امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 24618 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۵:۱۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان موادغذایی اعلام کرد؛

کنترل نرخ ارز و بهبود تعرفه واردات مهمترین عامل رونق در بخش صنعت است

خبرایران: ابتدای سال 95 رئیس کانون صنایع غذایی ایران، از کاهش 12 تا 15 درصد در قیمت تمام شده تولید با گشایش اعتبارات اسنادی و رفع تحریم ها خبر داد که این موضوع می تواند چشم انداز خوشایندی جهت خروج از رکود و رونق صنعت در کشور باشد.
کنترل نرخ ارز و بهبود تعرفه واردات مهمترین عامل رونق در بخش صنعت است

مهدی کریمی تفرشی  رئیس هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان موادغذایی و خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان و مجتمع صنایع غذایی گلها، که سفیرغذای سالم در کشور و تنها دارنده نشان شوالیه اروپا در صنعت غذا و مرد سال صنعت غذای ایران نیز هست با بیان این مطلب، مشکلات صنعت یاد شده را مورد توجه قرار داد و گفت: اقتصاد کشور طی سال های اخیر با فراز و نشیب های فراوانی مواجه بوده که بر فضای تولید و صنعت کشور بی تأثیر نبوده است. در واقع وضعیت تولید و صنعت کشور بسته به شرایط اقتصادی و نوسانات آن متغیر است.

وی با اشاره به این که برخی مشکلات و چالش های صنعت عبارتند از رکود اقتصادی، نوسانات نرخ ارز، کمبود نقدینگی و تورم، اظهار داشت: مشکلات و موانع واردات و صادرات، مشکلات مربوط به دریافت و باز پرداخت تسهیلات و وام های تولید، استهلاک ماشین آلات، شرایط متغیر آب و هوایی و کمبود زیر ساخت های کشاورزی، کمبود آب و خشکسالی، بالاتر بودن قیمت مواد اولیه نسبت به قیمت خریدهای تضمینی، قیمت گذاری اجباری و مشکلات مربوط به بنگاه های کوچک و زودبازده نیز از دیگر چالش های این حوزه است.

کریمی تفرشی با تأکید بر این که سال گذشته از بین 45 محصول منتخب صنعتی و معدنی، در مورد 29 محصول رشد مثبت داشته ایم، تصریح کرد: بیشترین رشد مثبت به کالای منتخب صنعتی اختصاص داشته و صنایع معدنی بیشترین افت تولید را داشته اند که باز هم در این میان صنعت خودرو همچنان پیشرو بوده است.

وی، با بیان این که در بهار سال 95 نرخ رشد گروه کشاورزی طبق گزارش مرکز آمار ایران 4 درصد اعلام شده است: افزود: تسهیلات پرداختی بانک ها طی 6 ماهه سال 1395 به بخش های اقتصادی 8/2328 هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته معادل 4/45 درصد افزایش داشته و این در حالی است که معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت از کاهش 2 درصدی سهم صنعت از کل تسهیلات بانکی خبر داده است.

تنها دارنده نشان شوالیه اروپا در صنعت غذا، تلاش دولت و مسئولان دستگاه دولتی مرتبط برای مدیریت کنترل نرخ ارز و بهبود تعرفه واردات را مهم ترین عامل رونق در بخش صنعت عنوان کرد و گفت: تمهیدات گمرکی و ترانزیتی باید به گونه ای باشد که هزینه حمل و نقل و متعاقبا قیمت تمام شده را کاهش دهد.

کریمی تفرشی با بیان این که تولیدکنندگان وتأمین کننندگان صنعت غذا در طول سال های تحریم و پس از برجام، همواره کوشیده اند تا علی رغم تمام ناملایمات و مشکلات عدیده اقتصادی، حفظ کیفیت محصولات غذایی و سلامت جامعه را در اولویت قرار دهند، افزود: با این که قرار دادن غذای سالم آن هم با قیمت معقول و در حد توان افراد جامعه بر سر سفره های ایشان اقدامی پسندیده است ولی بی شک به دلیل حساسیت این صنعت، رفع موانع و مشکلات اقتصاد و نوسانات بازار نیاز به نگاه ویژه ای از سوی دولت و مسئولان دارد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب