امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 26896 تاریخ انتشار: یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲:۴۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مهندس طاهرموهبتی درنشست خبری خبر داد؛

سازمان بیمه سلامت ایران 4400 میلیارد تومان زیان انباشته دارد/ هیچگونه تغییری در بیمه رایگان کلیه اعضای ۴ صندوق‌ بیمه رایگان سازمان صورت نگرفته/ عده‌ای با وجود رضایت مردم از طرح تحول سلامت با این طرح مشکل دارند/ با هر اتفاقی جریان را سیاسی می کنند

خبرایران: رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: عده‌ای با وجود رضایت ٨٣ درصدی مردم از طرح تحول سلامت با این طرح مشکل دارند و به محض اینکه اتفاقی می‌افتد جریان را سیاسی می کنند. باید توجه
سازمان بیمه سلامت ایران 4400 میلیارد تومان زیان انباشته دارد/ هیچگونه تغییری در بیمه رایگان کلیه اعضای ۴ صندوق‌ بیمه رایگان سازمان صورت نگرفته/ عده‌ای با وجود رضایت مردم از طرح تحول سلامت با این طرح مشکل دارند/ با هر اتفاقی جریان را سیاسی می کنند

به گزارش خبرایران، مهندس طاهرموهبتی  در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت ایران که با اصحاب رسانه برگزار شد، تامین منابع مالی را یکی از چالش‌های این سازمان دانست و گفت:  «خوشبختانه امروز با حمایت سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و وزیر بهداشت ،این سازمان تاکنون در 15 استان کشور در مناطق محروم بدهی‌ بخش دولتی دانشگاهی و خصوصی را تسویه کرده و همچنین در استان‌های دیگر، بدهی داروخانه‌ها را تا تیر ماه 96 و بدهی‌ به بخش دولتی دانشگاهی و سایر مراکز خصوصی(بجز داروخانه) را به طور میانگین  تا دهم اسفند ماه 95 پرداخت کرده است. با این حال نگران تداوم کار هستیم.

موهبتی با بیان اینکه اعتبارات سال 96 سازمان برای بدهی‌های سال 95 پرداخت شده است، گفت: با تخصیص ماه هشتم از سال ٩٦ کلیه بدهی‌های سال 95 در کلیه استان‌ها تسویه می‌شود. 4 ماه باقی مانده نیز می‌تواند یک فصل از بدهی سازمان در سال 96 را پرداخت کند ولی با این حال بابت پرداخت  8 ماه دیگر از سال ۹۶ دچار مشکل خواهیم شد.

رئیس هیات مدیره مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در ادامه بیان کرد: زیان انباشته سازمان در سال 95، 4400 میلیارد تومان است . 1000 میلیارد تومان نیز عدم وصولی داریم که به نظر می‌‌رسد با عدم پیش بینی اعتبار مورد نیاز برای تعرفه در سال 96 ، این رقم به 7 تا 8 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه بیمه رایگان سازمان بیمه سلامت متوقف نشده است، گفت: هیچگونه تغییری در بیمه رایگان کلیه اعضای ۴ صندوق‌ بیمه رایگان سازمان صورت نگرفته است و خدمت ارائه می‌شود.

موهبتی افزود:علی‌رغم تلاش سازمان برنامه و بودجه و دولت برای تصویب بودجه سال 97،  در صورتی که بحث محدودیت منابع حل نشود در ارائه خدمات دچار چالش می‌شویم. امیدواریم که در تعامل با مجلس و دولت خبرهای خوشی داشته باشیم. باید منابع تامین و یا اینکه به مشارکت مردم در بخشی که توان مالی دارند، توجه شود. همواره مجلس، دولت و بیمه سلامت به عنوان یک دستگاه اجرایی تاکید دارند که باید  محرومین هم در پوشش رایگان اولویت اول سازمان باشند و هم در ارائه خدمت به آنها توجه ویژه شود.

وی با اشاره به اینکه ارزیابی وسع یکی از معیارهای جدی ما برای شناسایی محرومین است، گفت:  به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات، حساب‌های بانکی، مالیاتی و معاملاتی از سوی وزارت رفاه این موضوع چندان قابل تشخیص و قابل احراز نیست. ولی در عین حال تمام تلاش خود را می‌کنیم که به افرادی که در دهک‌های پایین هستند، به هیچ عنوان صدمه‌ای وارد نشود.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در ادامه با تاکید بر اینکه سازمان بیمه سلامت تاکنون هیچ خدمتی را از بسته خدمت خود خارج نکرده و اصولا سازمان بیمه سلامت متولی بسته خدمت نیست، افزود: مصوبات شورای عالی بیمه ، به تصویب هیات وزیران می‌رسد . شورای عالی بیمه مصوبات را اعلام کرده و بیمه سلامت هیچ اقدامی در این زمینه نمی‌تواند انجام دهد.

وی گفت: عده‌ای با وجود رضایت ٨٣ درصدی مردم از طرح تحول سلامت با این طرح مشکل دارند و به محض اینکه اتفاقی می‌افتد جریان را سیاسی می کنند. باید توجه داشت که اگر سلامت سیاسی شود تنها به متولی بهداشت و درمان کشور آسیبب نمی‌رسد بلکه باعث گرفتاری همه می‌شود. به هر دلیلی هر طرحی با مشکلات متفاوتی روبرو می‌شود. کسانی که خود مدعی مدیریت هزینه هستند و گلایه می‌کنند که چرا مدیریت هزینه در کشور انجام نمی‌شود، به محض اینکه به سمت مدیریت هزینه می‌رویم صدایشان بلند می شود.

موهبتی افزود: شخص وزیر بهداشت در برنامه‌ای که به دولت و مجلس ارائه کردند درصدد اصلاح طرح تحول سلامت هستند. باید فضای عمومی به سمتی حرکت کند که اگر کسی به دنبال رفع اشکالات است، تشویق شود نه اینکه احساس کند قرار است مورد هجمه واقع شود. مدیریت هزینه به انگیزه نیاز دارد. اگر کسی بخواهد مدیریت هزینه درستی انجام دهد و با او برخورد حذفی و چالشی شود، قطعا انگیزه‌ای نخواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: 11 میلیون نفر در صندوق بیمه همگانی رایگان تحت پوشش سازمان بیمه سلامت ایران  قرار گرفتند. از این تعداد سقف بیمه شده سازمان 6 میلیون نفر بود ولی 5 میلیون نفر از صندوق‌های دیگر که بیمه پرداز بودند به این صندوق مهاجرت کردند که اقدام نادرستی بود و اگر احساس می‌کنیم اقدام مناسبی انجام نداده ایم، همه باید برای رفع آن کمک کنیم.

موهبتی در پایان گفت: اگرمنابع تامین شده و  مدیریت هزینه شود، دیگر با بدهی 11 ماهه  مواجه نخواهیم شد. ما باید نگاهمان به بخش سلامت یک نگاه ملی و اولویت اول باشد همانطور که دولت و مجلس این نگاه را داشتند که امیدواریم در بودجه نیز به این موضوع توجه شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب