امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 26991 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۷:۳۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل سازمان نوسازی در برنامه زنده «روی خط خبر»/ ضرورت ها و راهکاری نوسازی پایتخت تشریح شد

خبرایران: تأکید بر ضرورت بودجه بندی نوسازی بافت های فرسوده بر مبنای مهندسی ارزشمدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در سالروز وقوع زلزله بم و روز ملی ایمنی در برابر زلزله در برنامه زنده تلویزیونی "روی خط خبر" حضور یافت و به تشریح ضرورت ها و راهکاری نوسازی پایتخت پرداخت.
مدیرعامل سازمان نوسازی در برنامه زنده «روی خط خبر»/ ضرورت ها و راهکاری نوسازی پایتخت تشریح شد

 به گزارش خبرایران از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، سید رضا میرصادقی در این گفتگوی زنده خبری به وقوع زلزله بم در 14 سال پیش اشاره کرد و اظهار داشت: زلزله بم، نقطه عطفی در تاریخ زلزله ایران بود و پس از آن شناسایی فضاهای ناپایدار و فرسوده و ضرورت نوسازی و بازآفرینی آن ها در دستور کار دولت قرار گرفت.

میرصادقی عنوان کرد: بر اساس مصوبه مجلس در سال 1384 در برنامه چهارم توسعه و به دنبال آن در سال 1388 در برنامه پنجم توسعه دولت مکلف است سالانه نسبت به نوسازی 10% از بافت های فرسوده اقدام نماید.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با بیان این که بر مبنای مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در سال 1385، سه مشخصه ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری برای تعریف بافت های فرسوده مشخص شده است، خاطرنشان کرد: بر مبنای این تعریف در شهر تهران 3268 هکتار بافت فرسوده وجود دارد که 85% آن از ضلع جنوبی خیابان انقلاب به پایین واقع شده است.

میرصادقی با اشاره به اینکه پس از گذشت یازده سال از مصوبه قانونگذار در خصوص نوسازی بافت های فرسوده، پیشرفت نوسازی در کل کشور حدود 13% بوده است، تصریح کرد: شهر تهران در این حوزه پیشرو بوده و نوسازی در پایتخت به مرز 40% رسیده است اما هنوز 60% در تهران و 87% در کل کشور نسبت به برنامه نوسازی عقب هستیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خاطرنشان کرد: 123 هزار پلاک فرسوده در تهران وجود دارد که چنانچه بر اساس روند تجربه 10 ساله اخیرنوسازی صورت بگیرد به عددی حدود 480 هزار واحد مسکونی خواهیم رسید، به بیانی دیگر سالانه می بایست 12 هزار و 300 پلاک نوسازی شود و این تنها به عنوان تأمین سرپناه و مسکن است که غیر از آن سرانه های خدماتی نیز می بایست همزمان با آن تأمین گردد.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران، با بیان این که علیرغم ایجاد تحولات نوینی که در طی 10- 12 سال اخیر در شهر تهران صورت گرفته، شاهد روند کندی پیشرفت نوسازی در بافت های فرسوده بوده ایم، گفت:به دلیل پیچیدگی های فرآیند نوسازی که از جمله آنها می توان به سرانه های پائین خدمات شهری، مقاومت اجتماعی و عدم تعلق خاطر ساکنین، بر هم خوردن مقوله کسب و کار در زمان نوسازی، میل به مهاجرت ساکنین، مسائل و مشکلات حقوقی، مباحث زیست محیطی، ارزش اقتصادی پائین ملک در بافت های فرسوده و ... اشاره کرد که همین عوامل باعث کند بودن پیشرفت نوسازی در بافت های فرسوده شده است.

میرصادقی در خصوص پائین بودن ارزش افزوده املاک واقع در بافت های فرسوده، یادآور شد: طبق آسیب شناسی های انجام شده در سال 1384 تا 1394 در بعضی نقاط شهر تهران تورمی که در زمینه املاک و مستغلات ایجاد شده تا 2 هزار درصد یعنی 20 برابر شده است اما در مناطقی مثل منطقه 17 یا 19 ارزش ملک در طی این 10 سال چیزی حدود 3 برابر و یا کمتر از آن بوده است که همین امر موجب عدم تمایل سرمایه گذاران برای ورود به نوسازی این بافت ها بوده است.

وی عدم توازن سرانه های خدماتی در شهر را یکی از دلایل روشن عقب ماندگی از برنامه نوسازی مطرح کرد و تأکید نمود: امروز در بعضی محلات فرسوده، فقر سرانه فضای سبز میل به صفر می کند و یا در برخی از مناطق تا 6 برابر سرانه درمانی وجود دارد در حالیکه در برخی مناطق دیگر با جمعیتی حدود 800 هزار نفر تنها یک بیمارستان 100 تختخوابی وجود دارد.

میرصادقی ادامه داد: این عدم توازن در سرانه های درمانی در سطح شهر، باعث می شود که خانواده ها از جنوب شهر برای گرفتن یک وقت از پزشک یا مراجعه به بیمارستان به سمت شمال شهر تردد کنند و بار ترافیکی افزایش یابد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این گفتگوی زنده خبری با اشاره به زلزله روز چهارشنبه در تهران، گفت: تلنگری که زلزله چهارشنبه شب در تهران زد، نشان داد که خیلی از موضوعاتی که ما در بحث ایمن سازی و یا مقابله با زلزله و مانورهای زلزله آموزش دادیم، غلط بوده است و با این که به دنبال زلزله ساعت 11:27 در تهران، شیشه ای نشکست و یا آجری جدا نشد اما چیزی حدود 510 هزار خودرو به خیابان ها می آیند که ضروری است مهندسی ارزش در این خصوص صورت بگیرد.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با بیان این که 15 درصد جمعیت شهر تهران در بافت های فرسوده سکونت دارند، تأکید کرد: بهتر است بودجه ای که قرار است برای خیلی از موضوعات پس از وقوع زلزله هزینه شود را قبل از وقوع زلزله در جهت کمک به نوسازی بافت های فرسوده و ایجاد مشوق برای نوسازی هزینه کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران یادآور شد: در طرحی که برای نوسازی بافت های فرسوده در نظر گرفته شده، بالغ بر 84% را خود مردم باید پای کار بیایند، اگر این مشوق ا در زمینه محرک توسعه در شهرها ایجاد شود، 15% سهم شهرداری و دولت است و الباقی همت خود شهروندان برای نوسازی را می طلبد.

میرصادقی در پاسخ به سؤال مجری برنامه که گفت شما را با نام برج میلاد و روز شمار اجرای این پروژه می شناسند، آیا امکان ارائه زمانبندی برای نوسازی بافت های فرسوده تهران نیز وجود دارد، توضیح داد: مطمئن باشید برای این کار نیز می توان به شکل کمی برنامه گذاشت و زمانبندی ارائه کرد و اثرات مشوق هایی که تعریف می شود را نیز رصد نمود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به این که برای حصول پیشرفت سالانه 10% نوسازی با احتساب تأمین سرانه های خدماتی تعریف شده نزدیک به 60 هزار میلیارد تومان بودجه لازم داریم که در این قضیه بالغ بر 85% را سهم مردم و الباقی را سهم دولت و شهرداری در نظر گرفته ایم، یادآور شد: خواهش من از نمایندگان محترم مجلس این است که برای نوسازی بافت های فرسوده در قالب مهندسی ارزش بودجه بندی صورت بگیرد و زمانبندی و میزان پیشرفت سالانه نوسازی را نیز مطالبه کنند.

این مقام مسئول در خاتمه سخنان خود در این گفتگوی زنده خبری که همزمان با سالروز زلزله بم انجام شد، تأکید کرد: بجای این که پس از وقوع زلزله برای آواربرداری، اسکان موقت و خیلی از مسائل دیگر که همه می دانیم در شهر تهران بسیاری از این موضوعات جواب نخواهد داد هزینه کنیم، بهتر است این مخارج را زودتر برای نوسازی بافت های فرسوده  صرف کرد تا بتوان از وقوع فاجعه ای دیگر جلوگیری کرد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب