امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 26024 تاریخ انتشار: شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱:۵۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر باقر لاریجانی درنشست خبری اعلام کرد؛

چاقی،چربی خون، فشارخون باعث دیابت می شود/۱۱.۵درصد مردان و ۱۲.۹درصد زنان ایرانی دیابت دارند/ حدود ۳۰ درصد از جمعیت کشور کنترل خوبی روی بیماری دیابت خود ندارند/ ۳۰ درصد ایرانیان فشارخون بالایی دارند

خبرایران: رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: دیابت یک بیماری شایع است که عوامل مختلفی مانند چاقی، چربی خون، فشار خون بر روی آن تاثیر می گذارد. حدود ۳۰ درصد ایرانیان فشارخون بالایی دارند و یک چهارم ایرانیان نیز چربی خون بالایی دارن
چاقی،چربی خون، فشارخون باعث دیابت می شود/۱۱.۵درصد مردان و ۱۲.۹درصد زنان ایرانی دیابت دارند/ حدود ۳۰ درصد از جمعیت کشور کنترل خوبی روی بیماری دیابت خود ندارند/ ۳۰ درصد ایرانیان فشارخون بالایی دارند

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «روز جهانی دیابت»صبح امروز20 آبان ماه 1396 با حضور«دکتر محمدباقر لاریجانی» رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران و اصحاب رسانه در پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار ودراین نشست خبری «دکتر محمدباقر لاریجانی» رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهارداشت: بر اساس ارزیابی های کلی در دنیا حدود ۴۲۲ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند. در منطقه مدیترانه شرقی نیز حدود ۲۰ میلیون نفر دیابت دارند که ۱۵ درصد آن در ایران هستند.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: ۱۱.۵ درصد مردان ایران و ۱۲.۹ درصد زنان ایرانی دیابت دارند. بیش از ۱۰ درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال کشور نیز به دیابت مبتلا هستند. در افراد بالای ۵۰ سال تقریبا ۵۰ درصد دیابت دارند یا مشکلات گلوکزی دارند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل ابتلا به دیابت چاقی است، چاقی به عنوان یک ریسک مهم در دنیا و کشور ما مطرح می شود. در دنیا حدود ۱۲۴ میلیون کودک به چاقی مبتلا هستند و بیش از ۶۷۰ میلیون نفر فرد بالغ دچار چاقی هستند.

دکترلاریجانی عنوان داشت: در کشور ما در میان کودکان و نوجوانان، در دختران ۸.۶ درصد و در پسران حدود ۱۰ درصد چاقی وجود دارد. در بالغین نیز ۳۳ درصد خانم ها و ۲۰ درصد آقایان به چاقی مبتلا هستند در جمع یک چهارم جمعیت ایران از چاقی رنج می برند. اگر همین مسیر را پیش بگیریم در سال ۱۴۰۴ حدود ۲۷.۶ درصد مردان و حدود ۴۰ درصد زنان ایرانی دچار چاقی خواهند شد. 

وی تاکید کرد: دیابت یک بیماری شایع است که عوامل مختلفی مانند چاقی، چربی خون، فشار خون بر روی آن تاثیر می گذارد. حدود ۳۰ درصد ایرانیان فشارخون بالایی دارند و یک چهارم ایرانیان نیز چربی خون بالایی دارند و مطالعات نشان می دهد اگر آیتم یک ساعت پیاده روی را در نظر بگیریم، حدود ۹۰ درصد ایرانیان فعالیت فیزیکی بسیار کمی دارند. ۵۷ درصد جامعه ما با در نظر گرفتن یک ملاک نسبتا ساده فعالیت فیزیکی کمی دارند.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: تقریبا در کشورمان دسترسی به داروی دیابت مناسب است و صد در صد افراد دیابتی می توانند به داروها دسترسی پیدا کنند ولی متاسفانه حدود ۷۰ افراد دیابتی از این داروها استفاده می کنند و ۳۰ درصد دیگر پیگیر درمان خود از این طریق نیستند که به نظر می رسد مشکل اصلی افراد در آگاهی است که می بایست دیابت خود را کنترل کنند.

وی ادامه داد: حدود ۳۰ درصد از جمعیت کشور کنترل خوبی روی بیماری دیابت خود ندارند و همین باعث می شود عوارض ناشی از آن افزایش یابد و دیابت در استان های مازندران، یزد، اصفهان شیوع نسبتا بالایی دارد و در استان هرمزگان نیز نسبت به گذشته شیوع آن افزایش یافته است.

دکترلاریجانی یاداورشد: در8 آذرماه امسال یک آکادمی دیابت در ایران با همکاری کشور ایتالیا تاسیس می شود و هدف آن ارتقای پروتکل های دیابت، افزایش ارتباط با نهادهای تاثیرگذار و آگاهی رسانی در سطح کشور است.

وی در پایان سخنان خود گفت: ۱۵ درصد از بیماری های دیابتی دچار عوارضی از قبیل قطع عضو می شوند، دیابت بیماری است که تمام ارگان های بدن را به  نوعی درگیر می کند. ۱۵ درصد از هزینه های نظام های سلامت در دنیا صرف دیابت و عوارض آن می شود.

بنابراین گزارش، 23آبان ماه مصادف با 14 نوامبر روز جهانی دیابت نام گاری شده است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب