امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 26362 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۹:۵۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

با پشتیبانی «صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور» انجام شد:

تبدیل گلیسرول به محصولی با ارزش اقتصادی فراوان در کشور

خبرایران: تولید سوخت پاک، همواره دغدغۀ محققان است؛ در این راستا پژوهشگران کشورمان موفق به تولید مشتقات گلیسرول با ارزش افزودنی به عنوان سوخت، با امکان افزایش آن به سوخت خودروها در جهت کاهش آلودگی هوا شدن
تبدیل گلیسرول به محصولی با ارزش اقتصادی فراوان در کشور

به گزارش خبرایران از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور(بنیاد ملی علم ایران)، با کاهش منابع فسیلی، افزایش قیمت و اثرات منفی این منابع بر محیط زیست، حرکت به سمت منابع تجدیدپذیر به منظور دستیابی به سوخت و مواد شیمیایی یک ضرورت محسوب می‌شود. یکی از موادی که در این راستا می‌تواند استفاده شود، «گلیسرول» است که به عنوان محصول جانبی در تولید بایودیزل به‌وسیلۀ واکنش تبادل استری روغن‌های گیاهی یا چربی‌های حیوانی به‌دست می‌آید. گلیسرول به لحاظ ماهیت ساختاری، می‌تواند تحت واکنش‌های متفاوتی همچون اکسسیداسیون، احیاي آبگیری و اتری و استری‌شدن قرار گیرد و به محصولات ارزشمندی تبدیل شود.

در این راستا محققان کشورمان، در دانشگاه صنعتی اصفهان با پشتیبانی صندوق، طرحی را با عنوان «تبدیل گلیسرول به استا‌ت‌های گلیسرول در مقیاس نیمه‌صنعتی» انجام دادند که هدف از انجام این طرح، افزایش مقیاس تولید استات‌های گلیسرول از سطح آزمایشگاهی به پایلوت است؛ به گونه‌ای که آمادۀ مرحلۀ صنعتی شود. در این طرح، تولید گزینش‌پذیر و پیوستۀ مشتقات با ارزش صنعتی گلیسرول، با استفاده از واکنش‌های استری‌شدن گلیسرول با استیک اسید در مقیاس پایلوت انجام شد. از دستاوردهای مهم این طرح می‌توان به تولید مشتقات گلیسرول، با ارزش افزودنی به عنوان سوخت با امکان افزایش آن به سوخت خودروها در جهت کاهش آلودگی هوا و گزينه‌هاي کاربردی دیگر اشاره کرد.

ديگر كاربرد استات‌ها شامل گزينه‌هاي ذيل مي‌شود: استفاده از آن به‌عنوان افزودنی در مواد غذایی، تهیۀ مواد منفجره، پودرهای بدون دود، حلّال رنگ، دباغی چرم، پخت رزین، تسریع‌کنندۀ جذب دارو و تهیۀ پلی‌استرهای زیست‌تخریب‌پذیر؛ همچنين مخلوط دی استین و تری استین به‌عنوان افزودنی سوخت، جهت بهبود ویسکوزیتۀ گازوئیل استفاده می‌شود؛ در نتیجه با دانش به‌دست‌آمده می‌توان این مواد با ارزش را در مقیاس بيشتر و به صورت اقتصادی در داخل کشور تولید کرد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب