امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 25213 تاریخ انتشار: شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱:۱۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حسین مهری در نشست خبری اعلام کرد؛

رونمایی از ۱۴ پروژه جدید پستی / مشارکت ۱۰۰درصدی استارتاپ‌های خصوصی در لجستیک هوشمند/نام‌نویسی شهروندان در کارپوشه ایرانیان رایگان است/ سرویس امانت آینده پست است/ انتشار تمبرهای فاخر

خبرایران: مدیرعامل شرکت ملی پست ضمن اعلام آمادگی برای استقبال از مشارکت استارتاپ‌های خصوصی در حوزه لجستیک هوشمند پستی، گفت: هزینه‌ای بابت نام‌نویسی در کارپوشه ایرانیان متوجه شهروندان نیست.
رونمایی از ۱۴ پروژه جدید پستی / مشارکت ۱۰۰درصدی استارتاپ‌های خصوصی در لجستیک هوشمند/نام‌نویسی شهروندان در کارپوشه ایرانیان رایگان است/ سرویس امانت آینده پست است/ انتشار تمبرهای فاخر

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری « به مناسبت روز جهانی پست و ارایه گزارشی از مهمترین اقدامات و فعالیت های شبکه پستی  شرکت پست جمهوری اسلامی ایران» صبح امروز 15 مهر ماه 1396 با حضور«حسین مهری» مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران و اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران برگزار و دراین نشست خبری «حسین مهری » مدیرعامل شرکت ملی پست درخصوص میزان مشارکت‌جویی از استارتاپ‌های بخش خصوصی در بخش لجستیک و توسعه تجارت الکترونیک اظهارداشت: امور مربوط به لجستیک هوشمند پست و توسعه تجارت الکترونیک با کمک گرفتن از استارتاپ‌ها و مشارکت ۱۰۰درصدی بخش خصوصی انجام می‌شود و در این بخش استارتاپ‌ها حرف اول را می‌زنند.

رییس هیات‌مدیره شرکت ملی پست با بیان این‌که در بخش لجستیک هوشمند چاره‌ای جز بهره‌گیری از همکاری استارتاپ‌ها نداریم، افزود: ورود استارتاپ‌ها به خدمات پستی اتفاق مثبتی است که پست از آن استقبال می‌کند و می‌توان با کمک این فناوری حضور موفق‌تری در عرصه رقابت داشت. ضمن آن‌که شرکت ملی پست از طریق اصلاح ساختار، معاونت فناوری را در همین راستا ایجاد کرده است.

*نام‌نویسی شهروندان در کارپوشه ایرانیان رایگان است

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به پرسش دیگر نگاه اقتصادی درباره کارپوشه ایرانیان اظهار داشت: کارپوشه ایرانیان حاصل سه زحمت سازمان فناوری اطلاعات برای بالابردن سرعت و دقت در ارائه خدمات الکترونیک اداری به شهروندان و کاهش هزینه‌های آن است و با حذف کاغذ، از تخریب محیط زیست نیز جلوگیری می‌کند.

مهری ادامه داد: طرف اصلی ما در این پروژه شرکت‌هایی همچون گاز، برق، آب، مخابرات، اپراتورها، شهرداری‌ها و…که با اماکن سروکار دارند تا از جابه‌جایی‌های فیزیکی بکاهیم.

وی با بیان این‌که هزینه‌ای بابت نام‌نویسی در کارپوشه ایرانیان متوجه شهروندان نیست، بیان کرد: این کار با سرمایه‌گذاری مشترک ۲۸ سازمان انجام می‌شود و اگر قرار بود هر سازمانی این کار را به شکل مجزا انجام دهد، هزینه‌های آن بسیار افزایش می‌یافت.

مدیرعامل شرکت ملی پست افزود: پست در این پروژه به‌عنوان شخص ثالث ورود کرده و حلقه اتصال این سازمان‌ها و شهروندان و نیز تأییدکننده ورود اسناد به کارپوشه ایرانیان است.

وی با اشاره ثبت نام کارپوشه ایرانیان در دفاتر منتخب گفت: با ایجاد کارپوشه ایرانیان، خدمات دستگاه‌ها از طریق این سامانه به مردم ارائه می‌شود و در فاز نخست این قرارداد، مواردی چون دریافت خروجی و پاسخ خدمات دولت الکترونیک، حفظ اسناد ارسالی از سوی دستگاه‌ها و احراز هویت به‌منظور استفاده از خدمات این سامانه در حجم‌های مختلف که از سمت دستگاه‌های اجرایی فرستاده شده است، برای متقاضیان ارسال می‌شود.

مهری افزود: متقاضیان حقیقی برای ثبت نام نیاز به اصل شناسنامه و کارت ملی، کدپستی، شماره تلفن همراه به نام متقاضی و آدرس ایمیل دارند. در مورد افراد حقوقی نیز می‌بایست صاحب امضا موسسه حقوقی (مطابق آگهی رسمی روزنامه) با در دست داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی، شماره ثبت، شناسنامه ملی، کدپستی موسسه، شماره تلفن همراه به نام شخص صاحب امضا و ایمیل به دفاتر مذکور مراجعه کنند. پس از ثبت نام نیز نام کاربری و رمز عبور متقاضیان از طریق پیامک به اطلاع خواهد رسید.

* جایگاه ایران در اتحادیه پستی جهانی

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سابقه تاریخی اتحادیه پستی جهانی گفت: پست ایران بیست و نهمین عضو و از جمله نخستین کشورهای عضو این اتحادیه قدیمی سازمان ملل است که ۱۴۰ سال پیش با ۲۲ عضو در سوئیس تشکیل شد و درحال‌حاضر پست ایران ارتباط خوبی با دیگر کشورهای عضو دارد.

وی افزود: در بیست و ششمین کنگره پستی جهانی در استانبول ترکیه، جمهوری اسلامی ایران توانست با حضور ارزشمند دکتر واعظی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از دوازده سال به عضویت شورای راهبری (CA) در آید.

وی در خصوص ریاست اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه نیز گفت: پست کشورمان همچنین موفق شد در دوازدهمین کنگره اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه که تیرماه گذشته در تهران برگزار شد، علاوه بر ریاست آن تا سال ۲۰۲۱ در شورای عالی مدیران نیز به عنوان رییس انتخاب شود و کشور ژاپن به عنوان معاون در کنار ایران فعالیت کند.

* دو پروژه پستی اقتصاد مقاومتی

مدیرعامل پست سپس به تأثیر دو پروژه اقتصاد مقاومتی GNAF و سیماک و لجستیک هوشمند در بهره وری ملی پرداخت و اظهار داشت: تاکنون ۵۲ و نیم میلیون رکورد کدپستی در کشور ثبت شده که از این تعداد ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار رکورد آن روستائی و ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار رکورد شهری است.

وی عنوان کرد: هم‌اکنون در ۵ شهر آدرس استاندارد به اتمام رسیده و در ۷۱ شهر و ۱۰۰۰ هزار روستا که دارای نقشه های پارسل بندی هستند آغاز شده است.

معاون وزیر ICT ادامه داد: با اختصاص آدرس استاندارد به هر ساختمان، آن مکان در کشور یونیک خواهد شد و با تخصیص طول و عرض جغرافیایی، آدرس مورد نظر در دنیا یگانه می‌شود و پس از آن ایجاد خدمات ارزش افزوده مبتنی بر مکان به‌راحتی ممکن خواهد شد.

رییس هیأت‌مدیره پست سپس به پروژه سیماک که یک سامانه دانش‌بنیان بومی است، اشاره کرد و افزود: این سامانه انقلاب بزرگی در عرصه ملک و امور مربوط به آن ایجاد می کند که از طریق آن همه عملیات ساختمانی بدون تضییع حقوق شهروندان و تعرض به منابع ملی انجام خواهد شد و بدین ترتیب از سردرگمی آنان نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد.

به گفته وی، استان‌های گیلان، البرز و کرمان از جمله مناطقی هستند که این سامانه به صورت آزمایشی شروع به کار کرده و در ۱۰ استان دیگر نیز در حال آموزش کاربران هستند.

مهری در خصوص سرویس لجستیک هوشمند که یکی دیگر از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است نیز اظهار داشت: لجستیک هوشمند سرویسی است که در کاهش قیمت تمام‌شده محصولات صنعتی و کشاورزی بسیار تأثیرگذار است و با راه‌اندازی آن منافع بسیاری نصیب مصرف کننده خواهد شد. زیرا در‌حال‌حاضر به دلیل نبود زیرساخت‌های کارامد توزیع در برخی محصولات باغی تا ۵۰۰ درصد و در برخی محصولات صنعتی تا ۴۰ درصد شاهد افزایش قیمت هستیم.

* سرویس امانت آینده پست است

مدیرعامل با بیان این که جهت‌گیری پست دنیا به سمت کالا و اسناد است، تصریح کرد: آمار موجود از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵ بیانگر این موضوع است که سرانه پست نامه در سال ۲۰۰۴ به ازای هر نفر ۶۸٫۳ درصد بوده که این رقم در سال ۲۰۱۰ به ۵۵٫۶ و در سال ۲۰۱۵ به ۴۳٫۸ درصد رسیده در حالی که در سرویس امانت یا بسته در سال ۲۰۰۴ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۸۵۴ بسته بوده که این رقم در سال ۲۰۱۰ به ۸۹۶ بسته در ازای هر ۱ هزار نفر و در سال ۲۰۱۵ به ۱۰۸۳ امانت رسیده است.

وی با بیان این نکته که آمار موجود در ایران فاصله بسیار ی با کشورهای پیشرفته دارد گفت: با توجه به این که طی ۴ سال گذشته و پس از تغییر رویکرد شرکت ملی پست رشد خوبی در این سرویس داشته و در ۶ ماهه سال جاری به ۴۱٫۸ درصد رشد رسیده‌ایم اما هنوز شکاف بسیاری با کشورهای پیشرو در این سرویس داریم و برای رسیدن به یک سرانه مطلوب باید به رکورد ۸۰ میلیون مرسوله برسیم.

مهری ایجاد زیرساخت های قدرتمند را لازمه این سرویس دانست و گفت: با کمک بخش خصوصی می توانیم این شکاف را پر و رشد خوبی را شاهد باشیم.

* کارنامه شش‌ماهه پست

رییس هیات مدیره عملکرد شش ماهه سال جاری شرکت پست را نیز تشریح کرد و گفت: در شش ماه نخست سال ۹۶ شبکه پستی شاهد رشد ۴۱٫۸ درصدی امانت، ۲۱ درصدی پیشتاز و ۶۹درصدی سفارشی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بوده است.

* ۱۴ پروژه جدید پستی

مهری همچنین اعلام کرد: دوشنبه مصادف با ۱۷ مهر روز جهانی پست، با حضور مهندس آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شاهد رونمایی ۱۴ سرویس و پروژه هوشمندسازی زیرساختی و عمرانی خواهیم بود که مبلغ ۷۳۰ میلیارد ریال آن از سوی بخش دولتی تامین اعتبار شده است.

* حضور قریب‌الوقوع اپراتورهای جدید پستی

وی در ادامه به حضور قریب‌الوقوع اپراتورهای جدید پستی پرداخت و در این خصوص گفت: برابر اصل ۴۴ قانون اساسی، پست متولی دو بخش تجزیه و مبادلات و توزیع است اما در اساسنامه جدید با جلسات متعددی که با کمیسیون‌ها داشتیم مقرر شد، انجام تمامی عملیات پستی برای بخش خصوصی آزاد و رقابت سالمی در این فضا ایجاد شود که این روند ضمن کاهش قیمت تمام‌شده، در نوآوری و ارائه سرویس‌های جدید نیز بسیار موثر است.

* چابک‌سازی پست

مدیرعامل پست چابک‌سازی سیستم و توانایی برای رقابت را از مواردی برشمرد که پست برای ورود به عرصه رقابت باید به اجرا درآورده و در این راستا ۳۵۶ ردیف مدیریتی کاهش یافته و نیروی انسانی نیز از طریق بازخرید و یا بازنشسته کم شده و در مقابل با برون سپاری امور به تعداد نیروی بخش خصوصی افزوده شده است.

وی هدف نهایی از رقابت را منفعت مردم و ایجادبازار رقابتی دانست و گفت: مردم نیاز به خدمات با کیفیت و قیمت مناسب دارند ضمن آن که شفافیت اطلاعات نیز برای مشتری مهم است.

معاون وزیر ICT ارائه خدمات پایه پستی را جزو الزامات قانونی شرکت ملی پست دانست و افزود: در شهرها و روستاها خدمات پایه توسط پست ارائه می‌شود، ضمن آن که ارائه خدمات و سرویس‌ه در نقاط دورافتاده و مرزی که برای بخش خصوصی توجیح اقتصادی ندارد نیز برعهده پست است.

* زمان راه‌اندازی تبادل حوالجات مالی تا سقف ۱۰ هزار دلار

مهری در پاسخ پرسشی درباره به زمان راه اندازی تبادل حوالجات مالی تا سقف ۱۰ هزار دلار نیز گفت: این سرویس به همکاری‌های دو و سه جانبه نیاز دارد که پست بانک از طرف شرکت ملی پست متولی راه‌اندازی آن است و قول آذرماه را داده است.

وی افزود: با راه‌اندازی این بخش مالی، خرید و فروش خرد نیز رونق یافته و در تجارت الکترونیک نیز بسیار تاثیرگذار است.

* انتشار تمبرهای فاخر

تمبر فاخر و انتشار آن نیز موضوع دیگر این پرسش و پاسخ بود که مدیرعامل پست در خصوص آن گفت: این سرویس از جنبه فرهنگی و هنری برای پست ارزش زیادی دارد و سود مالی در این بخش مطرح نیست.

* مصدومیت منجر به فوت ۱۳ پستچی در سال گذشته

ارتقای سطح معیشت کارکنان و رسیدگی به امور بازنشستگان موضوع پایانی این نشست خبری بود که مدیرعامل در این مورد نیز گفت: پستچی‌ های ما کارکنان امین و مسئولی هستند که در شرایط آب و هوایی مختلف و در هر موقعیتی خدمات میدهند و تنها در سال گذشته ۱۲۴ نفر از همکاران ما مصدوم و از این تعداد ۱۳ نفر منجر به فوت شد و  ما نهایت تلاش خود را در جهت افزایش رفاه حال همکارانمان انجام می‌دهیم و طی چهار سال گذشته ۹۰ درصد بیشتر از میزانی که دولت مجوز داده بود به حقوق کارکنان افزوده شده است ولی هنوز فاصله زیادی با سایر شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات داریم که در تلاشیم این مورد نیز رفع شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب