و حامی تئاتر مقاومت نبوده و هرگز سعی نکرده‌ام برای کسب حمایت، سفارشی بنویسم. آنچه نوشته و کار کرده‌ام از درون و نهاد وجودم بوده که بر روی کاغذ و صحنه جوشیده است.

محمد قاسمی اجرای نمایش «آوازهای دیوار بی‌در» را موفق‌تر از اثر قبلی خود ارزیابی کرد و اظهار داشت: بازخوردهایی که از اجرای «آوازهای دیوار بی‌در» از سوی رسانه‌ها و تماشاگران گرفته‌ایم مثبت و خوب بوده و معتقدم اجرای این نمایش در تماشاخانه  مهر حوزه هنری به مراتب موفق‌تر از اجرای نمایش «آبی‌ترین آسمانی زمین»در تماشاخانه  ماه است. ضمن اینکه نمایش قبلی ما نیز اثر موفقی بود که به جشنواره  فجر امسال نیز راه یافته است. با این‌حال امیدوارم در هفته  پایانی اجرای «آوازهای دیوار بی‌در» همچون هفته‌های گذشته شاهد استقبال تماشاگران تئاتر باشیم.

گفتنی است «آوازهای دیوار بی در» تا 15 دی ساعت 18:30 با مدت زمان 55 دقیقه در تماشاخانه مهر حوزه هنری پذیرای تماشاگران خواهد بود.

تماشاخانه مهر در ساختمان مرکزی حوزه هنری به نشانی خیابان حافظ نبش خیابان سمیه واقع است.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب