امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2642 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۱:۱۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی؛

باید تحمل نقد و سخن مخالف را داشته باشیم/ یارانه مطبوعات شفاف است

خبرایران: علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این جمله که ˈسیاستم از روز ابتدا استفاده از همه سلایق در تمامی حوزه ها بوده استˈ تاکید کرد: باید تحمل نقد و سخن مخالف را داشته باشیم.
 باید تحمل نقد و سخن مخالف را داشته باشیم/ یارانه مطبوعات شفاف است

 به گزارش خبر ایران، علی جنتی روز یکشنبه در دیداری نوروزی با کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: باید بگذاریم دیگران نیز حرف خود را بزنند و ما نقش پدری را به خوبی ایفاد کنیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه با یادآوری نامگذاری سال نو (93 ) به عنوان سال ˈاقتصاد و فرهنگ ؛ با عزم ملی و مدیریت جهادیˈ اظهار داشت: درباره این نامگذاری هم افتخار می کنم و هم احساس مسئولیت بیشتر دارم.

جنتی افزود: نام سال جاری از جهت توجه ویژه به حوزه فرهنگ باعث افتخار است اما از سوی دیگر وظیفه سنگینی را بر دوش این وزارتخانه گذاشته است.



** صداوسیما در راس متولیان فرهنگ کشور

رییس شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها متولی فرهنگ کشور نیست بلکه دستگاه ها و نهادهای دیگری نیز در این زمینه مسئول هستند که در راس آنها سازمان صدا و سیما قرار دارد.

جنتی با یادآوری اینکه صدا و سیما هم اکنون 50 شبکه ملی و استانی دارد، گفت: این رسانه به طور شبانه روزی در حال تولید و پخش برنامه در همه خانه هاست و همه مردم با آن سر و کار دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در ادامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش به همراه نهادهایی از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه های علمیه و دانشگاهها و همچنین شخصیت های حوزوی، دانشگاهی و فرهنگی را از جمله دیگر متولیان فرهنگ در کشور عنوان کرد.



** امید در دل ها ایجاد شده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری خلق حماسه سیاسی در سال گذشته و انتخاب حجت الاسلام دکتر حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری و رییس دولت یازدهم گفت: شعار منتخب دکتر روحانی در انتخابات تدبیر و امید بود و انتظار می رفت که با پیروزی وی امیدی در دل ها ایجاد شود.

جنتی افزود: حوزه فرهنگ و هنر نیز یکی از حوزه هایی بود که در گذشته افراد با دلسردی در آن مشغول به فعالیت بودند اما هم اکنون شعله های امید در دل های آنها روشن شده است.

وی تصریح کرد: زمانی که به وزارت ارشاد آمدم با برخی اهالی فرهنگ و هنر دیدار داشتم؛ برخی می گفتند 4 یا 8 سال است که قدم به وزارت ارشاد نگذاشته اند اما امروز خوشحالم که در دل آنها امید ایجاد شده و این اولین گام برای کار است.



** فروش 10 میلیاردی گیشه ها در نوروز

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به برگزاری موفق جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و افزود: فیلم های حاضر در جشنواره محصول تلاش مدیران دولت گذشته بود ولی با جهت گیری های صحیح صورت گرفته، تلاش شد تا همه سلیقه ها در این جشنواره حضور داشته باشند.

جنتی با بیان اینکه سیستم بیش از 170 سالن سینما دیجیتالی شده است، گفت: سایرسالن های سینمایی نیز دیجیتالی خواهد شد تا از این طریق بتوانیم فیلم ها را به طور همزمان در تهران و سایر شهرستان ها اکران کنیم.

وی روز سلام سینما را عاملی برای افزایش فروش فیلم ها و حضور مردم در سینماها عنوان کرد و اظهار داشت: نتیجه حضور مردم در روز سلام سینما این بود که میزان فروش به طور ناگهانی افزایش یافته و در طول تعطیلات نوروز به حدود 10 میلیارد تومان رسید.



** تلاش کردیم از اعمال سلیقه در حوزه فرهنگ پرهیز شود

جنتی در ادامه سخنان خود به سایر حوزه های فرهنگی اشاره کرد و افزود: تلاش ما در هفت ماهه گذشته این بود تا از اعمال سلیقه فردی پرهیز شده و فقط قانون اجرا شود؛ بسیاری از کتاب هایی که از گذشته بدون مجوز مانده بود، با اصلاحات جزیی مجوز گرفت و امروز در بین نویسندگان نوعی از نشاط را احساس می کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه چاپ و نشر تحولات خوبی رخ داده که آثار آن نمایان خواهد شد، تصریح کرد: در 2 سال گذشته هیات نظارت بر کتاب نداشتیم اما با تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی هم اکنون بیش از 20 نفر فرهیخته برای نظارت بر کتاب کودک و بزرگسال انتخاب شده اند.



** یارانه مطبوعات شفاف است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از سال 1385 سیلی از درخواست ها برای کسب مجوز نشریه یا روزنامه باقی مانده بود ولی تا زمان کنونی تمامی این درخواست ها تا ماه های پایانی سال 1392 بررسی شده است.

جنتی تاکید کرد: مجوزهای لازم برای مطبوعات صادرشده تا آنها ضمن رعایت قانون، فضا برای اظهار نظر داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه یارانه مطبوعات شفاف است، اظهار داشت: برای یارانه مطبوعات ضوابطی تدوین شده و براساس آن یارانه پرداخت می شود؛ سعی کرده ایم در پرداخت یارانه به مطبوعات نگاه به همه برابر باشد.

وی درباره ثبت موسسات فرهنگی نیز گفت: گاهی ثبت این موسسات تا شش ماه طول می کشید اما بسیاری از موانع را برطرف کرده ایم و به جز برخی استعلامات که ممکن است 15 تا 20 روز طول بکشد، سایر موارد به سرعت بررسی می شود.



** بدنبال تاسیس موسسه مالی برای کمک به هنرمندان هستیم

جنتی با یادآوری مشکلات و بدهی های صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران گفت: سعی کردیم با بهره گیری از بهترین اقتصاددانان کشور، برخی مدیران بانک های خصوصی و مدیران اجرایی، هیات مدیره ای قوی برای این صندوق تشکیل دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران بتواند رشد کرده و به هنرمندان کمک کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: صندوق حمایت از نظر قانونی جایگاه خوبی دارد و در تلاش هستیم تا آن را به موسسه مالی تبدیل کنیم؛ با این حال امیدواریم که هنرمندان روی پای خود بایستند و بی نیاز از کمک دولت باشند.



** تاکید رهبر معظم انقلاب درباره رخنه فرهنگی

جنتی با یادآوری دیدار خصوصی خود با رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از اخذ رای اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: رهبری در این دیدار به بنده گفتند ما در معرض تهاجم فرهنگی هستیم و باید مراقب رخنه فرهنگی بود.

وی افزود: رهبری در طول سال های گذشته نسبت به تهاجم ، شبیخون و ناتوی فرهنگی ، همچنین رخنه فرهنگی هشدار داده اند زیرا دشمنان با توجه به استقلال طلبی فرهنگی ایران به دنبال تغییر فرهنگی در کشورمان هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: راهبردهای فرهنگی کشور در سال جدید را در شورای معاونین تعیین خواهیم کرد و نقشه راهی را که برای فرهنگ و هنر کشور داریم، تکمیل و اجرا خواهیم کرد.



** تشکیل یک هزار و 900 کانون فرهنگی و هنری سال گذشته در مساجد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری تشکیل معاونت قرآن و عترت در این وزارتخانه در یک سال گذشته گفت : امیدوارم با توجه به اشراف حجت الاسلام محمدرضا حشمتی در این حوزه شاهد افزایش ترویج فرهنگ قرآنی بوده و به سمت داشتن 10 میلیون حافظ قرآن برویم.

وی همچنین از ایجاد یک هزار و 900 کانون فرهنگی و هنری در مساجد سراسر کشور در سال 1392 خبر داد و افزود: هم اکنون 18 هزار کانون فرهنگی و هنری در مساجد ایجاد شده و براساس قانون باید هر ساله تعدادی از مساحد را مجهز به کانون فرهنگی و هنری کنیم.



** رشد قابل توجه در بین عمره گذاران

جنتی با بیان اینکه بعد از انتخاب سعید اوحدی به عنوان رییس سازمان حج و زیارت شاهد رشد قابل توجه در بین عمره گذاران بودیم، گفت: در سال جاری 850 هزار نفر حج عمره می روند که در طول سال های اخیر رقم بی نظیری است و به حمدالله با صرفه جویی های صورت گرفته رضایتی نسبی در بین حجاج به وجود آمده است.

وی همچنین با تاکید بر تقویت دیپلماسی فرهنگی اظهار داشت: بخشی از دیپلماسی فرهنگی برعهده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است اما بخشی از توافقات انجام شده تنها مرکب بر روی کاغذ است و باید اجرایی شود.

عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: باید فرهنگ، هنر و تمدن ایران را به دنیا معرفی کنیم و در این زمینه رایزنی های فرهنگی ، سرمایه خوبی هستند.



** لزوم رونق بخشیدن به اقتصاد فرهنگ و هنر

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنان خود گفت: باید به اقتصاد فرهنگ و هنر رونق بخشید؛ من با تمامی مدیران عامل بانک های خصوصی کشور دیدار داشتم و آنها از سرمایه گذاری در فرهنگ و هنر استقبال کردند.

وی تولید فیلم، چاپ کتاب و خرید تابلوهای نقاشی را از جمله حوزه های علاقمند بانک های خصوصی برای سرمایه گذاری عنوان کرد که دارای ارزش افزوده فراوانی هستند.



** تاکید بر بهره گیری از نخبگان فرهنگی/ نیاز به اتاق های فکر در هر حوزه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نخبگان فرهنگی بارز و برجسته ای در دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و حوزه های علمیه هستند، گفت: در هر حوزه ای نیاز به یک اتاق فکر از افراد دارای متخصص در آن زمینه داریم ؛ این اتاق ها باید جایی باشد تا آنها فکر کنند و ما فکر آنها را اجرا کنیم.

وی براستفاده از استعدادها و تخصص های خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه این اتاق های فکر تاکید کرد.

جنتی با بیان اینکه باید شاخص های مدیریت جهادی تعیین شود، اظهار داشت: استفاده از نیروهای جوان و انقلابی همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و اگر قرار باشد جهادی، مدیریت کنیم حتما یکی از شاخص های آن استفاده از نیروهای جوان است.

عضو کابینه تدبیر و امید همچنین ادامه داد: در حوزه داخلی وزارت ارشاد باید به مسایل مالی انضباط بخشیم که بخشی از آن سامان بخشیدن به فصل پنجم بودجه ماست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص توضیح داد: فصل پنجم مربوط به اعطای یارانه است اما در عمل احساس می کنیم پول های هزینه شده براساس اولویت ها نبوده و باید مقداری انضباط مالی جدی گرفته شود.

پیش از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، علی اصغر کاراندیش مروستی معاون مالی و اداری و خانم عفت شریعتی مشاوروزیر در امور بانوان مطالبی را بیان کردند .
 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب