امروز: یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/28]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 25711 تاریخ انتشار: یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

صلواتیان اعلام کرد؛

تصویرسازی مذهبی با هنر سکولار متفاوت است/ آثار دینی هرگز کهنه نمی‌شود

خبرایران: محمدحسین صلواتیان، داور بخش تصویرسازی یازدهمین سوگواره هنر عاشورایی گفت: آثار رسیده به این سوگواره، از کیفیت و کمیت قابل قبولی برخوردار بوده که جای قدردانی و تشکر دارد.
تصویرسازی مذهبی با هنر سکولار متفاوت است/ آثار دینی هرگز کهنه نمی‌شود

محمدحسین صلواتیان، نویسنده و تصویرگر کتاب‌های کودکان و نوجوانان، درباره داوری آثار بخش تصویرسازی یازدهمین سوگواره هنر عاشورایی اظهار کرد:با توجه به اینکه پیش از این نیز در تعدادی از داوری‌های سوگواره‌هایی همچون سوگواره هنر عاشورایی شرکت کردم، می توانم بگویم آثار رسیده به این سوگواره، از کیفیت و کمیت قابل قبولی برخوردار بوده که جای قدردانی و تشکر دارد.

وی افزود: آثار منتخب با آنکه معتقدم می‌توانست بهتر از این هم باشد اما به دلیل اینکه آثار دانشجویی و متعلق به هنرمندان کم سن و سال کشورمان بود، قابل توجه است.

صلواتیان با بیان اینکه تصویرسازی و هنر مذهبی با هنر سکولار متفاوت است و سه شاخصه عمده دارد، عنوان کرد: یکی از این شاخصه‌ها، زیبایی ظاهری در اثر هنری است که مبانی دارد و این مبانی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. موضوع دوم تکنیک و نوآوری است. موضوع سوم نیز محتوا است. یک اثر  دینی باید از مباحث دینی غنی باشد.

این نویسنده و تصویرگر کتاب‌های کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: وقتی به هنر دینی اشاره می‌کنیم، در آثارمان باید مشخص کنیم کدام دین مدنظرمان است. مسیحیت و یهودیت هم دین است. مذاهب مختلف وجود دارد و حتی برخی فرقه‌ها هم پیدا شده و می‌شوند. «شیعه امامیه» راجع به همه این حوزه‌ها اصول دارد. اثر هر چقدر منطبق با اندیشه شیعه باشد، دینی تر و مذهبی تر آن اثر را ارائه کرده‌ایم. ظاهر این آثار ملکی است، اما باطن آن، بعد ملکوتی و نور و هدایت درون آن است و داوران هم باید به این مسئله اشراف داشته باشند.

وی دنیای مضامین مذهبی شیعه را بسیار وسیع دانست و گفت: در حوزه شعر، این توفیق را داشته ایم که مضامین عالی را در آثار داشته باشیم. حافظ در قالب شعر و ادبیات و با درون‌مایه ملکوتی و معنوی اثرش را ارائه کرده است و به همین دلیل هم ماندگار می‌شود. این ویژگی در آثار هنری و ادبی، باعث می‌شود که آن اثر مانند آثار باستانی نشود. کسی که در حوزه محتوای دینی کار کند، اثرش هرگز کهنه نخواهد شد. شعر حافظ تا بشر زندگی می‌کند زنده است و با شعری که درباره ترافیک گفته می‌شود متفاوت است.

گفتنی است حوزه هنری انقلاب اسلامی با هدف بهره‌­مندی از ظرفیت‌های واقعه کربلا در زمینه خلق آثار تجسمی یازدهمین سـوگواره هنــر عاشورایـی را هم‌زمان با محرم‌ و صفر سال ۱۴۳۹ﻫ.ق در آبان ماه ۱۳۹۶ﻫ.ش به صورت بین‌المللی بـرگزار می‌کند.

این سوگواره در بخش‌های مختلف همچون نقاشی، تصویر سازی، پوستر، پرچم‌های سوگواری، موضوع بخش‌های نقاشی، پوستر و پرچم، احادیث و سخنان امام حسین (ع) برگزار خواهد شد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب