امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 25650 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۴:۵۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

بانک‌ها باید رویکرد خود را در خصوص بانکداری دیجیتال مشخص کنند

خبرایران: نشست فناوری‌های نوین بانکی، در نمایشگاه تراکنش ایران برگزار شد.
بانک‌ها باید رویکرد خود را در خصوص بانکداری دیجیتال مشخص کنند
به گزارش خبرایران از ستاد خبری نمایشگاه تراکنش ایران، همزمان با سومین روز از برگزاری نمایشگاه، نشست فناوری‌های نوین بانکی برگزار شد.
علیرضا لگزایی ، معاون فناوری اطلاعات بانک ملت ، در نشست فناوری‌های نوین بانکی در ارتباط با ارزیابی تاثیرات فناوری بر کسب وکار بانک‌های تجاری  با اشاره به اینکه بانکداری دیجیتال درایران همچنان مفهوم نوپایی است، گفت: بانک‌ها، باید تکلیف خود را در خصوص ورود فناوری‌های نوین بانکی مشخص کنند و باید بدانند در این راه با چالش‌های متعددی مواجه هستند.
 
او با برشمردن مواردی که در آینده گریبان سیستم بانکی را خواهد گرفت، گفت: مقایسه جایگاه بخش خدمات و بانکداری در اقتصاد ایران با سایر نقاط جهان نشان می‌دهد که در زمینه ارائه خدمات جایگاه مناسبی نداریم. سهم خدمات، از تولید ناخالص داخلی در ایران 57 درصد است در حالیکه همبن بخش در جهان به 69 درصد رسیده است. از طرفی، سهم بانکداری از اشتغال در ایران تنها 1.2 درصد است.
 
او سپس با توضیح استراتژی کسب وکار به یک مفهوم متداول از مبحث استراتژی اشاره کرد و گفت: این استراتژی، مجموعه ای یکپارچه از انتخاب‌هاست که جایگاه رقابتی هر کسب وکاری را در بازار پولی و مالی کشور جهت کسب دستاوردهای پایدار در درازمدت تعیین می‌کند.
 
لگزایی، به ویژگی‌های بانکداری دیجیتال و ضرورت تجهیز سیستم بانکی به این شکل از بانکداری پرداخت وگفت: بانکداری، در همه‌جا و همه وقت و بهبود کسب وکار بانکداری از ویژگی‌های این دوره است.
 
به گفته این فعال حوزه بانکی، تلاقی پدیده‌های فناورانه و سیر پیشرفت آنها از تلفن ، تا خودپردازها، اینترنت و موبایل‌های هوشمند یک مفهومی دارد. در دوره بانکداری مکانیزه، استراتژی کسب و کار بانک‌ها، به دنبال یافتن کاربردهای فناورانه جهت بهبود کسب و کار بانکداری بودند. در دوره دوم که بحث بانکداری الکترونیک مطرح شد، بانکها به دنبال ایجاد زمینه برای ارائه خدمات بانکی در محلی خارج از شعب شدند و در دوره بانکداری دیجیتال که اکنون در آن قرار داریم، بانکها باید در کوتاهترین زمان ضمن ارائه خدمت، نسبت به تغییرات و تحولات فناورانه پاسخگو باشند.
 
او در خصوص اثرگذاری فناوری بر استراتژی کسب و کار در عرصه سوم ( بانکداری دیجیتال) به چند مقوله مهم اشاره کرد. لگزایی گفت: قوانین ، مقررات و استانداردهایی که در این حوزه شکل می‌گیرند، می‌توانند روی مدیریت خدمات تاثیر بگذارند. تعامل با اکوسیستم ها در مدیریت کسب و کار تاثیر دارد و نوآوری در خدمات در نهایت، مدیریت ریسک را در بانکداری دیجیتال به همراه خواهد داشت.
 
لگزایی با برشمردن مجموعه بخش‌هایی که بر حوزه نوآوری خدمات تاثیر می گذارند، گفت: در مجموعه فناوری‌ها، فناوری اطلاعات بیشترین تاثیر را بر حوزه نوآوری خدمات داشته است.
 
او ادامه داد: نکته مهم ، بحث وابستگی بین نوآوری در خدمات و پذیرش بازاراست. نوآوری، باید بتواند مورد قبول و پذیرش مخاطب هم قرار بگیرد و در این صورت موثر خواهد بود.
 
او به اقسام و انواع ورود نوآوری به عرصه بانکداری اشاره کرد و گفت: نوآوری از نظر درجه و شدت، می تواند تدریجی و ملایم و یا رادیکال و شدید باشد. همچنین به لحاظ انواع ، نوآوری‌ها، می‌توانند روی محصول و یا روی فرآیند قرار بگیرند. یکی از حلقه‌های مفقوده صنعت بانکداری ما این است که رویکرد ما فرآیند محور نیست.
 
لگزایی در ادامه در خصوص نوآوری خدمات در عرصه بانکداری دیجیتال به موضوع پلتفورم‌ها پرداخت و گفت: در انتهای دوره بانکداری دیجیتال ما با موضوع پلتفورم‌ها روبرو می‌شویم. با ورود به این دوره، عملا متوجه می‌شویم که دوره انتزاعی محوری در استفاده از برخی تجهیزات به پایان رسیده است. پلتفورم‌ها یک اکوسیستم در حال تکامل هستند که نوآوری آنها از طریق اجزای یک سیسستم شکل می‌گیرد. رهبران یک پلتفورم، شرکت‌هایی هستند که ساختار یا معماری سیستم‌ها را شکل داده و کنترل می‌کنند. قواعد بازی، اندازه زمین بازی و شرایط ورود بازیگران توسط این اکوسیستم تعیین می‌شود.
 
لگزایی افزود: اگر دوره های عمر بانکداری دیجیتال را در نظر بگیریم این دوره سه ویژگی مشخص دارد. نوآوری‌ها از جنس فرآیند است و بر محصول سوار نیست. کار به صورت شبکه‌ای است و اثر این نوآوری‌ها هم بسیار شدید و رادیکال است.
 
او در ادامه به مسائل و چالشهای بانک‌های ایرانی، در خصوص تعیین استراتژی بانکداری در عصر دیجیتال اشاره کرد و گفت: بانک‌ها باید رویکرد خود را در خصوص بانکداری دیجیتال روشن کنند. در این راه یا مسائل و چالش‌هایی همچون، شبکه‌های اجتماعی، توسعه کیف پول در سایر اکوسیستم‌ها، توسعه اکوسیستم پرداخت، اتصال به نظام بانکداری بین الملل و تحلیل داده‌های عظیم از جمله این مسائل و چالش ها هستند.
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب