امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2512 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون وزیر بهداشت اعلام کرد؛

آموزش مجانی و هیأتی نداریم/ قرارداد دانشگاه آزاد با بیمارستان‌های غیراستاندارد/ کسری هزار میلیاردی در بیمارستان‌های آموزشی

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به کسری ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در بخش تجهیزات بیمارستان‌های آموزشی گفت: اعتبارات به حدی کم است که به صراحت اعلام می‌کنیم به اندازه نیرو تربیت خواهیم کرد که اعتبارات داده شود چرا که ما پول برای آموزش مجانی و هیأتی نداریم.
آموزش مجانی و هیأتی نداریم/ قرارداد دانشگاه آزاد با بیمارستان‌های غیراستاندارد/ کسری هزار میلیاردی در بیمارستان‌های آموزشی
به گزارش خبرنگار خبرایران ، امیرمحسن ضیایی در نشست خبری در مورد برنامه‌های معاونت آموزش گفت: در تأمین اعتبارات، چالش‌های زیادی داریم چرا که زمانی که مسئولان و مجلسی‌ها در جایی که می‌خواهند اعتبارات بدهند به دلیل نیازهای فوری به بخش درمان توجه دارند در نتیجه از اعتبارات آموزش پزشکی غافل می‌شوند.

وی گفت: در زمینه اعتبارات به شدت دچار تهدید هستیم و هزینه‌های آموزشی را نمی‌توانیم پرداخت کنیم و این ما را دچار افت کمی خواهد کرد.

وی تأکید کرد: در سال‌های گذشته تعداد دانشجو را افزایش دادیم اما اعتبارات را کم کردیم. این در حالی است که اثر آموزش بلندمدت است و اثرات آن اکنون ظاهر شده و بهتر است بگوییم کمبود اعتبارات نداریم بلکه اصلا اعتباراتی وجود ندارد.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه نگاه مسئولان وزارت بهداشت به حوزه آموزشی مثبت است، گفت: متأسفانه قیمت تمام شده خدمات را نمی‌دانیم به همین دلیل کارگروهی تشکیل شده تا سرانه هزینه‌های خدمات را مشخص کند به این ترتیب متوجه خواهیم شد هزینه تربیت نیروی متخصص چقدر است و در بیمارستان‌های آموزشی چقدر هزینه می‌شود.

وی گفت: به صراحت می‌گویم در آینده به اندازه‌ای نیرو تربیت خواهیم کرد که اعتبارات تأمین شود و این طور نخواهد بود که شب بخوابیم و فردا ظرفیت دکتری را بدون تأمین اعتبار افزایش دهیم.

ضیایی افزود: اگر سیاست‌گذاران معتقدند آموزش پزشکی باید باشد اعتبارات آن را باید ببینند. ما آموزش مجانی و هیأتی نداریم.

وی تصریح کرد: باید زیرساخت و اعتبارات تأمین شود تا مطمئن شویم فردی را که تربیت کرده‌ایم به نظام ارائه خدمات صدمه نمی‌زند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: بیشتر بودجه آموزشی صرف حقوق اعضای هیأت علمی می‌شود و فقط 10 درصد اعتبارات مربوط به برنامه‌های آموزشی است به همین دلیل برای خرید تجهیزات پولی نداریم.

* کسری هزار میلیاردی در بیمارستان‌های آموزشی

وی گفت: تخمین زده می‌شود که هزینه بیمارستان‌های آموزشی دو برابر بیمارستان‌های دولتی باشد و هزار میلیارد تومان برای تأمین تجهیزات بیمارستان‌های آموزشی کسری داریم.

ضیایی افزود: رشد اعتبارات در ستاد وزارت بهداشت منفی است و در مقایسه با سال 84 حتی رقم آن کمتر شده است. اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی رشد کرده‌اند اما متناسب با بودجه وزارت بهداشت نیست و 90 درصد آن صرف حقوق هیأت علمی می‌شود.

* وجود بیمارستان‌های غیر استاندارد زیر پوشش دانشگاه آزاد

معاون آموزشی وزیر بهداشت در مورد همکاری دانشگاه آزاد در زمینه ایجاد رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد گفت: در آموزش پزشکی سلامت 30 درصد نقش دارد و برای سیستم ما یک فرصت است و اگر نبود بخش آموزشی ما جوابگوی داوطلبان نبود به همین دلیل با دانشگاه آزاد رقابت منفی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: اما طبق قانون برنامه پنجم مسئولیت ظرفیت آموزش پزشکی در کشور با وزارت بهداشت است و دانشگاه آزاد باید با نظارت این وزارتخانه کار کند در نتیجه برای ایجاد رشته ظرفیت نیروی انسانی باید زیر نظر وزارت بهداشت کار کند.

ضیایی گفت: در همین زمینه اگر دانشگاه آزاد با بیمارستان‌های غیر استاندارد قرارداد ببندد ما مخالفت می‌کنیم. مسئولان فعلی دانشگاه آزاد موافق با این هماهنگی‌ها هستند و قرار شده وزارت بهداشت به آنها راهکار بدهد تا اصلاح و هماهنگ شوند.

معاون وزیر بهداشت گفت: متأسفانه از بیمارستان‌های غیر استاندارد در زمینه آموزشی دانشگاه آزاد استفاده می‌شود. ما باید ظرف 6 ماه بررسی بر روی آنها را انجام دهیم و آنهایی که استانداردها را ندارند از چرخه خارج شوند.

* راه‌اندازی مرکز مهارت‌سنجی علوم پزشکی

وی گفت: باید بر روی فرآیند آموزش پزشکی کنترل جدی کنیم و داوطلبان مهارت‌ها را کسب کنند به همین دلیل برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا ارزیابی مهارتی داشته باشیم و در قطب‌های علمی کشور مراکز ارزیابی مهارت‌ها را راه‌اندازی خواهیم کرد و هر کسی که می‌خواهد پروانه پزشکی کسب می‌کند باید این مهارت‌ها را داشته باشد و ظرف سال آینده 2 تا 3 مرکز و در برنامه بعدی تمام قطب‌ها به مراکز علمی مهارت‌سنجی متصل خواهند شد.

* اعتراض دانشجویان فیلیپینی/ دانشجویان خارجی باید آزمون ملی بدهند

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند نمی‌توانند سریعا وارد سیستم ارائه خدمت شوند چرا که سلامت مردم شوخی‌بردار نیست.

ضیایی گفت: وزارت بهداشت در سال 2007 اعلام کرد آزمون ملی برای 3 رشته دندانپزشکی، داروسازی و پزشکی برگزار می‌شود تا افراد مورد ارزیابی قرار گیرند و زمانی که در این آزمون‌ قبول شدند می‌توانند در کشور فعالیت کنند.

وی ادامه داد: دانشجویان معترض در فیلیپین نیز برخی از آنها با لیسانس‌های غیرمرتبط در رشته دندانپزشکی قبول شده‌اند به همین دلیل مهارت‌های لازم را ندارند و زمانی که می‌خواهند در کشور فعالیت کنند باید حتما در آزمون ملی شرکت کنند. این آزمون مهارتی سطح متوسطی دارد و اگر دانشجویی در این آزمون قبول نشود اجازه کار در کشور را نخواهد داشت.

* در اخلاق و رفتار حرفه‌ای دچار ضعف هستیم

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: در دو موضوع مهارت‌ها و اخلاق و رفتار حرفه‌ای دچار ضعف هستیم چرا که پزشکی رشته مکاتبه‌ای نیست و فرد باید بر سر بالین بیمار حضور داشته باشد و اگر عضو هیأت علمی حضور کمرنگ داشته باشد چطور می‌تواند اخلاق حرفه‌ای را به دانشجو آموزش دهد به همین دلیل باید روی مهارت‌ها و اخلاق حرفه‌ای کار  کرد.

ضیایی گفت: سخت‌ترین بخش آموزش تغییر در نگرش‌هاست. رفتار حرفه‌ای به معنی رعایت یکسری کدهای پزشکی بوده و اخلاق حرفه‌ای آموزش‌هایی است که باید در محیط الگوسازی شود. در این زمینه در گزینش و ارتقای هیأت علمی آن را لحاظ می‌کنیم و مرتب پایش خواهیم کرد.

وی در مورد عدم حضور کافی اعضای هیأت علمی در بیمارستان‌ها گفت: در این زمینه نظارت‌ها بیشتر خواهد شد و مستقیم و غیرمستقیم حضور اعضای هیأت علمی را رصد خواهیم کرد البته برخی از رشته‌ها حضور مؤثر اعضای هیأت علمی مهم است با این وجود به دنبال طراحی سیستم‌های الکترونیکی هستیم تا نظارت‌ها را بیشتر کنیم.

ضیایی افزود: در بخش بالینی 30 درصد از اعضای هیأت علمی تمام وقت جغرافیایی هستند که حضورشان کامل است اما غیر تمام وقت‌ها ممکن است اینگونه نباشد و نظارت بر آنها کم باشد به همین دلیل از آنها می‌خواهیم حضورشان را بیشتر کنند البته فقط یک توصیه نیست و نظارت‌ها را جدی دنبال می‌کنیم.

* وزارت بهداشت طرح انطباق جنسیتی را در بیمارستان دنبال می‌کند

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: در آمریکا مطالعه‌ای انجام شد و نشان داد 75 درصد زنان تمایل دارند به متخصصان زنان مراجعه کنند بنابراین یک مسئله حرفه‌ای است و فقط مربوط به کشور ما نیست.

ضیایی افزود: ما بر این موضوع تأکید داریم البته نحوه ارائه خدمات باید به گونه‌ای باشد که فضا و امکانات در اختیار بیمارستان‌ها قرار گیرد.

وی ادامه داد: انطباق جنسیتی یک قانون است و وزارت بهداشت از دانشگاه‌ها خواسته است در همین راستا در نظر داریم در انتخاب اعضای هیأت علمی حتما یک زن را در اولویت قرار دهیم تا در گروه آموزشی باشد تا اگر کسی خدمت همگن خواست مشکلی نباشد.

* برگزاری آزمون برای دانشجویان بینایی‌‌سنجی وزارت علوم

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: در یک دوره‌ای رشته بینایی‌سنجی در وزارت علوم ایجاد و دانشجویانی را تربیت کرد. این افراد در رشته عینک‌سازی هم فعالیت می‌کردند که وزارت بهداشت خواست پذیرش آنها متوقف شود. در دوره قبلی با وزارت علوم توافق بستیم که پذیرش این رشته متوقف شود اما تعدادی از داوطلبانی که در حال تحصیل بوده‌اند برای اینکه مشکل‌شان برطرف شود طی یک آزمون در رشته اپتومتری وارد خواهند شد. این ظرفیت فقط برای یک دوره است و دوره بعدی فقط در وزارت بهداشت پذیرش خواهد شد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب