امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 24653 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

اولین دوره «ترش و شیرین» برگزار شد/ جشنواره‌ای فرهنگی با طعم طبیعت

خبرایران: در کشورهای مختلف همواره بخشی از جشنواره‌ها در محیط های روستایی و طبیعی اجرا شده تا ضمن آشنایی با فرهنگ یک منطقه موجبات گردشگری و تعاملات فرهنگی در آن جا فراهم شود. تجربه‌ای که می‌تواند همزمان به رشد صنعت، کشاورزی و مسائل فرهنگی دریک منطقه و به طور کلی فرهنگ کشور رونق بیشتری بدهد. اتفاقی که نخستین جرقه‌های آن در روزهای پیشین در کشور ما روشن شده است.
اولین دوره «ترش و شیرین» برگزار شد/ جشنواره‌ای فرهنگی با طعم طبیعت

درست در کوچکترین شهر استان زنجان یعنی منطقه خرمدره جاده‌ای وجود دارد که از میان کوچه باغ ها و درختان سربه فلک کشیده و مرکبات رنگارنگ به روستای سوکهریزک می‌رسد. این روزها این روستا رنگ و بوی دیگری دارد و حضور هنرمندان سینما و تئاتر رنگ و بوی دیگری به اولین جشنواره سراسری و روستایی کشور«ترش و شیرین» بخشیده است. جشنواره‌ای که علاوه بر رونق محصولات می‌تواند گذرگاه فرهنگ و هنر باشد. در همین راستا  بود که در نخستین گام برپایی این جشنواره رضا کیانیان، سعید پورصمیمی، مهدی میامی، آتش تقی پور، جمشید جهانزاده، کاظم هژیرآزاد، امیر مهدی کیا، سیاوش چراغی پور، حسن عباسی و... به همراه خانواده‌هایشان در این رویداد فرهنگی شرکت کردند و طی سه روز برگزاری این جشنواره حضور داشتند تا سفیران این جشنواره هنری با طعم طبیعت باشند. اتفاقی که می‌تواند به راهی دراز و روشن ختم شود.

در همین رابطه حجت محمدی فرماندار خرمدره در باره تاثیر این جشنواره می‌گوید: به عنوان خدمتگزار مردم خوشحال هستیم که با کمک شورای روستایی سوکهریزک توانستیم برای بار اول این جشنواره را برگزار کنیم. اسم این جشنواره برگرفته از زمان برگزاری آن در شهریورماه است و چون در این وقت انگورها در شرف برداشت است و یک مزه خاص ترش و شیرین را دارد، این جشنواره «ترش وشیرین» نام گرفت. خودمان هم باور نداشتیم که چنین استقبالی صورت بگیرد و هنرمندان با استعداد و شناخته شده در آن حضور پیدا کنند. ما توانستیم امتحان خوبی را از نظر مهمان نوازی پس بدهیم. مردم ما با حس خودباوری به کارشان ادامه داده و مخاطبان از نزدیک با امکانات ما آشنا می‌شوند.

ناصری دبیر جشنواره نیز با اشاره به برگزاری این رویداد فرهنگی و صنعتی اشاره می‌کند: جشنواره کشوری «ترش و شیرین» از اردیبهشت ماه در یک جمع دوستانه در خانه دهیار سوکهریک  تشکیل شد. این صحبت‌ها رفته رفته و در طول 6 ماه به جشنواره‌ای تبدیل شد که استقبال چهار هزار نفری مردم را به همراه داشت. خدا را شکر که توانستیم 12 خانواده از هنرمندان سینما و تلویزیون را دعوت کنیم تا سه شب مهمان ما بوده و به جشنواره رونق ببخشند.

او اضافه می‌کند: هدف از جشنواره برندسازی این نقطه از کشور به عنوان یک منطقه گردشگری است.این منطقه آب وهوای مناسبی دارد و درعین حال فضای مناسبی برای گردش دارد اما به دلایل مختلف از جمله کم توجهی توریسم نداشتیم و در حال تلاش هستیم تا این منطقه را به گردشگران معرفی کنیم  و خوشبختانه مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان قول دادند تا بودجه این جشنواره را تا 5 سال تامین کنند.

تقی پور: هنرمندان سفیر فرهنگ منطقه هستند

آتش تقی پور که در  جشنواره «ترش و شیرین» حضور داشت بیان می‌کند: به نظر من فکر اولیه برگزاری این جشنواره بسیار خوب است و ایده پخته‌ای دارد. در ضمن این موضوع را به خوبی به مردم این منطقه پذیرانده‌اند. زیبایی‌های این منطقه نه فقط برای اجرای جشنواره بلکه می‌تواند یک تجربه خوب و شاد برای گردشگران باشد. این‌ها اتفاق نمی‌افتد مگر آن که نیروی مردم و نیروی اداری با هم همکاری کنند. خیلی از ادارات می‌تواند پای کار بایستند و مردم هم نباید سهم خواهی کنند و با چشم وهم چشمی نخواهند جشنواره را به نام خودشان رقم بزنند. موضوع  دعوت از هنرمندان بسیار خوب است و آن‌ها امروز سفیر این منطقه و جشنواره شده تا آن را معرفی کرده و راهکاری برای بهتر شدن آن بیاندیشند.

این بازیگر پیشکسوت  درباره برگزاری اولین دوره جشنواره توضیح می‌دهد: به نظر من نابسامانی هایی در اجرای برنامه وجود داشت. از نظر نظم و انظباط باید کمیته‌ای تشکیل می‌شد که در مراسم چه حرف‌هایی زده شود و چه اتفاقاتی بیفتد. نباید چنین مراسمی خیلی رسمی باشد و می‌تواند در خود طبیعت صندلی گذاشته شود تا ارتباطات زنده‌تر باشد. در این دوره استقبال مخاطبان خارق‌العاده بود و این مسئله نشان می‌دهد که پذیرش این موضوع در مردم منطقه وجود دارد. خوشبختانه این فکر عملا در جشنواره شروع شده است و من هم اگر چیزی به ذهنم برسد به طور مکتوب به عنوان پروژه به جشنواره می‌دهم تا این رخداد شکل دائمی با مکانی دائمی به خودش بگیرد.

 

میامی: مشکلات محیط زیستی داغ دلم را تازه می‌کند

مهدی میامی درباره جشنواره «ترش و شیرین» عنوان می کند: معتقدم برگزاری چنین جشنواره ای بسیار لازم است به این دلیل که تبلیغات جز لاینفک هرکار تجاری، هنری و... است. این گونه کارهای یعنی دیده شدن. برای من جالب است که حضور مجموعه هنرمندانی که به جشنواره «ترش و شیرین» آمده اند در کمتر جایی ممکن است دورهم جمع شوند. در این مدت متوجه شدیم کشاورزان عزیز و دوست داشتنی شهرستان خرمدره در زمینه‌های کشاورزی رتبه بالایی در کشور دارند.

این بازیگر سینما و تئاتر ادامه می‌دهد: زمانی که مردم می‌بینند ما به عنوان هنرمند  درباغ و سرزندگی روزمره به سراغ‌شان آمده‌ایم از سر لطفی که به ما دارند برای‌شان احساس تعهد ایجاد می‌شود و حتما در سالیان آتی این تعهد بیشتر هم می شود. این کار در سال‌های آینده جواب می دهد. امروز شرایط اقیلمی ما به شدت نابسامان است وبروز مشکلات محیط زیستی داغ دلم را تازه می‌کند. واقعا چه به روز مملکت ما آمده ؟ امروزه محیط زیست باید بزرگترین دغدغه ما باشد.هرچیزی ممکن است درست شود اما محیط زیست به این سادگی تجدید پذیر نیست.

مهدی کیا: امیدوارم این جشنواره 50 ساله شود

امیرمهدی کیا در همین رابطه اشاره می‌کند: به عقیده من این جشنواره برای سال اول خوب برگزار شد. البته سالن اختتامیه برای پذیرایی از این همه جمعیت مناسب نبود. آمد و رفت بی‌نظم بود که شاید دلیلش این است که مسئولان دولتی چندان با اجراکنندگان جشنواره همکاری نکردند. واقعا تصور نمی‌کردم چنین استقبال گسترده‌ای صورت بگیرد و جمعیت سالن و حیاط جشنواره لبریزباشد. می‌گویند این منطقه 60 هزار جمعیت بیشتر ندارد که خیلی از آن‌ها به این مراسم آمدند.

این بازیگر درباره تجربه شخصی‌اش از حضور در این جشنواره عنوان می‌کند: همیشه غصه می‌خورم که ما از کنار شهرها رد می‌شویم بدون آن که بشناسیمشان. ما بارها ازخرمدره رد شدیم  و اسمش را دیده‌اییم اما الان که می‌آییم می‌بینیم چه قدر این منطقه زیبا است و هوای خوب، فضای سبز مناسب ومردم مهمانوازی دارد . امیدوارم در دوره‌های بعد  گردانندگان جشنواره کم و کاستی‌ها را برطرف کنند. همه چیز این منطقه برای برگزاری یک جشنواره درجه یک است و همه جای کشور ما می‌تواند پذیرای این گونه از جشنواره‌ها باشد.

او می‌افزاید: به خاطر شادی مردم با نفس برگزاری این جشنوازره موافق هستم. مردم از دیدن این جشنواره و دورهم بودن و خرید از غرفه‌ها و دیدن چهره‌های هنری  شاد می‌شوند. من معمولا زیاد اهل سفر نیستم اما تجربه بسیار خوبی در این روستا داشتم. به من خوش گذشت و از مردم خوب این‌‎جا  بسیار یادگرفتم. همانطور که در سفر کردستان از مردم آنجا آموختم. افسوس خوردم که چرا این همه سال از کنار این سبزی و خرمی رد شدم و رفتم. امیدوارم برگزارکنندکان این جشنواره موفق باشند و نه 5 سال بلکه 50 سال این جشنواره را برگزار کنند.

 

چراغی‌پور: یک اتفاق فوق العاده و ارزشمند

سیاوش چراغی‌پوردرباره اولین دوره جشنواره «ترش و شیرین» با موضوعات محیط زیست اشاره می کند : برگزاری این جشنواره اولین تجربه‌ای است که من در ایران با آن مواجه می‌شوم. یک اتفاق فرهنگی از طرف روستایی که شاید اسمش در یک گوشه نقشه ایران به اندازه نوک سوزن باشد رقم می‌خورد. این اتفاق  به خودی خود یک اتفاق فوق‌العاده و ارزشمنداست که یک روستا به این سطح از شعور و فرهنگ رسیده که به فکر ایجاد یک جشنواره آن هم از نوع گردشگری و فرهنگی باشد تا بتواند هم خودش را معرفی کرده و امکانات بالقوه‌اش را بالفعل کند و هم بتواند رابطه‌ای بین مردم خودش با قشر فرهیخته جامعه ایران برقرار کند تا این اتفاق در ذهن تک تک جوانان اینجا جرقه بزند.

او عنوان می‌کند: این رخداد من را به یاد جشنوازه تئاتر شارل ویل مزیر در فرانسه می‌اندازد که در یک شهر بسیار کوچک در جنوب فرانسه برگزار می‌شود در حالی که این جشنواره جهانی تئاتر عروسکی می‌توانست در پاریس برگزار شود ما در آن جا با چهارتا خیابان مواجه شدیم و اول فکر کردیم یک مغازه ستاد جشنواره است اما به مرور متوجه شدیم تمام این شهر در خدمت این جشنواره درآمده است و مردم پیشنهاد داده بودند که خانه‌های ما پذیرای مهمانان جشنواره است که از 5 قاره به آنجا آمده بودند.

بازیگر«ماهی و گربه» درباره برپایی جشنواره «ترش و شیرین» می‌گوید: این اتفاق که در این گوشه ایران می‌افتد نویدبخش است و با جشنواره تئاتر عروسکی فرانسه به لحاظ ایده برابری می‌کند. درست است که خیلی دیر است اما اتفاق افتادن آن ارزشمند است و طبیعتا به عنوان دور اول این جشنواره دارای نقائص و بی برنامگی است اما این دوره آغازگر و کلنگی است تا مسئولان مرتبط با این منطقه دخالت کنند و برنامه ریزی بهتری برای آینده بکنند. از امروز می‌شود برای سال بعد برنامه ریزی کرد تا جشنواره با شکوه و کفیت بهتری برگزار شود.

جهانزاده: به آینده این کار خوشبین هستم

جمشید جهانزاده اشاره می‌کند: خوشحالم که در اولین دوره جشنواره «ترش و شیرین» حضور داشتم و تجربه خوبی بود و با یک منطقه جدیدی که هیچ وقت فرصت پیدا نمی‌کردم آشنا شدم. در این چند روز توانستم بخشی از جغرافیای کشورمان، مردمش، محصولاتش و امکاناتش را بشناسم و فکر نمی‌کردم تا این اندازه وسعت داشته باشد.

او اضافه می‌کند:تصور می‌کردم در یک محیط جمع و جور و کوچک حضور پیدا می‌کنیم اما متوجه شدم این برنامه انعکاس خوبی پیدا کرد و گرم و صمیمی پیش رفت. برگزارکنندکان نیز تجربیاتی در این مدت به دست آوردند که حتما آن را در دوره‌های بعد اعمال خواهند کرد. ممکن است در آینده حمایت‌های بیشتری را از ارگان‌های دیگر بگیرند که هم به خودشان و هم به مهمان‌هایشان کمک کند. به هرحال من به آینده این کار خوشبین هستم.

این بازیگر در باره برگزاری جشنواره می‌گوید: من اساسا با جشنواره‌ها میانه خوبی دارم. جشنواره‌ها باعث می‌شود که مردم دور همدیگر جمع شده و شاد باشند و باهدف مشترک کاری انجام دهند. از قدیم الایام هم همیشه جشنواره‌ها محل برخورد عقاید و آرا بوده و چرا باید از برگزاری آن ابا داشته باشیم؟ شخصا با این کار موافق هستم و مطمئن هستم به نفع منطقه و مردم خواهد بود. برای من محیط زیست که کل مملکت را تحت تاثیر قرار داده یک موضوع جدی است. مثلا در گذشته زادگاه من در اطراف کهکیلویه پر از جنگل بود اما امروز این جنگل‌ها قطع شده است و جای تاسف دارد.

هژیرآزاد: باید مسئولان را متوجه مشکلات کشاورزی کرد

کاظم هژیرآزاد درباره تجربه حضورش در جشنواره «ترش و شیرین» بیان می‌کند: این منطقه ظرفیت آن را  دارد که گردشگران در آن حضور پیدا کرده و با محیط و محصولات آن آشنا شوند و به دنبال آن رونق اقتصادی حاصل شود. امروز که با این منطقه آشنا شدم موضوع برای من جذاب‌تر شده است و متوجه شدم منطقه شرایط خاصی دارد و مردم می‌خواهند به آن رونق بدهند. چون بنکدار به قیمت نازلی محصولات آن‌ها  را می‌خرد و باوجودی که هزینه آب هنگفت است باید مبالغ زیادی بپردازند. در اصل این جشنواره به منظور آشنایی مسولان با این مشکل است که با این موضعات چه باید کرد.

این بازیگر ادامه می‌دهد: تصور گردانندگان این جشنواره این است که اگر هنرمندان را دعوت کرده و آن را به اطلاع عموم برسانند شاید بتواند مسولان را متوجه کمبودها و نقایص بکند تا توجه بیشتری بشود. به شخصه معتقدم کشور ایران کشوری فلاحتی نیست و ما با کمبود آب روبه رو هستیم. امروزه در همین منطقه بعد 70-80 متر کندن به آب می‌رسند اما به مرور سفره‌های آب زیرمینی کم شده و پایین می‌رود. اساسا مشکل آب در ایران حرف اول را می‌زند و در سال‌های بعد این بحران جدی‌تر می‌شود. ما باید با تکنولوژی آب قطره‌ای به محصولات حیاتی بپردازیم و این هزینه را صرف صنعت کنیم. مگر کره جنوبی نفت دارد؟ آن‌ها عمده و غیرعمده را خوب تشخیص دادند و پیشرفت کردند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب