امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 25729 تاریخ انتشار: دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۳:۳۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

نوبخت در دومین نشست معاونان اجتماعی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور؛

قانون و کمسیون بهداشت پشتیبان اقدامات شما است

خبرایران: دومین نشست معاونان اجتماعی و قائم‌مقامان مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در دانشگاه علوم پزشکی ایران در روزهای هفتم و هشتم آبان ماه برگزار شد.
قانون و کمسیون بهداشت پشتیبان اقدامات شما است

علی نوبخت حقیقی نماینده مجلس شورای اسلامی و رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در روز دوم این نشست در جمع معاونان اجتماعی و قائم‌مقامان مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور حضور یافت و از اقدامات انجام گرفته در معاونت اجتماعی وزارت بهداشت تقدیر کرد.
نوبخت از محور توسعه و سابقه آن سخن گفت و موضوع سلامت مردم را موضوع اصلی برشمرد و گفت: «درگذشته فکر می‌کردند که تامین نیازمندی‌های یک فرد محور توسعه است. بعد فکر می‌کردند محور توسعه پول و سرمایه است، کمی که جلوتر رفتند فکر کردند تلکنولوژی است ولی بعدها دیدند این موارد کفایت نمی‌کنند و به دنبال انسان توسعه‌یافته رفتند. انسان توسعه‌یافته باید سالم باشد.»
او در ادامه گفت: «در این زمان وقت آن است که به مسایل بهداشتی و مسایل اجتماعی ناشی از آن بپردازیم. ما برای این‌که به صلح و امنیت پایدار برسیم قطعا نیاز به انسان‌های سالم داریم.» 
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از قوانین تصویب شده در زمینه سلامت یاد کرد و از وجود 400 قانون در این بخش خبر داد و گفت: «من معتقدم که ما کمبود قانون نداریم ولی اگر شما در معاونت اجتماعی وزارت بهداشت در راه تحقق اهداف‌تان که اجتماعی کردن مقوله سلامت است نیاز به قانون دارید تا یک ماه دیگر دست‌مان برای قانون باز است. اما از نظر خودمان آن‌چه لازم بوده در برنامه ششم آوردیم. بیش از آن‌که به قانون جدید برای اجتماعی کردن نظام سلامت نیاز داشته باشیم نیازمند اجرای دقیق قوانین و برنامه‌های ابلاغی به دستگاه‌های اجرایی هستیم.» 
نوبخت از عملکرد معاونت اجتماعی در زمینه به‌کارگیری سازمان‌های مردم‌نهاد سلامت تقدیر و تاکید کرد معاونت اجتماعی وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها کار خود را با جدیت دنبال کنند و گفت: «کم هزینه‌ترین راهکار افزایش شاخص‌های سلامت در کشور افزایش سواد سلامت است. ما معتقدیم که افزایش سلامت آحاد جامعه است که می‌تواند به شعار اولویت پیشگیری بر درمان جامه عمل پوشانده و تضمین کننده نظام سلامت کشور باشد. شما در معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، اراده کرده‌اید از سمن‌ها و حتی اشخاص حقیقی کمک بگیرید که این هنر شماست.»
این نماینده مجلس در این نشست گفت قانون و کمسیون بهداشت پشتیبان اقدامات معاونت اجتماعی وزارت بهداشت است و به تجربه موفق انجمن پیوند اعضا اشاره کرد و گفت: «ایران در زمینه پیوند اعضا که یکی از پیشرفته‌ترین راه‌های درمان است جزو کشورهای نامدار در جهان است. در این زمینه انجمن‌های علمی سال‌هاست تشکیل شده و 25 سال سابقه دارند. اما در این زمینه یک حلقه مفقوده داشتیم که مساله‌ای هم علمی و هم اجتماعی است. چند سال قبل آماری که وجود دارد از خانواده کسانی که مرگ مغزی شده بودند تنها پنج درصد رضایت می‌دادند که از اعضای عزیزان‌شان استفاده شود. بعد از این‌که سمنی با همت دکتر ایازی، دکتر فاضل و خانم دکتر نجفی‌زاده درست شد الان بالای 70 درصد رضایت‌گیری وجود دارد. اگر اراده وجود داشته باشد که از توان مردمی کمک گرفته شود همه وارد عرصه می‌شوند.»

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب