امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 24308 تاریخ انتشار: دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲:۲۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مهدی صفاری نیا درنشست خبری اعلام کرد؛

مسابقه دانش‌آموزی نور؛گرامیداشت ابن هیثم، مشارکت ۱۰هزاردانش‌آموز درسراسر کشوررا رقم زد/ جذابیت نمایشی برای همگان، مهمترین شاخص‌ ارزیابی آثار دربخش داوری مسابقه است/۲۳۱ دانش آموزدرقالب ۱۰۵ گروه دانش آموزی دراین مسابقه منتخب شده اند

خبرایران: دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) گفت:۲۳۱ دانش آموز درقالب ۱۰۵ گروه دانش آموزی در این مسابقه منتخب شده اند که 2 گروه از آنها ازکشور پاکستان و افغانستان و از ۲۴ استان کشورمان هستند.
مسابقه دانش‌آموزی نور؛گرامیداشت ابن هیثم، مشارکت ۱۰هزاردانش‌آموز درسراسر کشوررا رقم زد/ جذابیت نمایشی برای همگان، مهمترین شاخص‌ ارزیابی آثار دربخش داوری مسابقه است/۲۳۱ دانش آموزدرقالب ۱۰۵ گروه دانش آموزی دراین مسابقه منتخب شده اند

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری«مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور جکی یینگ» صبح امروزدوشنبه 6 شهریورماه 1396 با حضور«مهدی صفاری نیا» دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص)،«حاضم فری پور» دبیر مسابقه دانش‌ آموزی نورگرامیداشت پروفسور جکی یینگ و اصحاب رسانه درساختمان مرکزی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزارودراین نشست خبری «مهدی صفاری نیا» دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص)اظهارداشت: مسابقه دانش‌آموزی نوربه عنوان یکی از رویدادهای جایزه مصطفی(ص) در حوزه دانش‌آموزی به شمار رفته و هدف از برگزاری این مسابقه، ایجاد زمینه رشد استعدادهای درخشان و ترسیم افق های جدید در اذهان جامعه دانش‌آموزی و مشارکت مراکز آموزشی خواهد بود.

دبیرشورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) تصریح کرد:مسابقه دانش‌آموزی نورهرسال به نام وگرامیداشت یکی از دانشمندان برجسته جهان اسلام برگزار می‌‌شود و مسابقه دانش آموزی نور در دوره نخست خود گرامیداشت «ابن هیثم»، به مناسبت یک هزارمین سال انتشار کتاب «المناظر» ابن‌هیثم، بزرگترین ریاضی‌دان و فیزیک‌دان جهان اسلام و اولین دانشمند فیزیک نور در جهان برگزارشد.

وی خاطرنشان کرد: مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت ابن هیثم،‌ درحوزه اپتیک و فوتونیک مشارکتی بالغ بر ۱۰ هزار دانش‌آموز در سراسر کشور را رقم زد که منجر به تقدیر از صاحبان ۲۰۰ اثر برگزیده شد و نحوه شرکت در این دور از مسابقه ساخت فیلم‌های ۶۰ ثانیه‌ای از آزمایش‌های علمی دانش‌آموزان در حوزه فیزیک نور بود.

صفاری نیا با اشاره به سال دوم برگزاری مسابقه دانش آموزی نور عنوان داشت: مسابقه دانش آموزی نور در سال دوم برگزاری خود، گرامیداشت پروفسور جکی یینگ؛ برگزیده نخستین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) در سال ۲۰۱۵ نام گرفت و با اعلام فراخوان در ۲۴ آبان‌ماه سال ۹۵ به طور رسمی آغاز به کار کرد.

وی افزود: پروفسور یینگ در سال ۱۹۶۶ در تایپه متولد شد و در سنگاپور و نیویورک بزرگ شده است. او در سال ۱۹۹۲ عضو هیئت علمی دانشگاه MIT شد و به‌عنوان استاد مهندسی شیمی تا سال ۲۰۰۵ مشغول به کار بود. همچنین از سال ۲۰۰۳ رئیس و موسس موسسۀ مهندسی زیستی و نانوتکنولوژی (IBM) در کشور سنگاپور بوده است.

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) با اشاره به نحوه شرکت در این مسابقه اضافه کرد:‌ نحوه شرکت در این مسابقه، ساخت فیلم‌های ۶۰ ثانیه‌ای از انجام آزمایش های علمیِ گروه‌های دانش‌آموزی طرح‌ریزی شد و آزمایش‌ها می‌توانست در تمامی حوزه‌های علمی همچون فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، ریاضیات، نجوم و یا ترکیبی از علوم مختلف باشد.

وی تاکید کرد: علاقمندان برای شرکت در این مسابقه با مراجعه به صفحه مسابقه دانش‌آموزی نور در پایگاه اینترنتی جایزه مصطفی(ص) ضمن مطالعه راهنمای علمی، قوانین و مقررات و شرایط ارسال، در این رویداد ثبت نام کرده و فیلم‌های خود را بارگزاری کردند و در این دوره ۵هزار و ۱۰۹ نفر دانش آموز در قالب۲ هزار  ۱۹۴ گروه دو یا سه نفره ثبت نام کردند که در نهایت هزار و  ۹۹۴ فیلم به دبیرخانه مسابقه ارسال شده است.

صفاری نیا با اشاره به شاخص‌های داوری مسابقه دانش آموزی نورابرازداشت:‌ جذابیت نمایشی برای همگان، مهمترین شاخص‌ ارزیابی آثار در بخش داوری مسابقه است. خلاقیت، دقت علمی بیان موضوع، کیفیت اجرای آزمایش یا ساخت ابزار، تاثیرگذاری بر مخاطب و ارزش آموزشی اثر، میزان تلاش و همکاری گروهی در ساخت اثر، قابلیت آموزش مفاهیم، ملاک ارزیابی آزمایش ها بوده و همچنین کیفیت ساخت فیلم و قابلیت نمایشی بودن فیلم در برنامه تلویزیونی هم حائز اهمیت است.

وی یادآورشد:۲۳۱ دانش آموز در قالب ۱۰۵ گروه دانش آموزی در این مسابقه منتخب شده اند که دو گروه از آنها از کشور پاکستان و افغانستان هستند و منتخبین این مسابقه از ۲۴ استان شامل تهران، کرمانشاه، زنجان، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، سمنان، کرمان، فارس، آذربایجان شرقی، گلستان، مرکزی، کردستان، البرز، خراسان رضوی، خوزستان، قم، همدان، مازندران، یزد، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد است.

صفاری نیا با اشاره به یکی از ویژگی‌های مسابقه دانش‌آموزی نورعنوان داشت: بین المللی شدن و فراهم کردن عرصه رقابت برای دانش‌آموزان سایر کشورهای اسلامی از ویژگی‌های مسابقه دانش‌آموزی نور است که در این دوره با حضور دانش آموزان افغانستانی و پاکستانی همراه بوده است.

وی با اشاره به برنامه تلویزیونی مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور جکی یینگ اضافه کرد: برنامه‌ای تلویزیونی برای نمایش آثار و رقابت دانش‌آموزان را از رسانه ملی فراهم شده است. این برنامه تلویزیونی در مراحل پیش تولید قرار دارد و با حضور شرکت‌کنندگان مسابقه به زودی به روی آنتن شبکه دو خواهد رفت.

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) با اشاره به تجلیل از برندگان مسابقه دانش‌آموزی نورافزود:‌ برندگان مسابقه دانش‌آموزی نور در مراسم اختتامیه در ۱۰ شهریورماه مصادف با عید سعید قربان در محل تالار اندیشه حوزه هنری تهران تقدیر می‌شوند. همچنین نمایش آثار منتخب در برنامه تلویزیونی هفتگی این مسابقه و اهدای جوایز و تجهیزات علمی و آزمایشگاهی به مدارس و پژوهشسراهای با مشارکت بیشتر از دیگر برنامه‌های این اختتامیه است.

وی درخصوص نحوه بین المللی شدن مسابقه هم خاطر نشان کرد:‌امسال فراخوان بین‌المللی برای شرکت مدارس خارج از کشوروجود نداشت و اطلاع‌رسانی محدود بود، اما درمسابقه نوردوره سوم،‌ فراخوان فعال برای کشورهای اسلامی خواهیم داشت و هرمسابقه ای وجایزه ای، فرصتها و تهدیدهای خود را دارد .

صفاری نیا درپایان سخنان خود گفت:عمده برنامه ما برای این مسابقه بحث توانمندسازی دانش‌آموزان و توسعه سطح علم در مدارس است و وجه امتیاز مسابقه نور با سایر مسابقات دانش‌ آموزی دیگر دراین است که فضای این مسابقه نخبگانی نیست و همه آحاد جامعه دانش آموزی را هدف قرار داده است.

 

فری پور: وجه امتیاز مسابقه نور با سایر مسابقات دانش‌ آموزی دیگر حضورهمه آحاد جامعه درآن است

حاضم فری پور دبیرمسابقه دانش‌ آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور جکی یینگ نیز دراین نشست خبری اظهارداشت:‌ سومین دوره مسابقه دانش‌آموزی نورهم سال تحصیلی آینده با گرامیداشت الجزری برگزار می‌شود که این مسابقه در  دو بخش دانش‌آموزی و پژوهشسراها در حوزه رباتیک برگزار خواهد شد. الجزری از موثرترین دانشمندان در علم رباتیک است و بدون شک بنیانگذار مکانیزم‌های مکانیکی در جهان بوده است.

دبیر مسابقه دانش‌ آموزی نورتصریح کرد: در دور اول مسابقه دانش‌ آموزی نور،‌ سه هزار و ۹۰۰ دانش‌ آموز با هزار و ۶۰۰ فیلم شرکت کردند این درحالی است که در دور دوم پنج هزار و ۱۰۰ دانش‌آموز با حدود دو هزار فیلم مشارکت داشتند.

وی عنوان داشت: وجه امتیاز مسابقه نور با سایر مسابقات دانش‌ آموزی دیگر دراین است که فضای این مسابقه نخبگانی نیست و همه آحاد جامعه را هدف قرار داده است. آنچه که از دانش‌آموزان خواسته می‌شود اصل تلاش علمی مفید و واقعی و خودجوش به منظور ترویج علم است.

فری پورتاکید کرد: فعالیت ما گسترش سطح فعالیت­ ها در حوزه دانش آموزی است تا بتوان به افراد بیشتری شانس برجسته شدن در آینده را ارائه بدهیم که مقدمات این کار با انگیزه سازی ایجاد می‌شود و داوران ما شامل نماینده انجمن ترویج علم،‌ نماینده مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان، ‌برنده جایزه سال ترویج علم،‌ نماینده انجمن فیزیک ایران و سه معلم برجسته و نمونه به لحاظ روش تدریس هستند.

وی درپایان گفت:‌ از ۲۴ استان برنده داشتیم و میزان نفوذ ما بی سابقه بوده است چرا که حتی روستاهای محروم کشور هم مورد حمایت ما قرار گرفتند.

بنابراین گزارش، مراسم اختتامیه «مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور جکی یینگ» ۱۰ شهریورماه مصادف با عید سعید قربان در محل تالار اندیشه حوزه هنری تهران برگزار و از برگزیدگان تقدیرخواهد شد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب