امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 24532 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حذف طلاق از شناسنامه/ تلخی برخی ثبت شده ها در شناسنامه

خیرایران: حذف واژه طلاق از شناسنامه موضوعی است که اخیرا در رسانه های مطرح و با اما و اگرهای مختلفی همراه شده است.
حذف طلاق از شناسنامه/ تلخی برخی ثبت شده ها در شناسنامه

به گزارش خبرایران، همه ما با دفترچه ای قرمز رنگ که حافظ وقایع مختلف زندگی ما از تولد و وفات تا ازدواج و گاهی هم طلاق؛ آشناییم.

ـ ثبت خاطرات شیرین در شناسنامه

از ثبت این وقایع مهم در شناسنامه شخصی مان خاطرات مختلفی به ذهن داریم مثلا یکی می گوید: ثبت تولدفرزندم در شناسنامه, برایم خیلی شیرین و خاطره انگیز بوده و هروقت به آن نگاه می کنم  آن خاطرات مثل فیلم از مقابل چشمانم عبور می کند.

یکی دیگر از ثبت تاریخ ازدواجش خاطره دارد و می گوید:‌ ثبت این تاریخ در شناسنامه ام برایم جذاب و شیرین است چون با کسی پیمان زندگی مشترک بستم که برایم بسیار عزیز است.

دوست دیگری هم از خاطره شهادت پدرش و ثبت آن در آخرین صفحه شناسنامه به عنوان خاطره ای غرور آفرین امام همراه حزن یاد می کند.

ـ تلخی برخی ثبت شده ها در شناسنامه

در کنار کسانی که از ثبت وقایع شیرین زندگی شان در  شناسنامه خوشحال و شادمانند, افراد دیگری هم هستند که دوست ندارند یک خاطره بد در سجل شخصی آنها بماند؛ این عده از افراد کسانی هستند که به هر دلیلی مهر طلاق بر صفحه دوم شناسنامه آنها ثبت شده است.

یکی از خانم هایی که تلخی این ثبت شده را در شناسنامه دارد می گوید:‌ ای کاش مهر طلاق نبود چون پس از ثبت این مهر در شناسنامه ام با مشکلات متعدی روبرو شده ام.

خانم دیگری عقیده دارد: مهر طلاق در شناسنامه اش خاطرات تلخی که در زندگی تجربه کرده را پیش روی او قرار می دهد و دائم حس تلخ شکست در ذهنش مرور می شود.

ـ حذف طلاق از شناسنامه

موضوع حذف طلاق از شناسنامه اخیرا در قالب یک پیش نویس از طرف سازمان ثبت احوال مطرح شده, ضمن این که حذف طلاق از شناسنامه تا پیش از این هم در دو حالت صورت می گرفت.

سیف الله ابوترابی سخنگوی ثبت احوال کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما می گوید: بر اساس ماده ۳۳ قانون ثبت احوال مکلفیم آخرین وقایع ازدواج و طلاق را در شناسنامه افراد ثبت کنیم.

وی با بیان این که بر اساس قانون هم اکنون طلاق در دو حالت از شناسنامه حذف می شود,‌ می گوید: اگر در هنگام ثبت طلاق زوجه دوشیزه باشد واقعه ازدواج و طلاق حذف می شود ضمن این که  اگر کسی مطلقه باشد در ازدواج بعدی, ازدواج و طلاق قبلی حذف و ازدواج جدید ثبت می شود.

ـ آیا طلاق به صورت فراگیر از شناسنامه حذف می شود؟

بر اساس پیش نویس سازمان ثبت احوال کشور قرار در صورت اصلاح قانون, واژه طلاق از شناسنامه به صورت فراگیرتر حذف شود, موضوعی که البته نظرات مختلفی را به همراه دارد.

میربزرگی یکی از وکلای دادگستری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما می گوید:‌وقتی طلاق از شناسنامه خانم ها حذف شود آنها با مشکلات و آسیب های اجتماعی کمتری به زندگی خود ادامه می دهند.

ندا شیرکوند یکی دیگر از وکلای دادگستری است که در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما تاکید می کند: ارائه شناسنامه در خیلی مراحل زندگی الزامی است که صفحه دوم شناسنامه و ثبت طلاق در آن به عنوان یکی از بحرانها و معضلات خانم ها شناخته می شود.

وی ادامه می دهد: حذف طلاق از شناسنامه به معنی پنهان کردن ازدواج گذشته نیست و افرادی که قصد ازدواج دارند نباید زندگی گذشته خود را از شریک زندگی آینده شان پنهان کنند.

ـ ثبت طلاق در جایی دیگر

اما رئیس کمیسیون قضایی مجلس هم عقیده دارد اگر طلاق جایی دیگر ثبت شود تبعات منفی کمتری خواهد داشت.

الهیار ملکشاهی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما می گوید: اگر در کارت ملی هوشمند این ظرفیت را ایجاد کنند طلاق آنجا ثبت شود می توانیم به کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از ثبت این واقعه در شناسنامه,‌ کمک کنیم.

ـ ازدواج و طلاق گذشته پنهان نمی ماند

برخی عقیده دارند در صورت حذف طلاق از شناسنامه ممکن است برخی افراد زندگی گذشته خود را پنهان کنند اما ثبت احوال کشور برای آگاهی زوج های در آستانه ازدواج از زندگی گذشته همسرشان، شرایط ویژه ای پیش بینی کرده است.

به گفته سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در حال حاضر در بیش از ۲۰۰ هزار محل,‌ استعلام برخط صورت می گیرد و ۱۲۰ سازمان و نهاد خصوصی و دولتی به صورت آنلاین با ثبت احوال در ارتباط هستند و به راحتی می شود استعلام گرفت.

ـ اما و اگرهای حذف طلاق از شناسنامه

 در حال حاضر سازمان ثبت احوال کشور پیش نویس حذف طلاق از شناسنامه را آماده کرده تا در اختیار نماینده های مجلس قرار بگیرد یا از طرف دولت پیگیری شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،حالا باید منتظر باشیم و ببینیم مجلس و دولت چه زمانی این مساله مهم را در قالب طرح یا  لایحه در دستور کار قرار می دهند؛ موضوعی که در صورت تصویب می تواند بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی خانواده ها را برطرف کند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب