امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2576 تاریخ انتشار: شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۲:۲۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد؛

تامین ۳۰ هزار تن برنج ایرانی برای مرحله دوم توزیع سبد کالا/میوه شب عید و محصولات پروتئینی تامین است

خبرایران: محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۳۰ هزار تن برنج ایرانی برای مرحله دوم توزیع سبد کالا تامین شده است،‌ گفت: جلسه با قوه قضائیه در خصوص برخورد با تغییر‌دهندگان کاربری اراضی برگزار شد.
تامین ۳۰ هزار تن برنج ایرانی برای مرحله دوم توزیع سبد کالا/میوه شب عید و محصولات پروتئینی تامین است
به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری تشریح برنامه های وزارت جهاد کشاورزی صبح امروز با حضور «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی و اصجاب رسانه در وزارت جهاد کشاورزی برگزارشد.
 
دراین نشست« محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: تغییر کاربری اراضی کشاورزی دردناک است زیرا منافع کوتاه‌مدت کشاورز، دلایل و سرمایه‌گذار، تامین می‌شود اما ضرر آن برای مملکت است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: یکی از درد‌ها، رنج‌ها و غم‌های ما است که سرمایه ملی تجدید‌ناپذیر و شالیزارهای شمال تبدیل به ویلا می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: به رغم اینکه قوانین و مقررات هم در این زمینه وجود دارد اما برخی آن را دور می‌زنند. این هفته هم از وزیر کشور و وزیر مسکن دعوت کردیم تا برای جلوگیری از اراضی شمال و جنگل‌های ارزشمند آن منطقه تصمیم‌گیری شود. وی گفت: معتقد هستیم که می توان با تعیین شهرک‌هایی در این مناطق سرمایه‌گذاران را به این مکان‌ها هدایت کنند و شالیزارها تخریب نشود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با حضور رئیس قوه قضائیه سازمان امور اراضی، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز جلسه‌ای برای جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و تغییر کاربری اراضی برگزار شد.

*تامین 30 هزار تن برنج ایرانی برای مرحله دوم توزیع سبد کالا

وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزارت صنعت با استانداری مازندران قراردادی بسته است تا برنج ایرانی آن منطقه را برای توزیع مرحله دوم سبد کالا خریداری کند.

وی افزود: تا کنون 20 تا 30 هزار تن برنج خریداری شده تا در صورت توزیع مرحله دوم سبد کالا در اختیار قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی در عین حال توضیح داد که اگر قرار باشد برای 20 میلیون نفر و هر نفر 10 کیلو برنج داده شود برنج از نوع ایرانی کفاف نخواهد داد.

 

*میوه شب عید و محصولات پروتئینی تامین است

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص میوه شب عید نیز گفت: از نظر تولید کافی است و ذخیره‌سازی هم کامل انجام شده و هیچ مشکلی از نظر میوه و مواد پروتئینی وجود ندارد.

وی افزود: تنظیم قیمت محصولات نیز به عهده وزارت صنعت است.

 

*خرید گندم سال آینده توسط وزارت جهاد کشاورزی

حجتی در خصوص گندم نیز گفت: بر اساس قانون انتزاع (تمرکز وظایف کشاورزی در جهاد) خرید آن در سال آینده به عهده وزارت جهاد کشاورزی است و بازرگانی دولتی نیز در کنار بخش خصوصی می‌تواند برای خرید کمک کند.

 

*اجازه امضای طلایی به وزارت جهاد داده نمی‌شود

حجتی در تشریح اختیارات قانون انتزاع گفت: واردات و صادرات محصولات کشاورزی با مدیریت وزارت جهاد انجام می‌شود و به این معنا است که امضای طلایی به وزارت صنعت داده نمی‌شود اما بخش‌های آنها نیز می‌توانند به وزارت جهاد کمک کنند.

حجتی در پاسخ به سوالی در خصوص بالا بودن قیمت کود شیمیایی گفت: پتروشیمی‌ها قیمت را بر اساس چارچوب افزایش داده‌اند اما وزارت جهاد هم 800 میلیارد تومان اعتبار برای یارانه نهاده‌های کشاورزی و تعدیل قیمت آنها در اختیار دارد که تاکنون بیش از 60 درصد آن تخصیص یا توافق تخصیص گرفته شده است.

وی با بیان اینکه مصرف یک کیلوگرم کود شیمیایی 10 کیلوگرم در افزایش تولید نقش دارد گفت: بسیاری از کشاورزان توان خرید این میزان کود را نیز ندارند وگرنه آنها می‌دانند اگر 700 تومان هزینه کنند 10 هزار تومان برای آنها ارزش افزوده خواهد داشت.

حجتی گفت: برای افزایش توان خرید کشاورزان در نهاده‌های کشاورزی _ خط اعتباری 300 میلیارد تومانی با بانک کشاورزی برای پرداخت وام‌های کوتاه مدت منظور شده است.

 

*سیاست تولید ماشین‌آلات کشاورزی مورد نیاز در داخل

وی در ادامه با اشاره به سیاست‌های بخش کشاورزی گفت: به رغم اینکه ظرفیت‌های بسیار فراوانی را در مکانیزاسیون کشاورزی بود اما استفاده‌ای نمی‌شد.

وی گفت: با ایجاد خط اعتباری و تفاهمنامه با بانک کشاورزی، صنایع تولید و بهره‌برداران، تولید ماشین‌آلات کشاورزی مانند کمباین و تراکتور فعال‌تر شد و علاوه بر ایجاد اشتغال نیاز‌های داخل را تامین می‌کنند.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در تشریح سیاست‌های واردات و صادرات گفت: اگرچه قانون اختیار داده است که موردی هم واردات کنترل شود اما برنامه کنترل از طریق تعرفه خواهد بود و طوری تنظیم می‌شود که قیمت محصول وارداتی از قیمت تولید داخل پایین تر نباشد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب