امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 25585 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱:۵۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سردار جلالی در نشست خبری اعلام کرد؛

وظیفه ما پایش تهدیدات است / بسیاری از تهدیدات توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی شناسایی شده/ هوشمندسازی جنگ را به حوزه سایبری سوق می‌دهد/ واکنش بیش از ۳ میلیون کاربر ایرانی در فضای مجازی به اظهارات ترامپ نشان از وحدت ملی ما دارد

خبرایران: رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشورگفت: واکنش بیش از ۳ میلیون کاربر ایرانی در فضای مجازی به اظهارات ترامپ نشان از وحدت ملی ما دارد.
وظیفه ما پایش تهدیدات است / بسیاری از تهدیدات توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی شناسایی شده/ هوشمندسازی جنگ را به حوزه سایبری سوق می‌دهد/ واکنش بیش از ۳ میلیون کاربر ایرانی در فضای مجازی به اظهارات ترامپ نشان از وحدت ملی ما دارد

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری « آغاز هفته پدافند غیرعامل»، صبح امروز دوشنبه ۱ آبان ماه 1396 با حضور سردار«غلام رضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور و اصحاب رسانه، در سالن جلسات سازمان پدافند غیر عامل کشور برگزار و دراین نشست خبری «سردار غلام رضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور اظهارداشت: هشتم آبان ۱۳۸۲به فرمان مقام معظم رهبری سازمان پدافند غیر عامل تشکیل شد و امسال وارد پانزدهمین سال تشکیل این سازمان می شویم.

سردار جلالی تصریح کرد: به دنبال آن هستیم تا فرهنگ پدافند غیر عامل را در جامعه گسترش دهیم به همین دلیل رزمایش های در سراسر کشور پیش بینی شده که برگزار می شود و از افراد برگزیده در این حوزه تجلیل به عمل می آید.

وی با اشاره به سخنان و مواضع اخیر رئیس جمهور آمریکا برعلیه ملت ایران خاطرنشان کرد: یکی از وظایف ما پایش تهدیدات است. با توجه به راهبرد جدید آمریکا ما در طیف تهدیدات مرکبی هستیم که مولفه همه آنها تهدیدات هوشمند است. اصلی‌ترین حوزه تخاصم آمریکا با ما جنگ اقتصادی است و آنها احساس می‌کنند این توانمندی را دارند که در این زمینه بر ما اثر بگذارند لذا ما به یک طرح دفاعی اقتصادی با لحاظ کردن بدترین شرایطی که ممکن است به آن دچار شویم نیاز داریم و در این زمینه آن چیزی که می‌تواند به ما کمک کند برگشت به اقتصاد مقاومتی و تولید ملی است که این موضوع در دستور کار ما هم قرار دارد.

سردار جلالی، نوع دیگر تهدید آمریکا علیه ایران را تهدیدات سایبری دانست گفت: موضوع دیگر، تهدیدات سایبری است که رئیس جمهور آمریکا در این زمینه« پاسخ سایبری به ایران »را مطرح کرده است. ما هم در حوزه تهدیدات سایبری احتمال مورد هجوم قرار گرفتن را می‌دهیم که باید برایش فکری کنیم. در این زمینه ما با هوشمندسازی اینترنت مواجه هستیم که هوشمندسازی در همه حوزه‌ها را دنبال می‌کند. لذا با تهدید جدی در این حوزه مواجه‌ایم و اقدامات مصونیت‌ساز در حوزه سایبری در اولویت اول ما قرار دارد، ضمن آنکه علائم برآوردی دستگاه‌های اطلاعاتی و همچنین سازمان پدافند غیرعامل نشان از تهدید جدی در این حوزه دارد.

وی شبکه‌های اجتماعی را یک ضرورت انکارناپذیر برای جامعه دانست و عنوان داشت: در کنار این موضوع باید حواس‌مان باشد اگر در این شبکه‌های اجتماعی حاکمیت جمهوری اسلامی اعمال نشود و بر آنها کنترلی نداشته باشیم، کنترل فرهنگی جامعه در اختیار آنها خواهد بود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور ادامه داد: ما در بخش پدافند زیستی دچار یک سردرگمی علمی هستیم . جامعه نخبگی ما باید یک نقشه جامع پدافند زیستی قبول کند که حداقل جامعه نخبگی ما آن را قبول داشته باشد.

سردار جلالی، تهدیدات علیه زیرساخت‌ها کشور را پدیده جدیدی اعلام کرد که مرکب از تهدیدات سایبری و تهدید علیه سایر زیرساخت‌هاست و گفت: در این حوزه، هوشمندسازی شهرها در حال پیگیری است که باید ضابطه‌مند دنبال شود وگرنه در خارج از کشور این سیستم را کنترل می‌کنند و این موضوع تبدیل به یک تهدید می‌شود. ما در این زمینه هم مطالعات علمی انجام دادیم و آیین‌نامه‌هایی را هم تنظیم کردیم.

وی با بیان اینکه رابطه‌ای نزدیکی بین طراحی، خنثی‌سازی و عبور از تهدیدات وجود دارد، افزود: بسیاری از تهدیدات توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی شناسایی شده و به آنها پاسخ داده می‌شود و بسیاری از تهدیدات نیز در مواجهه با قدرت بازدارندگی ما بی‌اثر می‌شود. در همین رابطه علی‌رغم اینکه با سطح بسیار بالای تهدیدات مواجه هستیم، سطح امنیتی بالایی هم داریم که نشان از هوشیاری دستگاه‌های دفاعی و امنیتی کشورمان دارد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور تصریح کرد: هوشمندسازی جنگ را به حوزه سایبری سوق می‌دهد لذا تهدیدات سایبری یک بستر تهدید نظامی را هم شکل می‌دهند. همچنین بخشی از تهدیدات غیرنظامی هستند که وظیفه داریم آنها را تشخیص دهیم و انتظار ما از دولت توجه جدی‌تر به موضوع پدافند غیرعامل است.

سردار جلالی، با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: آقای ترامپ در نطق خود می‌خواست یک دوقطبی‌سازی برای نماد ملی امنیت ما یعنی سپاه شکل دهد و پیامدهای آن را از طریق تحریم‌ها متوجه سفره مردم و افکار عمومی کند و از این طریق دوقطبی تحریم و امنیت را در سطح جامعه مطرح کند تا جامعه را از درون دچار فروپاشی کند. البته نطق ترامپ نشان داد که تنظیم این راهبرد بسیار ناشیانه است و استفاده از کلمات حساس برای مردم ایران نشان از ناشیانه بودن طراحی کارشناسان مشاور آمریکا دارد.

 وی با اشاره به همدلی به وجود آمده در ملت ایران گفت: واکنش بیش از ۳ میلیون کاربر ایرانی در فضای مجازی به اظهارات ترامپ نشان از وحدت ملی ما دارد. رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور، در ادامه با اشاره به تشکیل انجمن علمی در سازمان پدافند غیرعامل در سال ۸۸، گفت: پیشرفت علمی ما از بدو تشکیل سازمان پدافند غیرعامل بسیار چشمگیر بوده است و توانسته‌ایم طی ۳ سال متوالی رتبه الف تولید علم را کسب کنیم. انجمن علمی ما ۱۴ شعبه در استان‌های مختلف دارد که به صورت مردم‌نهاد اداره شده و تاکنون توانسته‌ ۷ هزار نفر را آموزش داده، دو رزمایش برگزار کند و ۱۵ جلد کتاب را رونمایی می شود.

سردار جلالی، با اشاره به تعاملات سازمان پدافند غیرعامل با سایر کشورها گفت: در این حوزه تعاملاتی با کشورهای مختلف داشتیم و انتقال تجربیات نیز با آنها داشته‌ایم. در کشورهای سوریه و عراق و حتی به حزب‌الله در حوزه پدافند غیرعامل کمک‌های آموزشی انجام دادیم که البته آنها کمک‌های بیشتری را درخواست نکردند ولی در صورت درخواست آنها حاضریم کمک‌های بیشتری را هم ارائه کنیم.

 وی درباره فعالیت‌های سازمان پدافند غیرعامل در حوزه بیوترور گفت: حوزه پدافند زیستی ۳ لایه دارد؛ در لایه اول مسئولیت برعهده وزرات بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی است، مسئولیت لایه امنیتی و مراقبتی و مقابله با تهدیدات تروریستی برعهده وزارت اطلاعات است و در لایه سوم که بحث جنگ زیستی مطرح است، سازمان پدافند غیرعامل وظیفه دارد که هم‌افزایی این ۳ لایه را انجام دهد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور، با بیان اینکه در حوزه تراریختگی آزمایشگاه‌های ما توان تشخیصی بالایی ندارند، اظهار داشت: بنابراین ابتدا باید شخصیت آزمایشگاه‌ها مستقل شود و تحت نفوذ تولید یا واردکننده‌ها نباشد. الزام دیگر آن است که سیستم تشخیصی این آزمایشگاه‌ها ارتقاء پیدا کند.

سردار جلالی، با اشاره به تهدیدات حوزه گوشی‌های هوشمند گفت: سرور منطقه‌ای هیچ‌کدام از این گوشی‌ها در داخل ایران نیست و برای مثال شبکه اجتماعی تلگرام از طریق اطلاعات به دست آمده از تلفن‌های همراه می‌تواند رفتارهای یک جامعه را کنترل کرده و تجزیه و تحلیل کند و حتی در موضوعی مثل انتخابات بالای ۹۷ درصد رفتار یک جامعه را تشخیص دهد.

وی ادامه داد: اطلاعات به دست آمده از کشور ما به درد کسی جز اسرائیل، آمریکا و عربستان نمی‌خورد و تلگرام می‌تواند آنها را به این کشورها بفروشد به همین دلیل این ابزار نباید در اختیار کسانی در خارج از کشور باشد و هیچ شبکه اجتماعی حق ندارد بیش از ۳۰ میلیون عضو ایرانی داشته باشد، آن هم شبکه‌ای که دیتا سنتر آن در خارج از کشور است، این یک تاکید برای امنیت ملی به دور از هرگونه جهت‌گیری سیاسی است که اگر به صورت کلان با آن مواجه نشویم ابزار سیاست‌گذاری در این حوزه را از دست خواهیم داد ضمن آنکه ما برنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی را در این حوزه ارائه کرده‌ایم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برنامه‌های هفته پدافند غیرعامل گفت: برنامه‌های ما در این هفته در ۳ سطح ملی، استانی و قرارگاهی اجرا خواهد شد. ما برای اولین بار همایش زن و خانواده برای تببین نقش محوری زن در پدافند غیرعامل را خواهیم داشت و در دیداری که با علما در قم برگزار می‌کنیم به موضوع سلامت و حلال بودن محصولات تراریخته و مطالعات ژنتیک خواهیم پرداخت.

سردار جلالی درپایان گفت: رزمایشی را در حدود ۷۰۰ مدرسه کشور برای تمرین مواجهه با شرایط اضطراری پیش‌بینی کرده‌ایم و همایش پدافند زیرساختی را هم در دانشگاه شریف برگزار خواهیم کرد و همایش بین بسیج، سازمان پدافند غیرعامل و دستگاه‌های اجرایی کشور به میزبانی وزارت نفت، یکی دیگر از برنامه‌های این هفته می باشد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب